Συντάκτης: Γιώργος Παύλου
(Σημείωση: Το κείμενο δημοσιεύτηκε αρχικά στις 08/04/2016, όταν τα “νέα” συστήματα ονομαζόταν “PS4k” & “XBOX NeXt”)
Τον τελευταίο μήνα έχει βουίξει η gaming κοινότητα από κάποια περίεργα και, όπως ελπίζω να σας αποδείξω με αυτό το κείμενο, πολύ ανησυχητικά νέα. Το όλο θέμα ξεκίνησε με το XBOX1, όταν άρχισαν να κυκλοφορούν οι φήμες ότι η Microsoft ετοιμάζει ένα revision της κονσόλας (ονόματι Scorpio). “Που το κακό;” θα ρωτήσετε τώρα πολλοί από εσάς και με το δίκιο σας… Άλλωστε, σχεδόν από την αρχή του console gaming όλες οι εταιρίες έχουν βγάλει revisions από τα μηχανήματα τους…
Η διαφορά είναι ότι μέχρι τώρα (με εξαίρεση το New 3DS το οποίο θα δούμε αργότερα), όλα αυτά τα revisions, όσον αφόρα τον χρηστή, ήταν κυρίως από πλευρά μεγέθους του μηχανήματος, κατανάλωσης ενέργειας και θερμικής συμπεριφοράς. Άντε σε ακραίες περιπτώσεις, όπως στην περίπτωση του XBOX360 ή του DSi, να έμπαινε καμιά επιπλέον θύρα ή κάποιο μικρό gimmick αλλά ως εκεί… Αυτό που μετρούσε, για τους developers και σε τελική ανάλυση τους gamers, είναι ότι η υπολογιστική δύναμη της εκάστοτε κονσόλας έμενε η ίδια. Είτε είχε πάρει κανείς πχ το PS3 την ημέρα της κυκλοφορίας του είτε 7 χρόνια και 3 revisions μετά, θα έπαιζε ακριβώς τα ίδια παιχνίδια με ακριβώς την ίδια συμπεριφορά (frame rate, texture quality, draw distance κτλ).
Η διαφορά με την είδηση που ακούστηκε πριν ένα μήνα είναι ότι δεν είχαμε να κάνουμε με ένα πιο μικρό XBOX1 αλλά για ένα μηχάνημα με τρομερά αναβαθμισμένο hardware, το οποίο θα ήταν πολύ ισχυρότερο από το PS4 και ικανό για gaming σε ανάλυση 4Κ! Όπως καταλαβαίνετε ήταν σαν να μιλούσαμε για μια κονσόλα νέας γενιάς… Η αλήθεια είναι ότι δεν έδωσα ιδιαίτερη σημασία στην είδηση. Μου φάνηκε τραβηγμένη και από την άλλη, από την αρχή αυτής της γενιάς, λόγο της χρήσης x86 επεξεργαστών τόσο από την Sony όσο και από την Microsoft, υπήρχαν διάφοροι “φωστήρες” οι οποίοι χαιρόντουσαν για το πόσο εύκολα θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν οι νέες κονσόλες.
Τα πράγματα τελικά ήταν πολύ πιο σοβαρά οπ΄όσο είχα φανταστεί. Τέλη Μαρτίου, έσκασε η είδηση στο kotaku.com οτι η Sony έχει στα σκαριά ένα αντίστοιχο revision του PS4, το PS4 Neo! Μια εβδομάδα αργότερα η είδηση επιβεβαιώθηκε και από το eurogamer.net (ενα από τα σοβαρότερα gaming sites και σταθερός “σύμβουλος” του Gamepad.gr στις τεχνικές αναλύσεις παιχνιδιών)! Η πηγή της είδησης ήταν υπερβολικά αξιόπιστη για να ξαναπώ, “παραμύθια”.
