___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Bungie
PUBLISHER : Activision
ΕΙΔΟΣ : First person shooter
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1-12
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : PS4, XBOX ONE
REVIEWER : Δημήτρης “Sertakis” Παύλου
REVIEWED ON : XBOX ONE
___________________________________________________________________________________________
Όταν ένα παιχνίδι έχει τόσους φανατικούς θαυμαστές, άλλα ταυτόχρονα και τόσους πολλούς επικριτές, τότε, αυτό σημαίνει ότι κάτι κάνει πολύ καλά και κάτι όχι! Πόσο μάλιστα όταν ο τίτλος για τον οποίο μιλάμε είναι το τελευταίο ip της Bungie, της εταιρίας πίσω από την επιτυχία που λέγεται Halo. Ο λόγος φυσικά για το Destiny το οποίο από την κυκλοφορία του dlc, The Taken King και μετά φέρει το διακριτικό “ver. 2”,σηματοδοτώντας έτσι την σημαντικότερη αναβάθμιση του τίτλου, από την ημερομηνία κυκλοφορίας του. Το παρακάτω review γίνεται πάνω στην έκδοση “The Collection” (η οποία περιλαμβάνει όλα τα DLCs μέχρι το Rise of Iron), και είναι μια αξιολόγηση του τίτλου όπως αυτός έχει διαμορφωθεί σήμερα, enjoy!
ΥΠΟΘΕΣΗ
Μάθε παιδί μου ίντερνετ!
Βρισκόμαστε στο μέλλον και η ανθρωπότητα κάνει τα πρώτα της βήματα στην πλανητική εξερεύνηση. Είναι εκείνη την εποχή που πάνω στην επιφάνεια του Άρη ο άνθρωπος θα ανακαλύψει τον “ταξιδιώτη”, ένα ουράνιο σφαιρικό σώμα που θα αλλάξει την πορεία της ανθρώπινου γένους. Εκείνη η περίοδος θα ονομαστεί ο χρυσός αιώνας και θα είναι μια εποχή μεγάλων τεχνολογικών επιτευγμάτων, στην οποία ο άνθρωπος θα φτάσει και θα κατοικίσει τους πλανήτες του ηλιακού του συστήματος. Όμως ο “ταξιδιώτης” έχει έναν μεγάλο εχθρό που τον καταδιώκει από τα βάθη του σύμπαντος, το σκότος! Έναν συνασπισμό εξωγήινων φυλών που τις οδηγεί το ίδιο το σκοτάδι, στο να βρουν τον ταξιδιώτη και να τον εξολοθρεύσουν. Η περίοδος αυτή θα ονομαστεί “Η μεγάλη κατάρρευση” και, μια μετά την άλλη, οι πόλεις των ανθρώπων στους πλανήτες, θα καταστραφούν και θα καταληφθούν από τις ορδές του κακού. Ο “ταξιδιώτης” εμφανώς πληγωμένος, θα υπερίπταται πάνω από την γη και θα δίνει το τελευταίο του φως στους φυλακές της γης για να παλέψουν τον αρχαίο, σκοτεινό εχθρό του.
“Το κάθε DLC έχει προσθέσει νέα layers στο κομμάτι της υπόθεσης, κάνωντας το Destiny: The Collection να έχει ελάχιστη σχέση με το αρχικό παιχνίδι!”
Όσοι είχαν παίξει το Destiny αρχικά, απορουσαν πως η Bungie κατάφερε αρχικά να δημιουργήσει κάτι που, στο κομμάτι της υπόθεσης, να δείχνει τόσο ρηχό, απλοϊκό και με διαλόγους που ήταν στο μίνιμουμ! Το ίδιο μάλιστα φαίνεται να ισχύει και για τον ήρωα του παιχνιδιού, που ουσιαστικά είναι ο ορισμός της έννοιας “blank slate”… Για όλα αυτά υπάρχει φυσικά μια εξήγηση αφού σύμφωνα με πηγές από την ομάδα ανάπτυξης της Bungie, υλικό και cinematics διαρκείας μεγαλύτερης των 2 ωρών, που επεξηγούσαν το story narrative του παιχνιδιού, απορρίφθηκε λόγω γραμμικότητας και η ομάδα υπεύθυνη για το σενάριο έπρεπε να ξεκινήσει από το μηδέν! Αυτό είχε ως αποτέλεσμα με την κυκλοφορία του κάθε dlc να προστίθονται νέα layers στο κομμάτι της υπόθεσης, κάνωντας το Destiny: The Collection να έχει ελάχιστη σχέση με το αρχικό παιχνίδι!
