___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Capcom, Frima Studios (Vita)
PUBLISHER : Capcom, Sony (Vita)
ΕΙΔΟΣ : Survival Horror
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1-2
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : PS Vita, PS3, PS4, XBOX 360, XBOX ONE, PC
REVIEWER : Γιώργος Παύλου, Δημήτρης Παύλου
REVIEWED ON : PS Vita
___________________________________________________________________________________________
Η λέξη Revelations δίπλα στο τίτλο Resident Evil, για μένα σημαίνει 2 πράγματα: Reboot και επιστροφή στις horror, survival καταβολές του franchise (γιατί κακά τα ψέματα μετά το 6, μονό στο διάστημα θα είχε πλέον νόημα κάποιος Resident Evil τίτλος). Το δεύτερο είναι φορητότητα, αφού η σειρά Revelations ξεκίνησε ως 3DS exclusive για να μεταφερθεί ως hd port στα PS3-X360-WiiU-PC. Το νέο Revelations αυτήν την φορά έρχεται σε όλες τις κονσόλες-πλην της Nintendo- συμπεριλαμβανομένου και του PS Vita για να μας μεταφέρει, κυριολεκτικά, την πιο επεισοδιακή Resident Evil εμπειρία εκεί έξω!
Αν και πάντα προσπαθούμε να κάνουμε ένα ενιαίο review, το οποίο να καλύπτει όλες τις εκδόσεις ενός παιχνιδιού, στην περίπτωση της έκδοσης του Resident Evil Revelations 2 για τις κονσολες και PC οι διαφορές είναι αρκετές ώστε να χρειαστεί να κάνουμε ένα ξεχωριστό review το οποίο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ!
ΥΠΟΘΕΣΗ
ΚΑΨΕ ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ!
Τα γεγονότα του Resident Evil Revelations 2 παίρνουν μέρος ανάμεσα από αυτά του Revelations και του RE 5, με βασικό πρωταγωνιστή την Claire Redfield ενώ, για πρώτη φορά, έχετε την δυνατότητα να παίξετε και με τον χαρακτήρα Barry Burton! Αυτό που κάνει το Revelations 2 καινοτόμο είναι ότι η Capcom αποφάσισε να κυκλοφορήσει το παιχνίδι αρχικά με την μορφή τεσσάρων επεισοδίων σε digital μορφή, με την έκδοση του PS Vita να περιλαμβάνει τα 2 bonus μίνι επεισόδια τα όποια περιλαμβάνονταν στην retail έκδοση.
Το σενάριο σας βάζει αρχικά στα παπούτσια της Claire, η οποία δουλεύει στην μονάδα αντιμετώπισης βιολογικών απειλών Terra Save μαζί με την κόρη του Barry, Moira Burton. Σε μια εκδήλωση του οργανισμού, ένοπλοι μασκοφόροι θα απαγάγουν στο σύνολο, το προσωπικό της Terra Save και θα τους οδηγήσουν σε ένα άγνωστο νησί. Κάπου εκεί ξεκινάει και ο εφιάλτης για την πρωταγωνίστρια μας, αφού η ίδια θα ξυπνήσει σε ένα κελί με ένα βραχιόλι που έχει την δυνατότητα να καταγράφει τον βαθμό του φόβου-πανικού που αισθάνεται, ενώ η φωνή της “Overseer” σας ακολουθεί κατά την πρόοδο σας στο νησί, σε στιλ της γνωστής ταινίας τρόμου Saw.
“Ο τίτλος γρήγορα κινείται στα γνωστά για το Resident Evil μονοπάτια μιας B movie…”
Αν και ξεκινάει με ενδιαφέρον, ο τίτλος γρήγορα κινείται στα γνωστά για το Resident Evil μονοπάτια μιας B movie, με διαλόγους και twist plots που σε αρκετά σημεία θα σας κάνουν να γελάσετε, ενώ σε αρκετά σημεία υπάρχουν στο σενάριο περισσότερες τρύπες και από ελβετικό τυρί. Φυσικά, το μεγαλύτερο μυστήριο είναι γιατί ο Overseer μπήκε σε ένα τέτοιο κόπο να στήσει όλο αυτό το σκηνικό, όταν μετά από ένα σημείο προσπαθεί άπλα να σας σκοτώσει με μια έκρηξη!
