ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Παύλου
Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που είχαμε την πρώτη διαρροή των Specs του Switch (ευχαριστούμε Eurogamer.net)… Τότε είχα γράψει ένα άρθρο στο οποίο ανέλυα, βάση των διαθέσιμων πληροφοριών, το τι θα έπρεπε να περιμένουμε από το hardware του Switch (μπορείτε να το διαβάσετε εδώ και θα ήταν κάλο να το κάνετε πριν προχωρήσετε στην ανάγνωση αυτού του κειμένου αφού στη συνέχεια θεωρώ αρκετά πράγματα δεδομένα). Εν συντομία τα Specs που είχαν διαρρεύσει τότε ήταν τα παρακάτω:
- CPU: Four ARM Cortex A57 cores (@1020Μhz)
- GPU:256 CUDA cores (@768Mhz docked / @307Mhz Mobile)
- Architecture: Nvidia second generation Maxwell
- Texture:16 pixels/cycle
- Fill:14,4 pixels/cycle
- Memory:4GB
- Memory Bandwidth: 25.6GB/s
- VRAM: shared
- System memory:32GB, max transfer rate: 400MB/s
- USB: USB 2.0/3.0
- Video output:1080p60/4K30
- Display: 6.2-inch IPS LCD, 1280×720 pixels, 10-point multi-touch support
Πριν λίγες μέρες ένα post στο neogaf.com από τον χρήστη Dystify μας έδωσε ακόμα περισσότερες πληροφορίες για το hardware του νέου συστήματος της Nintendo, και με την σειρά του έρχεται να επιβεβαιώσει τις πληροφορίες του Eurogamer. Βέβαια εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι τίποτα απ’όλα αυτά δεν είναι επίσημο (και γνωρίζοντας την «προθυμία» της Nintendo να δίνει τεχνικά χαρακτηριστικά για τα συστήματα της, επίσημη ανακοίνωση με αναλυτικά τα χαρακτηριστικά του συστήματος μάλλον δεν θα υπάρξει ποτέ…), αλλά, ο χρήστης δημοσιεύει μια σειρά από έγγραφα για developers που αφορούν το Switch και όλα δείχνουν «έγκυρα»… Πάντα υπάρχει η πιθανότητα οι πληροφορίες να μην είναι αληθής, αλλά προς το παρόν, τα πάντα δείχνουν legit.
Δώστε Specs στον λαό!
Ο πινάκας που ακολουθεί χωρίζεται σε 2 στήλες. Στην στήλη “Hardware Specifications” έχουμε τις δυνατότητες του Hardware και στην στήλη ” Functionality Available From the Application” έχουμε ποιες από αυτές τις δυνατότητες θα είναι διαθέσιμες-ενεργοποιημένες στο Switch:
CPU
Ξεκινάμε με τον “εγκέφαλο” του συστήματος. Ενώ γνωρίζαμε ήδη ότι επί της ουσίας είχαμε μια έκδοση του Tegra X1 με το χρονισμό της CPU στο Switch να βρίσκεται “κλειδωμένο” στο 1Ghz, είτε σε mobile mode είτε όταν βρίσκεται στο Dock, ο παραπάνω πινάκας έρχεται να μας δώσει πολύ σημαντικές πληροφορίες, με την σημαντικότερη να προκύπτει έμμεσα. Η CPU αποτελείται από 4 Cortex A-57 πυρήνες (ARMv8, 64-bit) με 2MB L2 Cache (shared) κάτι το οποίο είναι ακριβώς στα specs του Tegra X1, αλλά από τους 4 πυρήνες μόνο οι τρεις θα είναι διαθέσιμοι στους developers για το κομμάτι του gaming. Η παραπάνω κίνηση δεν θα έπρεπε να προκαλεί έκπληξη αφού ακριβώς το ίδιο συμβαίνει στο επίσης τετραπύρινο PS Vita, αλλά και στα PS4 & XBOX One όπου ένας πυρήνας (και κάτι) δεν είναι διαθέσιμοι στους Developers. Ο λόγος για την παραπάνω κίνηση είναι απλός: Ο ένας πυρήνας έχει “δεσμευτεί” για τις ανάγκες του λειτουργικού.