Όπως και στις φήμες γύρω από το XBOX Scorpio, τα άρθρα μιλούσαν για ένα Playstation με πολύ μεγαλύτερη υπολογιστική ισχύ, με πολύ ισχυρότερη GPU που θα μπορεί να δώσει τα γραφικά που βλέπουμε στο PS4 αλλά με ανάλυση 4Κ. Μάλιστα στο άρθρο του kotaku αναφέρεται ότι στελέχη της Sony παρουσίασαν το νέο hardware σε developers και το “σύνδεσαν” άμεσα με την ανάπτυξη τίτλων για το PS VR και μίλησαν για κυκλοφορία μέσα στο 2016. Το eurogamer έχει τις επιφυλάξεις του, για το αν θα είναι τόσο δραστικές οι αλλαγές στο PS4 NEO αλλά, είναι δεδομένο ότι δεν μιλάμε για ένα απλό PS4 Slim… είχαν αρχίσει ήδη να με ζώνουν τα φίδια…
Γιατί όμως είμαι τόσο αρνητικός στην πιθανή κυκλοφορία αυτών των νέων, και όπως τελικά φαίνεται από τις “φήμες”, κατά πολύ ισχυρότερες, κόνσολών; Άλλωστε με διπλασία ή τριπλάσια υπολογιστική δύναμη θα βλέπαμε “παπάδες” στις οθόνες μας… Για να εξηγήσω γιατί είμαι τελείως αντίθετος σε ένα τόσο ριζικό upgrade θα πρέπει πρώτα να σας πω μια σύντομη ιστορία…
Η εποχή των παχιών αγελάδων (και της μεγάλης πείνας)…
Ήταν το 2002 όταν αποφάσισα να περάσω στον χώρο του PC gaming! Ξέρετε τώρα, “PC Master Race”, “όταν εσείς πηγαίνατε εμείς ερχόμασταν” κ.τ.λ. Μετά από αιματηρές οικονομίες είχα το νέο μου Gaming PC να με περιμένει! Athlon XP 1800+, 256mb DDR ram, Geforce 4 Ti 4200 με 128mb video ram! Ποιο Playstation 2 και κολοκύθια τούμπανα! Έπαιζα τα πάντα με σε Ultra High ρυθμίσεις, με τρελό frame rate και (το κυριότερο) ανάλυση 1027*768 που οι κονσόλες θα ήθελαν άλλη μια γενιά για την “αγγίξουν”!
Tο εργαλείο πετούσε! Όργωνε! Σκότωνε! Έβαζε φωτιά στην άσφαλτο! Το εργαλείο… σε λιγότερο από ένα χρόνο, για να παίζει τα πάντα απροβλημάτιστα, χρειαζόταν περισσότερη Ram… No problemos! Διατροφή με μακαρόνια για έναν μήνα και να σου ακόμα ένα dimακι 256MB (80€ αν θυμάμαι καλά) για να ενεργοποιήσουμε και το Dual Channel! Mισό Giga Ram!
Εγώ δεν είχα υπολογιστή… Τον skynet είχα! Εγώ είχα τον Kitt! Εγώ… ένα εξάμηνο μετά χρειαζόμουν νέα CPU για να παίζω τις νέες κυκλοφορίες “αεράτα”… “Ok” λέω “δεν τρέχει τίποτα. Το έχουμε”. Αιματηρή οικονομία, δουλειές του ποδαρού για κανένα χαρτζιλίκι και… να σου! Athlon XP 2800+! Ναι, δεν ήταν 64 bit αλλά… 2800+! Ένα click πριν το “θεωρητικό” τριχίλιαρο!
Κοιτούσα το tower και τρελαινόμουν! Αυτό ήταν κτήνος! Αυτό ήταν τέρας! Αυτό… Χρειαζόταν άλλη κάρτα γραφικών… Kαλή-χρυσή η 4200 αλλά ήταν για Directx 8.1 και ήμασταν ήδη στο 9 με την κάρτα να… αγκομαχάει. Άσε που έκανε bootleneck την νέα μου super-duper CPU. Το γνωστό τροπάρι λοιπόν: Αιματηρή οικονομία (η οποία με διατηρούσε στιλάκι) και να σου η Geforce 6800GT! Αυτό δεν ήταν GPU ήταν Βελούδο!
Μιλάμε είχα στο σπίτι το θωρηκτό της υπολογιστικής ισχύς! Έβγαζε frames σαν πολυβόλο! Έκανε rendering σαν αστραπή! Έπινε Watt… σαν μπεκρής που τον έχουν ξεχάσει σε κελάρι κάβας! Χρειαζόμουν τροφοδοτικό! Το κέρατο μου!