Το παιχνίδι διαθέτει 2 διαφορετικά τερματίσματα από τα οποία κάλο είναι να δείτε το “κάλο” αν θέλετε στο τέλος να έχετε την παραμικρή ιδέα τι «παίχτηκε» στο τέλος. Συμπληρωματικά τα δυο extra επεισόδια θα σας δώσουν κάποιες επιπλέον πληροφορίες για το σενάριο άλλα δεν βοηθάν στο να αλλάξουν την γενική αίσθηση του παιχνιδιού. Ας το παραδεχτούμε: οι cheesy dialogues και το αδύναμο σενάριο (με κάποιες εξαιρέσεις) είναι κάτι σαν θεσμός πλέον για το franchise!
GAMEPLAY-ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
ΚΑΙΡΟΣ ΓΙΑ ΔΥΟ!
Αν η δομή του παιχνιδιού είναι επεισοδιακή, τότε το gameplay το χαρακτηρίζει το Co-op στοιχειό! Σε όλη την διάρκεια θα σας ακολουθεί ένας companion με τα δικά του, μοναδικά, non-combat χαρακτηριστικά. Έτσι με την Claire, η Moira θα μπορεί να με τον φακό της να σας αποκαλύψει consumables κρυμμένα στο περιβάλλον καθώς και glyphs στους τοίχους, ενώ έχει την δυνατότητα για εξοντωτικά melees με τον λοστό της. Αντίστοιχα η Natalia πέρα από τα consumables, μπορεί να δει τους εχθρούς στο γύρω περιβάλλον ακόμα και αν αυτοί δεν είναι στο ορατό πεδίο ενώ έχει και την δυνατότητα για ranged-melees με τούβλα (άουτς!) που βρίσκει από το περιβάλλοντα χώρο. Φυσικά αν παίζεται τον τίτλο μονός σας, μπορείτε ανά πάσα στιγμή να εναλλάσσεται μεταξύ του χαρακτήρα σας και του companion με το πάτημα ενός κουμπιού. Βέβαια ο σύντροφος σας θα έχει πάντα βοηθητικό χαρακτήρα αφού ο ίδιος δεν χρησιμοποιεί κανένα βασικό όπλο, αφήνοντας έτσι όλη την βρόμικη δουλειά για τον βασικό πρωταγωνιστή!
Το gameplay του Resident Evil Revelations 2 είναι γρήγορο και εθιστικό, με τις ρίζες του να βρίσκονται στο θρυλικό RΕ 4. Διαφορετικοί τύποι εχθρών απαιτούν διαφορετική προσέγγιση ή ακόμα και συνεργασία με τον σύντροφο σας, ενώ τα διαφορά άδεια μπουκάλια μπορούν να παράγουν διαφορετικών ειδών grenade types. Το πως θα διαχειριστείτε τα περιορισμένα υλικά για την παραγωγή τους είναι εντελώς στην κρίση σας και σίγουρα η σοφή χρήση τους μπορεί να κάνει την διαφορά! Ένα άλλο στοιχειό που βρήκα αρκετά ενδιαφέρον στον τίτλο είναι η διαφορετική προσέγγιση μεταξύ του Barry και της Claire, με τον πρώτο αν και σημαντικά overpowered σε οπλισμό, να αντιμετωπίζει μια διαφορετική μίξη εχθρών. Το τελευταίο στοιχειό είναι αρκετά σημαντικό αφού έτσι ακόμα και αν περνάτε από τα ίδια μέρη, δεν υπάρχει τόσο έντονη η αίσθηση του backtracking που παρατηρείτε σε τέτοιου είδους τίτλους.
Αντί κάποιου παραδοσιακού pvp multiplayer mode, όπως και στο πρώτο Revelations υπάρχει το αντίστοιχο Raid mode: Ένα είδους horde mode οπού πρέπει να τελειώσετε τις διαφορές αρένες, καθαρίζοντας τες από τους οποίους εχθρούς, κερδίζοντας level για τον χαρακτήρα σας. Στο συγκεκριμένο mode έχετε την δυνατότητα να ξεκλειδώσετε νέες δυνατότητες, χαρακτήρες και όπλα βάζοντας έτσι σε μια άκρως εθιστική διαδικασία οπού θα δοκιμάζεται τον ατομικό οπλισμό σας, σε όλο και πιο απαιτητικά περιβάλλοντα και εχθρούς! Με κάθε περιοχή που θα καθαρίζεται θα έχετε την δυνατότητα να ανοίγετε σεντούκια που έκτος από όπλα περιέχουν και weapon parts για περαιτέρω customization, ενώ τα ανάλογα medals που ξεκλειδώνεται, θα σας δίνουν πρόσβαση σε νέες αρένες.
