ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Παύλου
(Σημείωση: Το κείμενο δημοσιεύτηκε αρχικά στις 15/06/2016)
Όλες οι φήμες που ακούγαμε το προηγούμενο διάστημα είναι τελικά γεγονός. Πριν λίγες ημέρες η Microsoft, κατά την διάρκεια της παρουσίασης της στην Ε3 έκανε την αποκάλυψη του XBOX ONE SCORPIO, το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει στο τέλος του 2017. Το XBOX ONE SCORPIO θα είναι επί της ουσίας μια εντελώς νέα κονσόλα και δεν μιλάμε για μια απλή αναβάθμιση του ΧΒΟΧ ΟΝΕ που κυκλοφορεί ήδη… Άλλωστε, χωρίς κάποια επίσημη ανακοίνωση, έχει διαρρεύσει εδώ και αρκετό καιρό ότι και η Sony θα προχωρήσει σε ανάλογη κίνηση με την κυκλοφορία του PS4 NEO.
Η Microsoft φρόντισε να κάνει σαφές ότι το SCORPIO θα είναι ότι πιο δυνατό έχει κυκλοφορήσει στον χώρο του console gaming. Ποια είναι όμως τα τεχνικά χαρακτηριστικά του SCORPIO; Με βάση τις λίγες πληροφορίες που έδωσε η Microsoft κατά την διάρκεια της E3, το τι ξέρουμε από τεχνικά χαρακτηριστικά που έχουν διάρρευσει για το PS4 NEO, το εξαιρετικό άρθρο του eurogamer.net και μια σειρά από tech sites, θα δούμε κομμάτι-κομμάτι τι θα μπορούσαμε να περιμένουμε από το «τέρας» ονόματι SCORPIO!
GPU
Ξεκινάμε με το θέμα το οποίο στοίχισε πολύ στην Microsoft με το XBOX ONE… Είναι γνωστό σε όλους ότι το XBOX ONE υπολείπεται σημαντικά του PS4 στο κομμάτι της GPU, με την κονσόλα της Sony να έχει 50% περισσότερες CUs. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σχεδόν όλοι οι multi-platform να έχουν υψηλότερη ανάλυση ή/και framerate στο PS4. Με το SCORPIO η Microsoft αποφάσισε να μην κάνει ξανά το ίδιο λάθος…
Η Microsoft έκανε ξεκάθαρο ότι η GPU του SCORPIO θα είναι πανίσχυρη και ότι η απόδοση της θα είναι στα 6 T/flops! Για να έχετε μια εικόνα, το PS4 έχει απόδοση 1.83 Τ/Flops, το ΝΕΟ φημολογείται ότι θα έχει 4.2 T/flops ενώ η κορυφαία GeForce 980Ti έχει απόδοση «μόλις» 5.6 T/flops! Όπως καταλαβαίνεται μιλάμε για μια πανίσχυρη GPU η όποια είναι έτη φωτός μπροστά από τον ανταγωνισμό, ικανή να «τρέξει» παιχνίδια σε ανάλυση 4Κ ενώ, στα «συμβατικά» 1080P τα 60 frames/sec θα θεωρούνται δεδομένα!
Ποια θα είναι όμως τα χαρακτηριστικά της GPU; Φυσικά, για ακόμα μια φορά, το Chipset θα είναι της AMD και είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα υπάρχει ESRAM αφού το «πείραμα» με το XBOX ONE δεν πέτυχε… Παρόλα αυτά, υπάρχουν 2 πιθανές λύσεις για την γενιά της GPU:
1 ) Να χρησιμοποιηθεί η αναμενόμενη “Polaris” GPU, την ιδία «γενιά» που θα χρησιμοποιηθεί στο NEO και, κατά την γνώμη μου, η πιο πιθανή λύση και για το SCORPIO. Βάσει τον developer kits που έχει δώσει η Sony, στο ΝΕΟ η GPU θα έχει 36 CUs, χρονισμένες στα 911 Μhz και με απόδοση 4,2 T/flops. Ο αριθμός των CUs παραπέμπει κατευθείαν στην Radeon R9 480 αλλά η απόδοση των 4.2 Τ/flops δείχνει ότι η GPU είναι υποχρονισμένη, αφού για το συγκεκριμένο chipset η AMD έχει ανακοίνωση απόδοση της τάξης των 5 T/flops. Τα νούμερα δείχνουν ότι με την χρήση του chipset της Radeon R9 490 που έχει 40 CUs και με τον κανονικό χρονισμό της GPU, που πρέπει να είναι γύρω στα 1.2 Ghz, η απόδοση των 6 Τ/ flops είναι απόλυτα εφικτός στόχος.
