___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Respawn entertaiment, Bluepoint (XBOX 360)
PUBLISHER : Electronic Arts
ΕΙΔΟΣ : First Person Shooter
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1-12
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : XBOX 360, XBOX ONE, PC
REVIEWER : Δημήτρης “Sertakis” Παύλου
REVIEWED ON : XBOX ONE
___________________________________________________________________________________________
Λένε ότι η μίμηση είναι η μεγαλύτερη μορφή κολακείας. Αν αυτό αληθεύει τότε το Titanfall έχει έναν εντυπωσιακό αριθμό θαυμαστών εκεί έξω, αφού είναι ένα από τα πιο επιρρεπή first person shooter των τελευταίων χρόνων! Με ένα ρεκόρ απονομής βραβείων στην Ee του 2013 και με πωλήσεις που αγγίζουν τα 2 εκατομμύρια μονό στο XBOX One, ήτανε θέμα χρόνου για την Respawn Entertainment να ανακοινώσει την ανάπτυξη του Titanfall 2 για XBOX one, Playstation 4 και PC! Τι ακριβώς όμως νέο έφερε το πρώτο Titanfall στο σκηνικό των fps – και το κυριότερο – πόσο κάλο είναι; Κάντε scroll down!
ΥΠΟΘΕΣΗ
Η Respawn Entertainment εισάγει στο Titanfall ένα διπλής όψης multiplayer campaign αντί ενός παραδοσιακού offline- story based campaign. Τα γεγονότα εξελίσσονται στις κατεστραμμένες από τον πόλεμο διαστημικές αποικίες των ανθρώπων που βρίσκονται σε εξέγερση και σας βάζει στα παπούτσια ενός στρατιώτη-πιλότο Titan, είτε των IMC (Interstellar Manufacturing Corporation) ή των Militia forces. Αν και το γεγονός ότι το παιχνίδι πρωτοτυπεί ουσιαστικά βάζοντας story στο multiplayer, δίνοντας μια αίσθηση σκοπού σε κάθε ματς, δυστυχώς αυτό έχει κάποια σοβαρά μειονεκτήματα που γίνονται εξαρχής αντιληπτά.
Το πρώτο και κυριότερο είναι φυσικά ότι δεν μπορείτε να παίξετε το story offline! Δηλαδή πρέπει να είστε μόνιμος online για να παίξετε το οποιοδήποτε mode, όπως ακριβώς είχε σχεδιαστεί το XBOX One αρχικά. Το δεύτερο -και θα γίνει αμέσως αντιληπτό από όσους έχουν παίξει competitive pvp games- Είναι, ότι απλά είναι αδύνατο να δώσεις προσοχή στους διαλόγους και στα γεγονότα που διαδραματίζονται σε ένα μικρό κουτάκι, στο πάνω δέξι μέρος της οθόνης σας, μέσα στον κακό χαμό της μάχης. Σε σημείο μάλιστα που να μην μπορείς να κρίνεις αν το campaign απαντάει σε όλα τα ερώτημα, αφού δεν θα είστε σίγουροι αν ξέρετε όλα τα ερωτήματα! Γενικά το στόρι-campaign του Titanfall κρίνεται ως μια αδύναμη εμπειρία σε σχέση με άλλα παιχνίδια του είδους του, ενώ στην ουσία δεν έχει single player.
GAMEPLAY
Το Titanfall είναι ένα πρώτου προσώπου shooter όπου δυο αντίπαλες ομάδες μάχονται για την επίτευξη της επικράτησης σε διαφορές πιστές. Αν και ξεκινάτε σαν “foot soldier” γρήγορα θα μπορέσετε να καλέσετε τον δικό σας titan, ένα τεράστιο, καταστροφικό Mech, στο πεδίο της μάχης. Φυσικά το παιχνίδι ξεχωρίζει για το fluid movement system που εισάγει στο πεδίο της μάχης και σας επιτρέπει να κάνετε μια σειρά απο εντυπωσιακές parkour κινήσεις! Δεν είναι ότι είναι το πρώτο fps που κάνει κάτι τέτοιο (βλέπετε Mirror’s Edge, Brink), απλά το Titanfall,το κάνει καλύτερα από όλους στο competitive multiplayer!