Αναλυτικά: Στο πρώτο dlc, The Dark Below, οι guardians θα έρθουν αντιμέτωποι με τον Crota, γιο του Oryx μέσα από αποστολές που επικεντρώνονται γύρω από την φυλή των Hive. Ενώ στο δεύτερο dlc, House of Wolves θα σας βάλει σε μια σειρά από αποστολές που γρήγορα θα εξελιχθούν σε ένα κυνηγητό του fallen captain Skolas και της φατρίας του. Στο τρίτο και μεγαλύτερο add on, The Taken King, τα πράγματα γίνονται αρκετά πιο ενδιαφέρον αφού πέρα από την εισαγωγή μιας εντελώς νέας περιοχής στο παιχνίδι, υπάρχει ένα σαφές πιο συμπυκνωμένο narrative στο story telling του παιχνιδιού. Ο Oryx πατέρας του Crota, κάνει την εμφάνιση του ,με ένα στόλο από hive ships και ένα ολοένα και αυξημένο στρατό από cabals και fallen taken! Ακόμα χειρότερα ο ίδιος φαίνεται να βρίσκεται στο εσωτερικό του απόρθητου dreaghnought, το οποίο έχει ακινητοποιηθεί στο δαχτυλίδι του Κρόνου, μετά από μια επικών διαστάσεων ναυμαχία! Τέλος, στο αποκλειστικό για τις next gen κονσόλες dlc: Rise of iron, οι guardians θα μπουν στην δοκιμασία να γίνουν η επομένη γένια των iron lords υπό την ηγεσία του lord Saladin και να καταστρέψουν έναν αρχαίο ιό που βασίζεται στην νανοτεχνολογία, από την χρυσή εποχή και έχει προσβάλει ένα κομμάτι των fallen, όταν κατάφερε να διαπεράσει το τείχος της τελευταίας ασφαλής πόλης στην γη.
Η μεγαλύτερη κριτική μου πάνω στο κομμάτι του σεναρίου είναι πως ενώ υπάρχει τόσο πολύ υλικό προσβάσιμο μέσα από το app, το site της Bungie και το ίντερνετ γενικότερα, η ίδια δεν φρόντισε αυτό το υλικό να είναι προσβάσιμο και μέσα από το ίδιο το παιχνίδι! Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως ο κόσμος του Destiny είναι κάτι λιγότερο από μαγευτικός, ενώ δεν θα είναι λίγες οι φορές που (κυρίως λόγου του εξαιρετικού art design του παιχνιδιού) θα βιώσετε μοναδικά συναισθήματα!
GAMEPLAY
Το καλύτερο FPS ever;
Δεν ξέρω αν το γεγονός ότι τα δυο ονόματα πίσω από την παράγωγη και έκδοση του παιχνιδιού είναι (προφανώς) η Bungie και η Activision, άλλα, ο καλύτερος τρόπος να περιγράψω το gameplay του Destiny είναι ένα υβρίδιο μεταξυ του Halo και του Call of Duty! Τώρα θα αναρωτιέστε αν αυτό είναι καλό… Πιστέψτε με είναι! Το Destiny έχει το εθιστικό gameplay που συναντήσαμε στα Halo games οπού καμιά στιγμή δεν θα νιώσετε ότι είναι prescripted. Από τα CoD games έχει πάρει στοιχειά από το gameplay όπως το weapon customization που πραγματικά κρατάει το ενδιαφέρον του παιχνιδιού σε υψηλά επίπεδα! Φυσικά άξιο αναφοράς είναι η μεγάλη επιρροή που έχει ασκήσει το franchise του Borderlands πάνω στους μηχανισμούς του παιχνιδιού, όπως το looting και character development!