“Το παιχνίδι σας δίνει την δυνατότητα να ξεκλειδώσετε artwork, costumes και character models”
Τα collectibles στο Resident Evil Revelations 2 έχουν μια ιδιαίτερη σημασία δεδομένου ότι ο βοηθητικός σας χαρακτήρας δεν χειρίζεται βασικό οπλισμό. Πέρα από βασικές προμήθειες, στις πιστές υπάρχουν διασκορπισμένα σεντούκια που μονό ο companion σας μπορεί να ανοίξει, μέσα από ένα μίνι game που παρομοιάζει την lock picking διαδικασία. Φυσικά από το παιχνίδι δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα διαφορά emblems, για να τα ανακαλύψετε και να τα καταστρέψετε! Μέσα από την πορεία σας, το παιχνίδι σας δίνει την δυνατότητα να ξεκλειδώσετε artwork, costumes και character models, τα οποία μπορείτε να παρακολουθήσετε μέσα από την menu screen. Τέλος, κάθε φορά που θα τελειώνετε ένα επεισόδιο θα κερδίσετε κάποια experience points, τους οποίους μπορείτε να ξοδέψετε σε ένα είδους skill tree.
Εδώ πρέπει να αναφερθούμε και σε ένα θέμα που είχε κάνει αρκετό θόρυβο σχετικά με την έκδοση του PS Vita : Τα loading times. Τα μεγαλύτερα είναι πριν από κάθε επεισόδιο και είναι αρκετά μεγάλα (ένα λεπτό, ίσως και περισσότερο), αλλά πιστεύω ότι είναι ανεκτά αφού, από την στιγμή που θα αρχίσει το επεισόδιο θα κάνετε πολύ ώρα μέχρι να ξαναδείτε loading screen, κάτι που δικαιολογεί το που μεγάλο load στην αρχή του επεισοδίου.
ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ(?)
Ο χειρισμός θα σας φανεί παράξενος μονό αν δεν έχετε ξανά παίξει κάποιον Resident Evil τίτλο (από το 4 και μετά). Πέρα από το κλασικό button layout που έχουμε συνηθίσει με τις σκανδάλες για aim/shoot, υπάρχει το evasion button. Η συγκεκριμένη λειτουργία είναι πολύ χρήσιμη αφού σας δίνει την δυνατότητα να αποφύγετε άσχημες καταστάσεις και να κερδίσετε μάχες με βάση το ποσό γρήγορα αντανακλαστικά έχετε! Αυτό που κάνει το Revelations 2 πιο ενδιαφέρον για ακόμα μια φορά, είναι φυσικά η ύπαρξη του companion. Έτσι υπάρχει η δυνατότητα με ένα κουμπί να δώσετε εντολές στον σύντροφο σας, όπως wait ή follow me. Εξίσου εύκολη υπόθεση είναι η μεταπήδηση σας στο να πάρετε τον έλεγχο του, οπότε αυτό κρίνεται απαραίτητο.
“Στο PS Vita βλέπουμε και την χρήση της touch screen για την αναπλήρωση των κουμπιών που λείπουν”
Στην μεταφορά του παιχνιδιού στο PS Vita βλέπουμε και την χρήση της touch screen για την αναπλήρωση των κουμπιών που «λείπουν», με το αποτέλεσμα να είναι ανέλπιστα καλό! Συγκεκριμένα, ενέργειες όπως το crouching ή το healing, έχουν «ανατεθεί» στις 4 γωνίες τις οθόνης, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα έχετε το χέρι σας να “κρύβει” μέρος της δράσης ενώ απόκριση είναι άμεση…Δυστυχώς στην έκδοση του PS Vita υπάρχει ένα σοβαρό θέμα το όποιο όμως σχετίζεται καθαρά με το θέμα του frame rate, οπότε φύγαμε για τον επόμενο τομέα του review!