“Γρήγορα θα μπορέσετε να καλέσετε τον δικό σας titan, ένα τεράστιο, καταστροφικό Mech, στο πεδίο της μάχης.”
Η ανάγκη για ένα νέο σύστημα κίνησης είναι αυτονόητο από την στιγμή που οι πιστές έπρεπε να είναι αρκετά μεγάλες ώστε να διεξάγονται τόσο μάχες στρατιωτών όσο και των μηχανικών γιγάντων! Μάλιστα φαίνεται πως το σύστημα αυτό αγαπήθηκε τόσο πολύ από την κοινότητα των gamers/developers ώστε υιοθετήθηκε ουκ ολίγες φορές από γίγαντες τις βιομηχανίας όπως το Call of Duty & το Halo με αρκετά καλά αποτελέσματα. Οι κινήσεις αυτές περιλαμβάνουν wall run, double jumps και ledge grabs, ενώ μπορείτε ακόμα και να ανεβείτε στην πλάτη ενός Titan καθώς αυτός είναι εν κίνηση! Το σημαντικότερο είναι πως κάθε φορά που θα θέλετε να φτάσετε σε ένα σημείο χρησιμοποιώντας μια από τις παραπάνω ικανότητες και το καταφέρνετε, αυτό λειτουργεί σαν μια επιβράβευση των ικανοτήτων σας. Θα μπορούσα να πω ότι η Respawn Entertainment κατάφερε να εισάγει θετικά στοιχειά στο gameplay ενός fps, που συναντούσαμε μονό σε platform/action – adventure games.
Στις μεγάλες αρένες του παιχνιδιού υπάρχουν πλέον και npcs με την μορφή των grunts-specters. Στα πιο πολλά modes σκοτώνοντας bots θα σας κερδίσει κάποιους βαθμούς, άπλα όχι τόσους όσο ένας πιλότος, ενώ οτιδήποτε σκοτώνετε στο παιχνίδι, έκτος από πόντους, μειώνει και το countdown meter για να καλέσετε τον τιτάνα σας. Το βασικό δίλημμα στο gameplay του Titanfall είναι αν θα πρέπει να πάρετε κάποια εύκολα bot kills η να μείνετε αθέατοι στο περιβάλλον, περιμένοντας να κάνει το ίδιο κάποιος άλλος, πιθανόν πιο άπειρος πιλότος, πριν από εσάς και να πάρετε το pilot kill! Τέλος, το παιχνίδι δίνει την δυνατότητα να κερδίσετε την χαμένη αξιοπρέπεια σας, εάν βρίσκεστε στην πλευρά των ηττημένων! Έτσι, στο τέλος της κάθε μάχης, η ομάδα που έχασε το ματς έχει την ευκαιρία να διαφύγει φτάνοντας στο evacuation point, σε ένα sudden death mini game!
Υπάρχουν 3 διαφορετικά pilot classes για να επιλέξετε, με διαφορετικό starting loadout στην κάθε κατηγορία που χαρακτηρίζει το στιλ παιχνιδιού τους. Έτσι πριν από κάθε μάχη θα έχετε την επιλογή να ξεκινήσετε την μάχη είτε σαν Rifleman ( soldier class, starting weapon carbine), Assassin (stealth class, smart pistol) ή τέλος, σαν CQB (close quarters combat, starting weapon shotgun). Φυσικά ανεβάζοντας τα level του πιλότου σας θα έχετε την ικανότητα να φτιάξετε τα δικά σας custom loadout και να ξεκλειδώσετε καλύτερα όπλα. Στο βασικό οπλισμό υπάρχει και ένα secondary weapon και ένα ordnance slot για διαφόρου τύπου grenades, ενώ κάθε πιλότος έχει στη μάχη το δικό του anti-titan weapon.