Και μετά μνήμη… και μετά CPU… αλλά και μητρική…και πάει λέγοντας…
Κάπως έτσι τελείωσε η σχέση μου με το PC gaming! 5 χρόνια μετά, με κάνα δυο χιλιάδες ευρώ “εξαφανισμενα” και βουνά από μακαρόνια, τα παράτησα! Και στα παραπάνω δεν έχω συμπεριλαβεί τα προβλήματα της κάθε αναβάθμισης (ασυμβατότητες κ.τ.λ). Υπάρχει κάτι που όλοι όσοι μιλανε για PC Master Race το κάνουν συνήθως γαργάρα: Το κόστος! Μπαίνει ο άλλος στα forums και λέει “Η GPU του PS4/XBOX1 είναι ήδη απαρχαιωμένη. Εγώ με την καινούργια τάδε κάρτα γραφικών θα έχω 10πλασια υπολογιστική δύναμη…” και τα λέει όλα αυτά λες και οι κάρτες γραφικών φυτρώνουν στα δέντρα.
Ας μην κοροϊδευόμαστε, το hardware μιας κονσόλας θα είναι ξεπερασμένο από τις εξελίξεις πριν καν φτάσει στα ράφια των καταστημάτων. Δείτε ας πούμε της GPU της Nvidia: Από το 1999, λανσάρουν στην αγορά μια νέα γενιά GPU κάθε 10 μήνες! ούτε καν χρόνο! Δεν παίρνεις κονσόλα για να έχεις το ισχυρότερο gaming μηχάνημα. Παίρνεις κονσόλα γιατί ξέρεις ότι θα δώσεις ένα Χ πόσο και για ένα κύκλο 8-10 χρόνων θα μπορείς να παίξεις απροβλημάτιστα τα παιχνίδια που κυκλοφορούν για το μηχάνημα σου. Για αυτό τον λόγο από PC gamer έγινα Console gamer. Το PC gaming, για διάστημα μια οχταετίας, απαιτεί βαθιές τσέπες… Και αν υπάρχει κάτι το οποίο δεν είναι ποτέ αρκετό για τους developers είναι η υπολογιστική δύναμη…
Τι θέλει να πει ο Ποιητής;
Μπορεί να σας έχω μπερδέψει, οπότε θα το πω ευθέως: Φοβάμαι ότι, τώρα που κονσόλες χρησιμοποιούν συμβατικό hardware, όπως οι επεξεργαστές τύπου x86, στο οποίο υπάρχουν συνεχείς εξελίξεις και είναι εύκολο να κάνεις αναβαθμίσεις, διατηρώντας την συμβατότητα με τους “παλιούς” τίτλους, οι εταιρίες θα μπουν στο τριπάκι να κυκλοφορούν κάθε 3-4 χρόνια και μια “νέα” αναβαθμισμένη κονσόλα που θα μπορεί να παίξει και τους παλιούς τίτλους! Φοβάμαι ότι οι κονσόλες θα γίνουν σαν ένα “Steam Box”, με ένα κατάλογο “συμβατών” τίτλων και αν έχεις το κατάλληλο hardware θα μπορείς να τα παίξεις. Αν όχι, θα περιορίζεσαι σε ένα κομμάτι των τίτλων.
Πιστεύω ακράδαντα ότι κάτι τέτοιο θα μας βάλει σε ένα spiral όλο και πιο σύντομων κύκλων ζωής του hardware. Γιατί η Nvidia βγάζει μια καινούργια GPU κάθε 10 μήνες; Επειδή ξέρουν ότι πολύ σύντομα θα βρεθούν οι developers που θα φτιάξουν τα παιχνίδια που απαιτούν την νέα κάρτα γραφικών για να λειτουργούν με όλα τα “καλούδια” ενεργοποιημένα (ενώ στην προηγούμενη γενιά θα υπάρχουν “προβλήματα”). Τα νέα παιχνίδια οδηγούν σε πωλήσεις της νέας GPU και πάει λέγοντας. Είμαι σίγουρος πως κάτι ανάλογο (όχι ανά 10 μήνες, αλλά σίγουρα πολύ λιγότερο από 5 χρόνια) θα γίνει και στον χώρο του console gaming αν αρχίσει το πανηγύρι των αναβαθμίσεων.