ΓΡΑΦΙΚΑ
Αυτό που ίσως δεν γνωρίζεται οι περισσότεροι είναι ότι η μεταφορά του Resident Evil Revelations 2 στο PS Vita δεν έγινε από την Capcom… H Sony, με μια κίνηση που μας εξέπληξε όλους, αφού εκείνη την περίοδο αδιαφορούσε εντελώς για το PS Vita, αποφάσισε να αναλάβει η ίδια το κόστος της μεταφοράς του παιχνιδιού και την έκδοση στο σύστημα της. Και εκεί που όλα έμοιαζαν να είναι σε πολύ καλό δρόμο, αντί να δοθεί το development του τίτλου σε ένα studio όπως η Armature, το όποιο έχει αποδείξει ότι ξέρει το hardware του Vita και είναι σε θέση να κάνει εξαιρετικά ports πολύ απαιτητικών τίτλων (δείτε το review του Injustice: Gods Among US), η Sony με μια αψυχολόγητη κίνηση έδωσε την ανάπτυξη του τίτλου στην Frima Studios, ένα μικρό studio με ελάχιστη εμπειρία στις μεγάλες παράγωγες.
Το αποτέλεσμα είναι η έκδοση του Resident Evil Revelations 2 στο PS Vita να έχει δεχτεί τεράστιο πλήγμα στον τεχνικό τομέα… Η ανάλυση είναι non-native (λογικά 720×408) που κάνει τα χρώματα να δείχνουν ξεθωριασμένα, το σύστημα φωτοσκιάσεων είναι υποτυπώδες (ένα κλικ πριν από το ανύπαρκτο), η ποιότητα των textures έχει πέσει περισσότερο και από του ελληνικό ΑΕΠ, alpha fog effects, depth of field, specular, normal και bump mapping έχουν πάει περίπατο, ενώ τα zombies στο παιχνίδι εκτός από ανθρώπους πρέπει ταυτόχρονα να βόσκουν αφού όλα τα grass textures που έδιναν την εικόνα της βλάστησης στους εξωτερικούς χώρους έχουν εξαφανιστεί… Για να έχετε μια εικόνα του downgrade δείτε το video που ακολουθεί.
Ταυτόχρονα, το παιχνίδι ξεκινά default με τρομερά αυξημένη την φωτεινότητα της οθόνης και θα πρέπει να την κατεβάσετε από τα options, χωρίς όμως κάποια ρύθμιση να λειτούργει πραγματικά ικανοποιητικά αφού το σύστημα φωτοσκιάσεων έπαιζε καθοριστικό ρόλο στον τρόπο που «έπαιζαν» οι developers μεταξύ φωτεινών και σκοτεινών περιοχών. Όπως καταλαβαίνετε, τα παραπάνω έχουν επίπτωση και στην ατμόσφαιρα του τίτλου, αφού στο Vita το παιχνίδι θα είναι ή πολύ φωτεινό ή πολύ σκοτεινό.
“Alpha fog effects, depth of field, specular, normal και bump mapping έχουν πάει περίπατο…”
Από τα παραπάνω καταλαβαίνετε ότι η ποιότητα της εικόνας έχει υποβαθμιστεί δραματικά! Περισσότερο θυμίζει τίτλο του PS2 και το Resident Evil 4 πάρα τίτλο του 2015 και μόνο τα μοντέλα των χαρακτήρων θυμίζουν σύγχρονο παιχνίδι… Ακόμα και αυτή η σύγκριση μάλλον δεν είναι ικανή να σας μεταφέρει την εικόνα αφού ο αρχικός σχεδιασμός των μοντέλων των εχθρών είχε βασιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό σε τεχνικές mapping (ειδικά για πιο γκροτέσκα χαρακτηριστικά όπως πληγές, αίμα κτλ) και η απώλεια αυτών έχει τεράστια επίπτωση στην εμφάνιση τους…
Πολλοί, όμως, θα σκεφτείτε τώρα ότι το RE4 δεν ήταν άσχημο… Πράγματι, ακόμα και με το downgrade, υπάρχουν πολλές φορές που το παιχνίδι δείχνει πραγματικά όμορφο στην οθόνη του Vita και όλα τα παραπάνω θα είχαν λίγη σημασία αν η απόδοση του τίτλου ήταν σταθερή… Δυστυχώς, πάρα το τεράστιο downgrade και όλες τις «θυσίες», το frame rate του Resident Evil Revelations 2 στο PS Vita είναι τουλάχιστον προβληματικό! Καταλαβαίνω ότι μιλάμε για port και όχι για παιχνίδι που έχει αναπτυχτεί συγκεκριμένα για το φορητό της Sony, αλλά το αποτέλεσμα δικαιολογείται μόνο από το κακό optimization. Το παιχνίδι πασχίζει να πιάσει τα 20-25fps ενώ αν υπάρχουν πάνω από δύο (!) εχθροί στην οθόνη, το frame rate κάνει banshee jumping… Αυτό φυσικά επηρεάζει και τον χειρισμό αφού η στόχευση γίνεται Γολγοθάς.