Πάμε όμως στη είδηση που προκύπτει έμμεσα και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στην «κανονική» του εκδοχή του Tegra X1 είναι οχταπύρηνο, με 2 τετραπύρηνα clusters (4x Cortex A57 @ 1.9 GHz + 4x Cortex A53@ 1.3 GHz). Αν και στις αρχικές πληροφορίες του Eurogamer αναφερόταν μόνο οι Α57 πυρήνες, είχα μια ελπίδα ότι θα υπήρχαν και οι Α53… Δυστθχώς, το γεγονός ότι το λειτουργικό του Switch δεσμεύει έναν από τους τέσσερις Α57 αποκλείει εντελώς την ύπαρξη του δεύτερου Cluster επεξεργαστών… Βλέπετε, οι Α53 του είναι πολύ πιο “αδύναμοι” από τους Α57 (ενδεικτικά η L2 Cache είναι μόλις 512kb, το 25% των Α57) και ο λόγος της ύπαρξης τους στο Tegra X1 είναι για να αναλαμβάνουν το λειτουργικό και τις background διεργασίες, αφήνοντας το “βαρύ” κομμάτι (βλέπε gaming) στους πολύ ισχυρότερους Α57. Πολύ απλά, αν υπήρχαν οι Α53 στη CPU του Switch δεν θα βλέπαμε μόνο τους τρεις Α57 πυρήνες να είναι διαθέσιμοι στους Developers.
Το μεγάλο ερώτημα που προκύπτει είναι τι υπάρχει στη θέση των τεσσάρων Α53; Εδω υπάρχουν δυο πιθανότητες: Το κάλο σενάριο είναι να έχουμε κάποιο έξυπνη πατέντα και να δούμε πχ την ύπαρξη κάποιου είδους μνήμης, όπως η ESRAM που υπάρχει στο Xbox One και στο WiiU, η οποία θα μπορούσε να συμβάλει στις επιδόσεις του συστήματος. Το κακό σενάριο είναι να μην δούμε τίποτα, με τους Α53 να έχουν αφαιρεθεί μόνο για τη συμπίεση του κόστους παράγωγης…
GPU & Οθόνη
Για την GPU, τεχνικά, δεν έχουμε κανένα απολύτως νέο δεδομένο πέρα από τα στοιχεία που είχαμε μέχρι τώρα. Μιλάμε για ακριβώς τα ίδια Specs γνωρίζουμε για το stock Tegra X1: 256 CUDA cores, NVIDIA second-generation Maxwell architecture, 1024 FLOPS/cycle, Texture: 16 pixels/cycle, Fill: 14.4 pixels/cycle, με τον χρονισμό της να είναι στα 768Mhz docked (περίπου 0,8 Tflop/s) & 307Mhz σε mobile λειτουργία (0,3 Tflops/s).
(UPDATE: Λοιπόν… έχω κάνει ένα λάθος στο υπολογισμό των flops του συστήματος. Οι προηγούμενες τιμές είναι για floating point 16 και όχι 32, που χρησιμοποιείται στο gaming και είναι ο κανόνας για την μέτρηση μιας GPU. Το Χ1 στους εργοστασιακούς του χρονισμούς (@ 1.0Ghz) παράγει 512 G/flops. Για τους χρονισμούς του Switch ισχύουν οι έξης τιμές: Docked (@768Mhz)393.2 G/flops, portable (@307Mhz) 157 G/flops. Τέλος ανακοινώθηκε οτι το σύστημα έχει και ένα portable boost mode (@384Mhz) με απόδοση 196.6 G/flops/)
Εδω πέρα οι πληροφορίες είναι πάλι ταυτόσημες με αυτές του Eurogamer και έρχονται να διαψεύσουν τις φήμες που ήθελαν την χρήση της νεότερης Pascal αρχιτεκτονικής. Αυτό που μαθαίνουμε και έχει ενδιαφέρον είναι ότι ενώ η GPU υποστηρίζει ένα ευρύ φάσμα από video formats {H.265 (3840×2160 60 fps), H.264 (3840×2160 60 fps), VP9 (3840×2160 60 fps), VP8 (3840×2160 60 fps), MPEG4 (1920×1080 120 fps), MPEG2 (3840×2160 60 fps)}, θα υποστηρίζονται μόνο τα H.264, VP9 & VP8. Τέλος, μαθαίνουμε ότι η οθόνη είναι IPS και αναγνωρίζει μέχρι 10 σημεία αφής.