“Ο καλύτερος τρόπος να περιγράψω το gameplay του Destiny είναι ένα υβρίδιο μεταξυ του Halo και του Call of Duty!”
Όπως προανέφερα, το Destiny είναι ένα action-role-playing-first person shooter-mmo και όπως κάθε role playing game ξεκινάει με την επιλογή character class και race! Στο Παιχνίδι υπάρχουνε 3 classes να διαλέξετε, με την κάθε μια να υποδιαιρείτε σε 3 sub-classes. Η κάθε μια κλάση ξεχωρίζει κυρίως για την special attack, την grenade και την εμφάνιση, ενώ η κάθε μια έχει το δικό της skill tree, εξοπλισμό και stats. Έτσι, εν συντομία, τα classes αποτελούνται από τους: Titans (ουσιαστικά οι fighters του παιχνιδιού, με την μεγαλύτερη αντοχή στο ξυλοφόρτωμα), Hunters (τα “elfs” του παιχνιδιού, τους χαρακτηρίζει η ταχύτητα και η ευελιξία, ενώ κάνουν χρήση και knife melee) & Warlocks ( απλά οι “mages”, διακρίνονται κυρίως για την range melee τους).
Μετά την επιλογή class θα κληθείτε να επιλέξετε ανάμεσα από τρεις φυλές: Ανθρώπους, Awoken και Exo. Η επιλογή φυλής δεν επηρεάζει πουθενά το gameplay ή το story και είναι για καθαρά αισθητικούς λόγους.
Η υπόθεση του παιχνιδιού διαδραματίζεται σε 4 πλανήτες: Γη (παλιά Ρωσία), φεγγάρι, Αφροδίτη, Άρη και το διαστημόπλοιο Dreaughnout. Κάθε κόσμος περιέχει story missions, patrols, strikes καθώς και Raids, ενώ διάφορα social hubs και special events παίρνουν μέρος σε διαφορά σημεία του ηλιακού συστήματος. Η δομή του Destiny χαρακτηρίζεται από το sandbox gameplay, με τους όποιους περιορισμούς σας παρουσιάζει η κάθε story-driven αποστολή. Σε κάθε περίπτωση τα patrols είναι εκείνα που σας επιτρέπουν την απόλυτη ελευθερία και εξερεύνηση, στον κάθε κόσμο του παιχνιδιού.
Στο παιχνίδι υπάρχει μια πληθώρα από collectibles που ποικίλουν από gears και weapons, έως πρώτες ύλες (που σας επιτρέπουν την αναβάθμιση όλων των παραπάνω) και consumables που σας δίνουν time based bonuses. Άξιο αναφοράς, στο τι κάνει την όλη διαδικασία του farming μια ευχάριστη εμπειρία, είναι φυσικά το inventory menu που είναι από τα πιο εύχρηστα εκεί έξω και θα σας λύσει κυριολεκτικά τα χέρια! Φυσικά, το άγιο δισκοπότηρο στο Destiny δεν είναι κάποιο άλλο πέρα από τα gears και τα weapons, τα οποία σας ανεβάζουν το light level, επιτρέποντας έτσι να πάρετε μέρος σε αποστολές πέρα από το level cap του παιχνιδιού. Τέλος, τα αντικείμενα αυτά ανάλογα με τις ιδιότητες τους διακρίνονται σε: Basic, Uncommon, Rare, Legendary και Exotic.