Την ίδια λογική έχει ακολουθήσει η Respawn Entertainment και στους Τιτάνες με 3 διαφορετικά Titan classes διαθέσιμα. Αυτό που διαφοροποιείτε σε κάθε Τιτάνα είναι τα αυξημένα stats μεταξύ Mobility-Armor-Offensive δυνατοτήτων τους. Με την κλάση Atlas να έχει την πιο ισορροπημένη πρόταση μεταξύ των τριών, ακολουθεί ο Stryder που η επιβίωση του βασίζεται στο αυξημένο mobility εις βάρος της μειωμένης του armor. Η κλάση ogre φέρνει στο πεδίο της μάχης τον βαρύτερο τιτάνα με μειωμένο mobility αλλά και με την μεγαλύτερη armor και stopping power. Τέλος τόσο ο πιλότος σας όσο και ο titan σας, έρχεται με το δικό του perk-ability στο πεδίο της μάχης.
Επιλογές-επιλογές!
Πέρα από τους 15 αρχικούς χάρτες, έχουν προστεθεί πλέον δωρεάν και άλλοι 9 από τα 3 DLC, δωρεάν πλέον, ενώ στο παιχνίδι υπάρχουν 5 διαφορετικά modes για να παίξετε αυτό που ταιριάζει στο στιλ σας. Έτσι στο menu του παιχνιδιού θα βρείτε: Attrition – Το βασικό mode του Titanfall. Ουσιαστικά πρόκειται για το team deathmatch του παιχνιδιού, με αντιπάλους πιλότους αλλά και bots για την κάθε ομάδα. Last Titan Standing – Όλοι οι πιλότοι ξεκινάνε με τον τιτάνα τους, οποία ομάδα επιβιώσει κερδίζει το ματς. Hard Point Domination – 3 διαφορετικά hard points, οποία ομάδα τα κρατήσει για περισσότερο χρόνο παίρνει την νίκη. Capture The Flag – τα λόγια νομίζω είναι περιττά: Κλέψτε την σημαία του εχθρού και επιστρέψτε την στην βάση σας για να σκοράρετε. Τέλος υπάρχει το Pilot Hunter. Ουσιαστικά πρόκειται για το βασικό mode, Attrition με την διαφορά ότι τα bot kills δεν προστίθενται στο σκορ του παιχνιδιού. Πρέπει δηλαδή να κινηθείτε stealth στην πιστά και να σκοτώσετε μονό τους αντιπάλους πιλότους, αφού οποία μάχη δοθεί με τα grunts, απλά θα αποκαλύψουν την θέση σας χωρίς κάποιο όφελος στην ομάδα σας.
“Το Titanfall διαθέτει το εθιστικό gameplay που έχουμε αγαπήσει σε multiplayer παιχνίδια όπως το Call of Duty και το Battlefield”
Το Titanfall διαθέτει το εθιστικό gameplay που έχουμε αγαπήσει σε multiplayer παιχνίδια όπως το Call of Duty και το Battlefield, με τους τιτάνες προφανώς να έχουν τον ρολό των οχημάτων στο παιχνίδι. Με το κάθε kill, την κάθε επιτυχημένη “παρκουριά” και Titan landing, να λειτουργεί σαν μια επιβραβευτική εμπειρία! Το παιχνίδι όμως έχει κάποια αρνητικά στοιχειά που μετά από αρκετές ώρες γίνονται αντιληπτά. Ένα από αυτά είναι ο σχεδιασμός. Με τις πιστές να έχουν σχεδιαστεί τόσο για footsoldiers όσο και για τιτάνες στο μέγεθος ενός κτίριου, οι σχεδιαστές φαίνεται να χάνουν την χρήση τομή ανάμεσα στις 2 διαφορετικές κλίμακες. Το αποτέλεσμα είναι ότι κάποιοι χάρτες νιώθουν λιγότερο ενδιαφέρον για να τους πλοηγήσετε και να πολεμήσετε με τον τιτάνα σας, από κάποιους άλλους, ενώ το ίδιο ισχύει και για τους πιλότους.