2 ) Να χρησιμοποιηθεί η μεθεπομένη γενιά GPU με την ονομασία Vega. Εδώ τα πράγματα γίνονται αρκετά «θολά»… Ίσως να είναι υπερβολή να μιλάμε για το Vega αφού το Polaris δεν έχει καν κυκλοφορήσει… Παρόλα αυτά με την κυκλοφορία του SCORPIO στο τέλος του 2017 είναι μια πιθανή λύση. Τα στοιχεία που έχουμε μέχρι τώρα για την Vega GPU είναι ότι θα φτάνει τον αριθμό τον 64 CUs πράγμα που σημαίνει ότι, ο αριθμός που θα μπορούσαμε να δούμε στο SCORPIO θα μπορούσε να κυμανθεί από 56 έως 60 CUs. Δεδομένου του μεγάλου αριθμού των CUs ο χρονισμός της GPU δεν θα χρειαστεί να ξεπεράσει τα 850 Mhz για να επιτευχθεί ο στόχος των 6 T/flops.
CPU
Ίσως το σημείο για το οποίο η Microsoft έδωσε τις λιγότερες πληροφορίες… Ουσιαστικά το μοναδικό πράγμα που ξέρουμε για την CPU του SCORPIO είναι ότι θα είναι οκταπύρινη κάτι το οποίο ισχύει και για την υπάρχουσα γενιά. Συγκεκριμένα, το PS4, το ΧΒΟΧ ΟΝΕ αλλά και το NEO χρησιμοποιούν μια 8-core “Jaguar” CPU της AMD (για την ακρίβεια είναι δυο τετραπύρινες αλλά μάλλον θα μπερδευτούμε με αυτό το θέμα οπότε το… αφήνουμε) με χρονισμό 1.6, 1.75 & 2.1 Ghz αντίστοιχα.
Στο κομμάτι της CPU του SCORPIO υπάρχουν ουσιαστικά 2 πιθανότητες, η καθεμία όμως με τα δικά της «προβλήματα»:
1 ) Όπως και στο PS4 NEO, να συνεχιστεί η χρήση του JAGUAR με κάποια αύξηση στον χρονισμό. Στο ΝΕΟ ο χρονισμός θα είναι αυξημένος κατά 30% σε σχέση με το PS4, φτάνοντας το 2.1 Ghz, ενώ θεωρητικά ο επεξεργαστής έχει ακόμα μεγαλύτερα περιθώρια χρονισμού αφού η AMD είχε ανακοινώσει ως μέγιστη λειτουργική συχνότητα τα 2.7 Ghz (πολύ θεωρητικά όλα αυτά βεβαία…). Η χρήση του JAGUAR έχει μια σειρά από σημαντικά ωφέλη: είναι φτηνός, αξιόπιστος και θα προφέρει μια ενιαία αρχιτεκτονική στο κομμάτι της CPU μεταξύ του «κλασσικού» XBOX ONE και του SCORPIO που θα κάνει την ταυτόχρονη ανάπτυξη τους πολύ πιο εύκολη.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι ο JAGUAR είναι αρκετά αδύναμος επεξεργαστής… Άλλωστε η AMD είχε κάνει το development με σκοπό την χρήση του σε φορητές πλατφόρμες (tablets κ.τ.λ.). Ήδη από το 2013, με την κυκλοφορία του XBOX ONE και του PS4 πολλοί developers είχαν “γκρινιάξει” ότι η χαμηλή επεξεργαστική δύναμη του επεξεργαστή δεν τους άφηνε να εκμεταλλευτούν πλήρως τις GPUs των συστημάτων! Αυτό σημαίνει ότι το «πάντρεμα» της πανίσχυρης GPU του SCORPIO με τον αδύναμο JAGUAR, θα δημιουργήσει ένα τεράστιο bottleneck που δεν θα επιτρέπει την πλήρη εκμετάλλευση της GPU. Είναι σαν να έχεις πάρει Ferrari και να την σέρνει γαϊδούρι… Πέρα απο τους υψυλότερους χρονισμούς, μονό ένα εκτεταμένο «πείραγμα» τις CPU (π.χ. ραγδαία αύξηση της cache) θα μπορούσε να σώσει την κατάσταση…