Στοιχεία mmo κάνουν την παρουσία τους ακόμα και στο single player campaign, οπού συχνά πυκνά θα πέσετε πάνω σε κάποιον άλλον guardian σαν εσάς, ενώ στα hubs του παιχνιδιού θα έχετε την δυνατότητα να συναναστραφείτε μεταξύ σας. Αυτό δίνει στο παιχνίδι μια universal αίσθηση που μονό οι mmo παίχτες έχουν νιώσει! Βέβαια, στα αρνητικά συγκαταλέγεται το γεγονός ότι εάν δεν υπάρχει σύνδεση ή κάνουν συντήρηση στους servers, τότε δεν έχετε καμιά πρόσβαση στο περιεχόμενο του παιχνιδιού! Εκεί όμως που η online κοινότητα του Destiny έχει ουσιαστικό ρόλο είναι σε missions όπως τα strikes, prison of elders και φυσικά τα Raids. Τα τελευταία θα δοκιμάσουν τις ικανότητες σας άλλα και την ομαδική συνεργασία, ενάντια σε κύματα εχθρών και αρκετά πιο ισχυρούς bosses, με αντάλλαγμα φυσικά πιο εξωτικών gear.
“Στοιχεία mmo κάνουν την παρουσία τους ακόμα και στο single player campaign, οπού συχνά πυκνά θα πέσετε πάνω σε κάποιον άλλον guardian σαν εσάς”
Σε τέτοια παιχνίδια το multiplayer τείνει να είναι ένα κεφάλαιο από μονό του! Με πάνω από 20 αρένες και διαφορά modes από το στάνταρτ team deathmatch και objective based scenarios, μέχρι το trials of Osiris 3v3 pvp, το Destiny δεν αποτελεί κάποια εξαίρεση! Το multiplayer του Destiny είναι πιο κοντά στην λογική του cat-and-mouse παιξίματος, που έχουμε συνηθίσει από παιχνίδια σαν το Halo. Δηλαδή δίνει έμφαση στην διασκέδαση και την αμεσότητα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχει και το απαραίτητο βάθος για όσους παίρνουν τα πράγματα πολύ σοβαρά. Βέβαια, όλα αυτά δεν είναι μονό για να περάσετε την ώρα σας ευχάριστα αφού loots και experiences σας περιμένουν για να σας ανταμείψουν για την κάθε προσπάθεια σας! Στο Destiny τίποτα από όσα κάνετε δεν φαίνεται να πάει χαμένο…
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
Σε ένα shooter σημαντικό ρόλο έχει φυσικά ο χειρισμός του! Και εδώ η Bungie για ακόμα μια φορά έδωσε τα ρέστα της: Με το κάθε όπλο της να νιώθει διαφορετικό και το κάθε headshot, καθόλου τυχαίο! Δυστυχώς, το ίδιο δεν μπορεί να ειπωθεί και για την κάθε class guardian, αφού πέρα από το διαφορετικό double jump της κάθε κλάσης και την special ability, όλα τα άλλα μοιάζουν πανομοιότυπα. Το παιχνίδι ενίοτε γυρνάει από πρώτο πρόσωπο σε τρίτο, κυρίως όταν χειρίζεστε κάποια συγκεκριμένα όπλα όπως σπαθιά και canons. Γενικά η εμπειρία του χειρισμού στο Destiny κρίνεται ιδιαίτερα ικανοποιητική στο σύνολο της, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
ΓΡΑΦΙΚΑ/ΗΧΟΣ
FPS Beauty
Αν υπάρχει κάτι που θα σας κάνει να σταματήσετε και να πάρετε τα δάχτυλα σας από τις σκανδάλες, αυτό είναι για να θαυμάσετε τα γραφικά του κόσμου του Destiny! Για το τελικό αποτέλεσμα υπεύθυνη είναι η in-house μηχανή της Bungie με την κωδική ονομασία “Tiger”. Ουσιαστικά πρόκειται για την μηχανή, που ανέπτυξε η εταιρία και έκανε χρήση για την ανάπτυξη τίτλων όπως το Halo. Πραγματικά, αν και πρόκειται για ένα cross-gen τίτλο, το Destiny έχει μερικά από τα πιο όμορφα visuals που έχω δει σε αυτήν την γένια! Αυτό άφορα κυρίως τα περιβάλλον τοπία του κάθε κόσμου, καθώς και τον οπλισμό σας και, σίγουρα έχει να κάνει με τον εξαιρετικό σχεδιασμό τους άλλα και με το native rendering στα 1080p, στις κονσόλες της νέας γενιάς. Βέβαια, στον αντίποδα το παιχνίδι ξεχωρίζει αρνητικά για την ανύπαρκτη αλληλεπίδραση με το background, άλλα και για το blockiness που παρατηρείται στα μοντέλα των guardians (με τα μοντέλα των εχθρών να δείχνουν απίστευτα πάντως). Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως στο τελευταίο dlc: Rise of iron που είναι αποκλειστικά διαθέσιμο για τα next gen συστήματά, οι προγραμματιστές να εκμεταλλεύονται την έξτρα υποδύναμη για να επιδείξουν μεγαλύτερες περιοχές και πιο εντυπωσιακά γραφικά.