Ένα άλλο στοιχειό που φαίνεται να λείπει από το Titanfall είναι η απουσία περαιτέρω customization για τον πιλότο και τον τιτάνα σας. Δεν είναι ότι το customization απουσιάζει από το παιχνίδι, άπλα χρειαζόταν παραπάνω στοιχειά προκειμένου να κρατήσει τον παίχτη. Για παράδειγμα δεν μπορείτε να αλλάξετε την εμφάνιση του τιτάνα σας ή του πιλότου σας, ενώ δεν υπάρχουν κάποιου είδους skins για να ξεκλειδώσετε. Με την απουσία κάποιου offline-single player mode, και όλο το βάρος του gameplay να πέφτει στο multiplayer, καταντάει επαναλαμβανόμενο ενώ η απουσία κάποιων περαιτέρω customization στοιχειών αφήνει στο παιχνίδι εν τέλη μια ρήχη αίσθηση και έλλειψη βάθους που χρειάζεται ένας τέτοιος τίτλος για να κρατήσει στον χρόνο. Φυσικά δεν πρέπει να περνάει απαρατήρητο ότι μαζί με το ίντερνετ, το παιχνίδι στην περίπτωση του XBOX, απαιτεί και συνδρομή gold για να τρέξει, κάτι που ανεβάζει φυσικά το κόστος του τίτλου.
Αν και στο παιχνίδι δεν υπάρχουν collectibles μέσα στους χάρτες, υπάρχουν αρκετά challenges να εκπληρώσετε, τα οποία στην ουσία είναι in-game achievements. Εκπληρώνοντας challenges, το παιχνίδι θα σας ανταμείβει με ένα είδος συναλλάγματος άλλα και με card packs. Τις κάρτες αυτές μπορείτε να τις φέρετε στην μάχη και είναι μιας χρήσης. Πέρα από τα challenges υπάρχει και ένας μεγάλος αριθμός από titan insignia να ξεκλειδώσετε και να τα φέρετε πάνω στον τιτάνα σας. Τέλος μπορείτε να ξοδέψετε αυτό το συνάλλαγμα για αγορά νέων insignia και titan voices, τα οποία και προστέθηκαν με την πάροδο του χρόνου.
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
Με μια λέξη: Περίφημος! Ίσως ο πιο δυνατός τομέας του Titanfall αφού καταφέρνει να δώσει μια αίσθηση platform-game σε ένα competitive fps! Όσο πιο πολύ χρόνο αφιερώνεται στο παιχνίδι τόσο πιο οικεία θα νιώσετε στο να πλοηγηθείτε στα διαφορά πολυεπίπεδα, περιβάλλοντα του παιχνιδιού. Το free running θα σας γίνει δεύτερη φύση, σε τέτοιο σημείο μάλιστα που να μην μπορείτε να φανταστείτε πως θα μπορούσε το παιχνίδι να υπήρχε χωρίς αυτό! Για να σας βάλει στο κλίμα υπάρχει ένα tutorial, με μικρά objectives, τόσο για τον πιλότο όσο και για τον τιτάνα σας. Αν και είναι ότι πιο κοντά στην single player εμπειρία -δυστυχώς- ακόμα και αυτό απαιτεί internet για να το παίξετε!
“Το free running θα σας γίνει δεύτερη φύση, σε τέτοιο σημείο μάλιστα που να μην μπορείτε να φανταστείτε πως θα μπορούσε το παιχνίδι να υπήρχε χωρίς αυτό!”
Τα πάντα λειτουργούν στο χειρισμό του Titanfall όπως θα περιμένατε και άμα μάλιστα ασχολείστε γενικώς με fps, τότε θα νιώσετε σαν το σπίτι σας! Έτσι με το βασικό layout που έχετε συνηθίσει θα χρησιμοποιείτε τις σκανδάλες για aiming και shooting, με τα shoulder buttons για τις grenades και abilities σας. Πατώντας το jump button δυο φορές θα σας επιτρέψει να κάνετε double jump ενώ όταν το συνδυάσετε με sprint πάνω σε μια οριζόντια, κάθετη επιφάνεια θα κάνετε wallrun! Το ίδιο βασικό layout φυσικά ισχύει και για το τιτάνα σας, με την διαφορά ότι υπάρχει eject button, ενώ με τον σταυρό μπορείτε να του δίνετε εντολές όταν είστε on foot.