Στους εξωτερικούς χώρους τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα (δείτε το κομμάτι του Barry στο πρώτο επεισόδιο και θα με θυμηθείτε) και όταν το παιχνίδι τρέχει στα 30fps είναι πραγματικά απόλαυση αφού το gameplay του είναι πραγματικά καλό. Βέβαια, πρέπει να τονίσω ότι το Revelations 2 στο PS Vita δεν είναι unplayable, άλλωστε είναι το είδος του παιχνιδιού τέτοιο που «συγχωρεί» το μη σταθερό frame rate και τη περισσότερη ώρα έχετε πάνω 20fps στη οθόνη σας. Αν το downgrade δεν ήταν τόσο δραματικό θα δικαιολογούσα τις πτώσεις του frame rate με την λογική ότι το studio ήθελε να διατηρήσει την οπτική ποιότητα του τίτλου. Αν από την άλλη είχαμε ένα σταθερό frame rate θα έλεγα ότι οι όποιες θυσίες έπιασαν τόπο… Άλλα, αυτά τα γραφικά με αυτό το frame rate άπλα δεν δικαιολογούνται για ένα σύστημα με τα χαρακτηριστικά του Vita.
ΗΧΟΣ
Η Frima Studios έχει καταφέρει με ένα εκπληκτικό τρόπο (ειλικρινά θα αρχίσω να τους θαυμάζω σε λίγο) να κάνει ακόμα και τον τομέα του ήχο προβληματικό! Τα πάντα έχουν δεχτεί μια τρομακτική συμπίεση με αποτέλεσμα ο ήχος να έχει πολύ χαμηλή ποιότητα. Οι φωνές ακούγονται λες και τις έγραψες με κασετόφωνο, οι ambient ήχοι και τα μουσικά κομμάτια έχουν «θόρυβο» (σαν mp3 στα 96kbs) και πολλές φορές σταματούν αποτομα, ενω ο ήχος των πυροβολισμών είναι αστείος (θα νομίζετε ότι η γειτόνισσα έχει βγει στο μπαλκόνι και τινάζει την κουβέρτα). Ταυτόχρονα, ο ήχος είναι εκνευριστικά χαμηλός σε ένταση! Είναι το πρώτο παιχνίδι στο PS Vita που το παίζω με ακουστικά, με απενεργοποιημένο τo AVLS και τον ήχο στο τέρμα για να ακούω κανονικά (με οποιονδήποτε άλλο τίτλο θα είχαν ανατιναχθεί τα αυτιά μου).
“Τα πάντα έχουν δεχτεί μια τρομακτική συμπίεση με αποτέλεσμα ο ήχος να έχει πολύ χαμηλή ποιότητα…”
Παρόλα αυτά, η αρχική δουλειά που έχει γίνει στο κομμάτι του ήχου από την Capcom ήταν εκπληκτική, ακόμα και με τα παραπάνω προβλήματα (που μόνο ένα studio με το «ταλέντο» της Frima Studios θα μπορούσε να εισάγει). Οι διάφοροι ambient ήχοι (μεταλλικοί ήχοι, ουρλιαχτά, βογκητά κτλ) θα έχουν τα νεύρα σας συνεχώς τεντωμένα ενώ πολλές φορές θα σας κοπούν τα γόνατα με κάποια γεγονότα.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Αν δεν έχετε κάποιο άλλο από τα συστήματα για το όποιο έχει κυκλοφορήσει το παιχνίδι ή αν κάνετε gaming on the go, η έκδοση του Vita παρόλο το δραματικό downgrade και τα τεχνικά προβλήματα, θα σας προσθέτει μια καλή Survival Horror εμπειρία… Παρόλα αυτά, αν δεν σας ενδιαφέρει η φορητότητα του τίτλου, το ιδανικό θα ήταν να παίξετε το Revelations 2 σε ένα άλλο σύστημα αφού, δυστυχώς, έχουμε να κάνουμε με ένα από τα χειρότερα ports του συστήματος…