Excerpt from the rose
Στο κομμάτι του ήχου, το Destiny ξεκίνησε όπως και με το lore πίσω από τον κόσμο του: Φιλόδοξα και με μεγάλες προσδοκίες! Πραγματικά όταν ακούς ονόματα όπως ο Martin O’Donnell (Halo) και Paul McCartney (Beatles), τότε μόνο σε μεγαλεία πάει το μυαλό σου. Δυστυχώς, όμως, η στροφή του τίτλου σε πιο grinding μονοπάτια, έχει περιορίσει την εξαιρετική μουσική υπόκρουση στα λιγοστά και αραιά cutscenes που κάνουν την εμφάνιση τους στα πιο προχωρημένα στάδια της ιστορίας. Το ίδιο ισχύει και για το voice acting που ενώ κυμαίνεται σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα, θα αποτελούν μια σπάνια εμπειρία στο ταξίδι σας στον κόσμο του Destiny. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως αρκετά πράγματα έχουν αλλάξει στην ver. 2 του παιχνιδιού, αφού π.χ. το voice acting του ηθοποιού Peter Dinklage (ghost) έχει αντικατασταθεί από αυτό του Nolan North. Φυσικά, οι όποιες αλλαγές από την αρχική έκδοση του παιχνιδιού δεν είναι αρκετές στο να αλλάξουν αρνητικά ή θετικά την ηχητική εμπειρία του τίτλου και ο καθένας μπορεί να τις κρίνει υποκειμενικά. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο τα cutscenes όσο και οι διάλογοι έχουν αυξηθεί σταδιακά με την προσθήκη των dlc, έπειτα από τις υποδείξεις της κοινότητας και το ενδιαφέρων της Bungie, να κάνει το Destiny μια καλύτερη εμπειρία!
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ίσως ο πιο δύσκολος επίλογος της ζωής μου σε review να είναι αυτός για το Destiny! Αν και κάποιοι θα μιλήσουν για επανάληψη-κόπωση στο gameplay του παιχνιδιού, κοιτώντας τον μέσο όρο των χρηστών από τις ώρες που έχει βάλει, είναι άξιο απορίας σε ποιο παιχνίδι δεν συμβαίνει αυτό! Ίσως πάλι οι οποίες αποφάσεις που ελήφθησαν στο μεσοδιάστημα της ανάπτυξης του τίτλου να κινηθεί σε πιο grinding/farming μονοπάτια, να δίχασαν το κοινό, άλλα πάλι είναι δύσκολο να κρίνεις ένα παιχνίδι αν αυτό θέλει να κινείτε πιο πολύ σε ρυθμούς Diablo. Σίγουρα ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα του Destiny είναι το σεναριακό υπόβαθρο που είναι προσβάσιμο μονό από το internet, το always online, άλλα και το γεγονός ότι κάποιοι πλήρωσαν αρχικά Full price, για κάτι που στην ουσία μοιάζει τώρα με την beta έκδοση του Destiny, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί σήμερα μετά από τέσσερα διαδοχικά dlc! Όλα όμως τα παραπάνω δεν αλλάζουν ότι στον τομέα του gameplay, το Destiny κατά την γνώμη μου αποτελεί το καλύτερο fps που έχει να προσφέρει αυτή η γενιά.