ΓΡΑΦΙΚΑ-ΗΧΟΣ
Το Titanfall είναι ένας cross-gen τίτλος, με την έκδοση του xbox 360 να έχει προγραμματιστεί από την Bluepoint games, και την έκδοση για xbox one να έχει αναπτυχθεί φυσικά από την Respawn Entertainment. Το παράδοξο είναι, οτι αντί να επιλεχθεί μια σύγχρονη μηχανή γραφικών, γνωστή για τις καλές τις επιδόσεις όπως η Frostbite, η Cryengine, ή η unreal engine, η Respawn διάλεξε την Source engine! Μια τροποποιημένη έκδοση της μηχανής γραφικών που χρησιμοποίησε η Valve για το Half-life 2 και το Counter strike! Αν και η Source engine έχει δώσει στην προηγούμενη γενιά κάποια πολύ καλά δείγματα, όπως το Left for dead 2 και Portal, δυστυχώς το τελικό αποτέλεσμα εδώ είναι κάτι που θυμίζει πιο πολύ 360 πάρα next gen παιχνίδι.
“αντί να επιλεχθεί μια σύγχρονη μηχανή γραφικών… όπως η Frostbite ή η unreal engine, η Respawn διάλεξε την Source engine”
Πολλές φορές παρατήρησα χαμηλής ποιότητας textures να συνυπάρχουν με ανώτερης ποιότητας, ενώ τα εφέ του παιχνιδιού όπως εκρήξεις, π.χ. είναι μέτρια για μια next gen κονσόλα. Το Titanfall τρέχει στα 792p στο X1 με το frame rate να κυμαίνεται από 60 έως 40 και ενίοτε να “βουτάει” στα 30. Φυσικά το παιχνίδι πέρα από τα θέματα της μηχανής γραφικών, σε καμιά περίπτωση δεν θα το έλεγα άσχημο, αφού στον αντίποδα το art και η σχεδίαση είναι φοβερή! Ενώ σε αρκετά σημεία έχει γίνει πολύ καλή εφαρμογή της μηχανής γραφικών, άπλα στο σύνολο του, τα γραφικά δεν είναι το δυνατό σημείο του Titanfall.
Ο ήχος κυμαίνεται σε αρκετά καλά επίπεδα και δεν ξεχωρίζει για κάποιο αρνητικό του στοιχειό. Από τον ήχο των όπλων και των διαλόγων, όλα ακούγονται όπως θα έπρεπε σε έναν μεγάλο τίτλο. Κάθε φορά που θα ακούτε την φράση “your titan is now ready” άλλα και τον ήχο του τιτάνα σας να τρυπάει την ατμόσφαιρα του πλανήτη, θα στέλνει κύματα μυρμηγκιάσματος στην σπονδυλική σας στήλη. Το κάλο με το Titanfall είναι ότι καταφέρνει να κρατήσει αυτήν την αίσθηση για πολύ καιρό, κάτι στο οποίο συμβάλει κατά πολύ και ο τομέας του ήχου.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Παίζοντας το tutorial του παιχνιδιού συνειδητοποίησα ποσό μεγάλη χαμένη ευκαιρία ήταν, η απουσία ενός single player campaign για το Titanfall. Το φοβερό Art, το στόρι, το fluid movement και τα πρωτότυπα gameplay mechanics, ήτανε όλα εκεί και άπλα περιμένανε κάποιον για να τα βάλει σε μια σειρά. Η αλήθεια είναι όμως ότι παρόλες τις ελλείψεις και τα αρνητικά στοιχειά του παιχνιδιού, δεν μπορώ να σταματήσω να βλέπω την επιρροή του Titanfall στην νέα γένια των fps! Είναι ξεκάθαρο πως το Titanfall είναι από τους τίτλους που όταν βγαίνουν έχουν την ικανότητα να επηρεάζουν ολόκληρη την βιομηχανία παιχνιδιών. Με το Titanfall 2 να είναι work in progress τόσο για Xbox one, ps4 όσο και για Pc, μονό ενθουσιασμένος μπορεί να είμαι για το μέλλον του franchise που ήρθε και άλλαξε μια κατηγορία παιχνιδιών!