RAM
Εδω πρέπει να κάνω μια δημόσια διόρθωση του προηγούμενου άρθρου μου. Είχα υποθέσει, λανθασμένα, ότι η μνήμη του Switch θα είναι DDR3@1600 Mhz… Μελετώντας, όμως το προηγούμενο διάστημα τα spec Sheets του Tegra X1 διαπίστωσα ότι η APU της nVidia υποστηρίζει ένα μόνο τύπο μνήμης: Την LPDDR4. Η LPDDR4 (το LP είναι το ακρωνύμιο για “Low Power”) είναι ένα ειδικός τύπος DDR μνήμης ο οποίος έχει δημιουργηθεί για ultra-compact φορητές συσκευές (smartphones, tablets κτλ) με σκοπό την χαμηλή κατανάλωση και την καλή θερμική συμπεριφορά…. Μέχρι τώρα, με της προηγούμενες γενιές των LPDDR είχαμε πάντα μια υστέρηση σε σχέση με τις αντίστοιχες κανονικές DDR μνήμες στο θέμα της απόδοσης, κάτι το οποίο σε μεγάλο βαθμό οφειλόταν στο μικρό memory bus.
Τα πράγματα όμως φαίνονται να είναι τελείως διαφορετικά με την LPDDR4 αφού είναι τρομερά προηγμένη και από πολλές απόψεις είναι ανώτερη της κανονικής DDR4! Πέρα από τα βασικά (κατανάλωση, θερμική συμπεριφορά κτλ) η πιο αργή LPDDR4 είναι το ίδιο γρήγορη στο data rate με την πιο γρήγορη DDR4 ( 3200MT/s @25.6MB/s transfer rate). Φυσικά υπάρχουν και κάποια μειονεκτήματα. Για παράδειγμα η κανονική DDR4 έχει 64-bit bus ενώ η LP έχει 2x 16bit-bus, αλλά από την στιγμή που μιλάμε για στοχευμένο κώδικα είναι μια “αδυναμία-ιδιαιτερότητα” του hardware στην οποία μπορούν να προσαρμοστούν οι developers. Εν συντομία: Με εξαίρεση τις GDDR μνήμες η LPDDR4 είναι με διαφορά η καλύτερη δυνατή επιλογή για το σύστημα και αν δεν έχει γίνει κάποια παρέμβαση στην Custom έκδοση του Tegra X1 που υπάρχει στο Switch, τα πάντα δείχνουν ότι γίνει χρήση αυτής.
Επιστέφοντας στο Switch, γνωρίζαμε ότι η μνήμη του συστήματος είναι 4GB με bandwidth 25.6 GB/s (που σημαίνει ότι έχει LPDDR4@ 1600Mhz την οποία φτιάχνει η Samsung – ο μοναδικός κατασκευαστής που παράγει LPDDR4 σε αυτή την συχνότητα). Πλέον μαθαίνουμε ότι μόνο 3.25GB θα είναι διαθέσιμα στους developers με τα αλλά 750ΜΒ προφανώς να είναι “δεσμευμένα” από το λειτουργικό. Βέβαια εδω το κείμενο έχει μια ασάφεια: ενώ λέει “Capacity of 3.25 GB” (χωρητικότητα 3,25 GB) στη συνέχεια από κάτω λέει “TBD. The current capacity should be ultimately available” (Πρόκειται να καθοριστεί. Η παρούσα χωρητικότητα πρόκειται να είναι τελικός διαθέσιμη). Πολλοί έσπευσαν να το μεταφράσουν ότι μελλοντικά και τα 4GB θα είναι διαθέσιμα στους developers, αλλά είμαι σίγουρος ότι η παραπάνω εκτίμηση είναι λάθος. Πρώτον, είναι πρακτικά αδύνατον το λειτουργικό να μην δεσμεύει κάποιο πόσο μνήμης και, δεύτερον, η πρόταση αναφέρεται πάνω στα 3,25GB. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η πληροφορίες προέρχονται από τα developer sheets που αφορούν τα συστήματα που είναι για ανάπτυξη software. Το πιθανότερο είναι ότι η διευκρίνηση αφόρα τα development kits τα οποία επειδή τρέχουν και σε ειδικά modes (debug κτλ) έχουν δεσμευμένο μεγαλύτερο ποσοστό μνήμης…