Τώρα θα πείτε κάποιοι ότι μπορεί να βγαίνει το ίδιο παιχνίδι για το XBOX Scorpio/ και για το XBOX1 και στο πρώτο να τρέχει με ανάλυση 4Κ/60fps και στο άλλο στα 900p/30fps. Και τι θα γίνει όταν έρθει ο developer με τον υπερτέλειο τίτλο, με τα απίστευτα γραφικά, ο οποίος θα τρέχει στο XBOX Scorpio στα 1080p/30fps λόγο του “βαρύ” οπτικού κομματιού; Σε τι ανάλυση θα τρέχει στο ΧΒΟΧ1; 640*480; Νομίζετε ότι θα αργήσει να γίνει κάτι τέτοιο αν υπάρχουν στην αγορά μια “απλή” και μια “super” έκδοση της ίδιας κονσόλας; Δεν θα υπάρξει “απλή” έκδοση του παιχνιδιού και αύτο θα είναι ένας καλός λόγος για να πουληθούν ακόμα περισσότερα PS4 Neo/XBOX Scorpio.
Το τέλος της δημιουργικότητας…
Αυτό που πάντα θαύμαζα στα παιχνίδια που βγαίνουν στις κονσόλες είναι ότι οι developers προσπαθούν πάντα να “ξεζουμίσουν” την δύναμη του Hardware. Ξέρουν ότι με αυτό έχουν να δουλέψουν και σκαρφίζονται κάθε δυνατό τρόπο για να τα καταφέρουν με αυτά τα λίγα που έχουν στα χέρια τους. Παιχνίδια σαν το Halo 4 και το Uncharted 2 είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα της προηγούμενης γενιάς. Όταν βλέπεις αυτά τα παιχνίδια και συνειδητοποιείς ότι τρέχουν σε μηχανήματα με 512mb RAM δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις την δουλειά των developers. Αυτό το ξεζούμισμα είναι δυνατόν για δυο λόγους: Πρώτον, Επειδή η developers περνούν πολύ καιρό με το hardware και μαθαίνουν τις δυνατότητες του. Δεύτερον, επειδή δεν έχουν άλλη επιλογή! Αυτό είναι το μηχάνημα, αυτό ΘΑ είναι το μηχάνημα μέχρι να σταματήσει η παραγωγή του, και πρέπει να βρεις τρόπο να κανείς αυτό που θέλεις.
Το PS4 και το ΧΒΟΧ1 κυκλοφόρησαν τον Νοέμβριο του 2013. Δεν έχουν περάσει ούτε 3 χρόνια και μιλάμε για μια δραστική αναβάθμιση τους! Πιστεύει κανείς από εσάς ότι αυτό θα επιτρέψει το “ξεζούμισμα” του hardware που ανέφερα παραπάνω; Πολύ απλά αν κάτι δεν μπορεί να γίνει εύκολα στο PS4, θα μεταφέρεται στο PS4 NEO και δεν θα σπαταλούν τις άπειρες ώρες για να το κάνουν δουλέψει. Σας φαίνεται τραβηγμένο σαν σενάριο; Έχω ένα απλό παράδειγμα: Όταν κυκλοφόρησε το Crysis το 2007 για PC, ΔΕΝ υπήρχε το hardware για να τρέξει το παιχνίδι ικανοποιητικά στις μέγιστες ρυθμίσεις! Και γιατί να σκάσουν στην Crytek να “στρώσουν” τον κώδικα; Αφού ήξεραν ότι σε λίγους μήνες θα κυκλοφορήσουν οι νέες CPU & GPU που θα μπορούν να τρέξουν το παιχνίδι απροβλημάτιστα…
Η περίπτωση του New 3DS.
Πρώτη στον χορό των δραστικών revisions ήταν η Nintendo με το New 3DS. Το “νέο” 3DS έχει μια σειρά από πολύ σημαντικές βελτιώσεις, σε σημείο να χαρακτηριστεί ως το καλύτερο handheld που έχει βγάλει η εταιρία και ως η κονσόλα που θα ΕΠΡΕΠΕ να είχε κυκλοφορήσει η Nintendo το 2011. Για το θέμα που “συζητάμε” εδω, θα αναφερθώ στη ραγδαια αύξηση της υπολογιστικής δύναμης του New 3DS: Η CPU από διπύρηνη στα 268mhz είναι πλέον τετραπύρηνη με τον χρονισμό να μπορεί να φτάσει (θεωρητικά) στα 804 mhz, η RAM από 128mb διπλασιάστηκε στα 256mb και, τέλος, VRAM αυξήθηκε κατά 4mb, φτάνοντας πλέον τα 10mb.