2 ) Να δούμε κάποια δραστική αναβάθμιση της CPU, με σημαντικότερο υποψήφιο την νέα γενιά CPUs που αναμένουμε από την AMD με την κωδική ονομασία «ΖΕΝ». Από ότι είναι γνωστό, ο «ΖΕΝ» θα είναι ένας οκταπυρινος επεξεργαστής ο οποίος, σε αντίθεση με το υπάρχον JAGUAR ο οποίος είναι σχετικά αδύναμος και mobile friendly, προορίζεται για desktop συστήματα και είναι υψηλών επιδόσεων. Η επιλογή της νέας γενιάς ZEN επεξεργαστών, φαίνεται να συνάβει τόσο με τις υψηλές επιδόσεις που προσπαθεί να πετυχει η Microsoft με το Scorpio, όσο και με τις απαιτήσεις που θα έχει η κτηνώδης GPU που θα έχει μέσα του το SCORPIO…
Οι παράγοντες που κάνουν την χρήση του ΖΕΝ… απίθανη, είναι τόσο η εκτόξευση του κόστους του SCORPIO αλλά, το κυριότερο, η «σιωπή» της Microsoft πάνω στο θέμα! Κακά τα ψέματα, αν υπήρχε η πιθανότητα χρήσης μιας νέας γενιάς CPU, και μάλιστα τόσο ισχυρής όσο η ZEN, η εταιρία δεν θα είχε αρκεστεί σε μια τόσο «λιτή» δήλωση που να αφόρα μονό τον αριθμό των πυρήνων.
RAM
Αυτό που ξέρουμε σίγουρα είναι ότι SCORPIO έχει το τρομακτικό memory bandwidth των 320 GB/S! Για να έχετε μια εικόνα το PS4 έχει bandwidth «μόλις» 176 GB/S, ενώ το XBOX ONE 68 GB/S! Όπως καταλαβαίνεται μιλάμε για μια τεράστια αύξηση! Τα πράγματα όμως δεν σταματούν εδώ! Παρατηρώντας το Video που δείχνει την motherboard του SCORPIO θα δείτε ότι τα memory modules γύρω από τον επεξεργαστή είναι 12 ,πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να μιλάμε για μια αύξηση της RAM στα 12 GB από τα 8 του PS4, του XBOX ΟΝΕ και του ΝΕΟ!
Βεβαία, θα μπορούσε η motherboard που παρουσίασαν να είναι κάποιο art concept, που να μην έχει σχέση με την πραγματικότητα, και το γεγονός ότι δεν αναφέρθηκε πουθενά ένα τόσο σημαντικό νέο όπως η αύξηση της μνήμης κατά 50% φαίνεται περίεργο… Από την άλλη, για να επιτύχουν αναλύσεις 4Κ, κάτι που αναφέρεται στο video ξανά & ξανά, τα 8 GB είναι πολύ λίγα… Παρόλα αυτά, για να επιτευχθεί το memory bandwidth των 320 GB/S θα πρέπει να έχουμε 8GB μνήμης τύπου G5X με 256-bit bus ή 12GB GDDR5 με 384-bit bus.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Φυσικά, όλα τα παραπάνω είναι εικασίες και υποθέσεις. Το σίγουρο είναι ότι όσο περνά ο καιρός και μόλις τα πρώτα developers kits αρχίσουν να κυκλοφορούν, νέες πληροφορίες θα έρθουν οι οποίες θα ξεκαθαρίσουν τα πράγματα. Πάντως, το XBOX ONE SCORPIO είναι γεγονός και ανακοινώθηκε μόλις 2.5 χρόνια μετά την κυκλοφορία του XBOX ONE, μια κίνηση στην όποια είναι σίγουρο ότι θα ακολουθήσει και η Sony. Το Console gaming αλλάζει…