Για να είμαι ειλικρινής, επειδή έβλεπα ότι πέφτει πολύ βάρος στο app που ετοιμάζει η εταιρία για smartphones μέσα από το οποίο θα γίνεται voice chat κτλ, μαζί με το γεγονός ότι επιβεβαιώθηκε ότι, στην αρχή τουλάχιστον, το σύστημα ΔΕΝ θα έχει Web browser, είχα μια ελπίδα ότι το λειτουργικό θα χρειαζόταν καμιά 300mb αφήνοντας 3,7Gb για παιχνίδια…
ΗΧΟΣ
Από το tech sheet μαθαίνουμε ότι το κύκλωμα ήχου του Switch, θεωρητικά, έχει αρκετά εντυπωσιακά χαρακτηριστικά αφού έχει audio output στα 192Khz, 24-bit με 7.1 κανάλια ήχου. Παρόλα αυτά, στο Switch δεν είναι διαθέσιμο όλο το εύρος των παραπάνω δυνατοτήτων. Έτσι το audio output στο νέο σύστημα της Nintendo είναι στα 48Khz, 16-bit με 5.1 κανάλια ήχου. Για ποιο λόγο ο παραπάνω περιορισμός θα ρωτήσετε τώρα οι περισσότεροι, ειδικά από τη στιγμή που το σύστημα έχει ήδη τις δυνατότητες για 7.1 ήχο… Η απάντηση είναι απλή: o περιορισμένος χώρος των cartridges. Η επιβολή των παραπάνω περιορισμών στις υπάρχουσες δυνατότητες του hardware δεν έχει άλλη εξήγηση. Βέβαια πρέπει εδω να διευκρινίσω ότι τα παραπάνω αφορούν την docked λειτουργία του συστήματος αφού όταν έχετε το σύστημα ως φορητό ο ήχος είναι δικάναλος.
Cartridges
Ακόμα ένα θέμα το οποίο είχε αρκετά λεπτομέρειες αδιευκρίνιστες ήταν η χωρητικότητα των Cartridges. Μέσα το τα έγγραφα που διέρρευσαν φαίνεται ότι η χωρητικότητα των Cartridges ξεκινάει από το 1GB και αυξάνεται γεωμετρικά με μέγιστη χωρητικότητα τα 32GB. Μπορεί το νούμερο να φαίνεται ότι υστερεί σε σχέση με τα 50GB που είναι διαθέσιμα σε ένα Blu-Ray disc, αλλά, τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα όσο φαίνονται. Πρώτον, είναι λίγα τα σύγχρονα παιχνίδια που καταλαμβάνουν κοντά στα 50GB. Η πλειοψηφία των περισσοτέρων ΑΑΑ τίτλων έχει μέγεθος ανάμεσα στα 30-40 GB και μάλιστα αρκετοί είναι απο 15GB έως 25GB. Ενδεικτικά το The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition, το οποίο έχει ανακοινωθεί για το Switch, έχει μέγεθος 30.2GB στο PS4.
Τι θα γίνει όμως αν κάποιο παιχνίδι είναι στα 40+ GB θα ρωτήσετε οι περισσότεροι. Η αλήθεια είναι ότι οι τεχνικές συμπίεσης δεδομένων έχουν φτάσει πλέον σε εντυπωσιακά επίπεδα και δεν είναι κάτι ιδιαίτερο να συμπιέσεις π.χ. 45GB σε 32GB. Και ναι μεν αυτό θα σημαίνει μεγαλύτερα loading times λόγο της αποσυμπίεσες των δεδομένων, αλλά αν λάβουμε υπόψιν ότι τα Cartridges έχουν υψηλότερα reading times σε σχέση με ένα Blu Ray Disc, δεν νομίζω να αποτελέσει σημαντικό πρόβλημα.