Αν και δεν μπορούμε να μιλήσουμε για next-gen φορητό μηχάνημα (το PS Vita παραμένει σημαντικά ισχυρότερο), υπάρχει μια “άβυσσος” μεταξύ της υπολογιστικής δύναμης του “απλού” 3DS και του New 3DS! Φυσικά, μαζί με το λανσάρισμα της ανανεωμένης κονσόλας, “έσκασε” και ο πρώτος αποκλειστικός τίτλος που δεν θα μπορούσαν να “χαρούν” οι κάτοχοι του προηγούμενου μοντέλου: Το Xenoblades Chronicles! Ωραία, κατά κοινή ομολογία το New 3DS είναι ένα φοβερό handheld… Τι έγινε όμως στην αγορά με την κυκλοφορία του; Αυτό που λένε όλοι είναι ότι η Nintendo θα έπρεπε να κυκλοφορήσει το μηχάνημα 2 χρόνια νωρίτερα. To New 3DS κυκλοφόρησε σε μια εποχή που είχαν αρχίσει να οργιάζουν οι φήμες για το νέο Nintendo NX και ειδικά αυτές που έλεγαν ότι το νέο σύστημα θα είναι ένα υβρίδιο μεταξύ home console & handheld. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι πώλησης του να είναι χαμηλές (πολλοί υποψήφιοι αγοραστές περιμένουν το ΝΧ), και οι developers ουσιαστικά το “αγνοούν” αφού μια αποκλειστικότητα για το New 3DS θα απευθύνεται σε πολύ λίγο κόσμο.
Ταυτόχρονα οι κάτοχοι του απλού 3DS, ειδικά όσοι πήραν την κονσόλα όταν κυκλοφόρησε, ένιωσαν “ριγμένοι”. Όταν ο άλλος υποστηρίζει το προϊόν σου την δύσκολη περίοδο του “λανσαρίσματος”, που ξέρει ότι θα έχει τα προβλήματα που έχουν όλα τα μηχανήματα κατά την διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος (υψηλή τιμή, λίγους τίτλους κ.τ.λ), δεν γίνεται να του λες ότι δεν θα έχεις πρόσβαση σε ένα κομμάτι των τίτλων! Όταν άκουσα τον Βαγγέλη Καρπέτη, που είναι ο Nintendomaniac της παρέας (έχουμε πρόβλημα… Βλέπει υδραυλικό και ζητάει αυτόγραφο) να μου λέει ότι, μετά το New 3DS, δεν θα ξαναπάρει handheld της Nintendo την ημέρα της κυκλοφορίας, τότε κατάλαβα την δυσαρέσκεια των early adopters του συστήματος…
Είναι όμως δυνατόν η Sony και η Microsoft να κάνει το ίδιο λάθος; Η περίπτωση του PS4 & του ΧΒΟΧ1 είναι πολύ διαφορετικές. Το 3DS είχε ήδη σχηματίσει μια βάση χρηστών η οποία έφτανε το 70-80% της δυναμικής της, κάτι το οποίο δεν ισχύει για τις άλλες δυο κονσόλες. Το PS4 & το ΧΒΟΧ1 δεν έχουν πιάσει ούτε το 40% του συνόλου των πωλήσεων που έχουν τη δυναμική να κάνουν. Αυτό σημαίνει ότι Sony & Microsoft μπορούν να “τζογαρουν” τη διχοτόμηση της βάσης-χρηστών του κάθε συστήματος, με πολύ καλές πιθανότητες η “ενισχυμένη” version της κονσόλας τους και να κάνει υψηλές πωλήσεις και να έχει σοβαρή υποστήριξη.
Ελπίζω σαν καταναλωτές και σαν gamers να μην βγούμε ζημιωμένοι από τις εξελίξεις… Ποια είναι η δική σας γνώμη;