___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : ΕΑ Dice
PUBLISHER : EA
ΕΙΔΟΣ : Action Adventure,
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : PS4, XBOX ONE, PC
REVIEWER : Δημήτρης “Sertakis” Παύλου
REVIEWED ON : XBOX ONE
___________________________________________________________________________________________
Δεν είναι τυχαίο ότι ένα από τα πρώτα παιχνίδια που (ξανά) έπαιξα στο Xbox one – ελεώ backward compatibility – από την βιβλιοθήκη τίτλων μου, ήταν το Mirror’s Edge (Διαβάστε το αναλυτικό Review εδώ). Ένα first person, parkour, action παιχνίδι που μας είχε ταξιδέψει το 2008 στις ταράτσες της φουτουριστικής ανώνυμης πόλης όπου η μινιμαλιστική αισθητική της έκλεβε την παράσταση! Μετά από οχτώ ολόκληρα χρονιά, ήρθε η πολυαναμενόμενη στιγμή να δούμε κατά ποσό αυτό το σίκουελ που φέρει την ονομασία Catalyst έχει ωριμάσει ή εξακολουθεί να ταλανίζεται από τις «παιδικές ασθένειες» του πρώτου τίτλου!
ΥΠΟΘΕΣΗ
Τα γεγονότα παίρνουν μέρος στην πόλη Glass (γυαλί), την μητρόπολη του έθνους της Cascadia. Αν και ο μοντερνισμός και ο μινιμαλισμός σαν σχεδιαστική τάση κυριαρχούν, ουσιαστικά πρόκειται για μια δυστοπία αφού την εξουσία την ασκεί μια ολιγαρχία 13 μεγάλων θυγατρικών, με την μεγαλύτερη από αυτές την Kruger Holding, η οποία μονοπωλεί και την επιβολή του νόμου μέσα από την ιδιωτική δύναμη ασφάλειας.
Αν και το Catalyst είναι ο δεύτερος τίτλος στην σειρά, ουσιαστικά πρόκειται για ένα prequel-reboot, με την πρωταγωνίστρια Faith να ξεκινάει φυλακισμένη, κάνοντας έτσι μια ισχυρή πρώτη δήλωση: Η ιδιά ζει και Κινείται έξω από τα όρια του νόμου! Χρόνια πριν, η ιδιά θα γίνει μάρτυρας της δολοφονίας των γονιών της από τις αρχές της πόλης στα γεγονότα της επανάστασης του Νοέμβρη, χάνοντας ταυτόχρονα κάθε επαφή με την αδερφή της Cat στην προσπάθεια της να διαφύγει, θεωρώντας την νεκρή. Με την αποφυλάκιση της, η ίδια δεν θα χάσει στιγμή και θα ξαναμπεί στην “κυκλοφορία” σαν runner: Μια ομάδα ανθρώπων ειδικευμένη στην τέχνη του παρκούρ, που ζει ελεύθερη και έξω από όλα τα ελεγχόμενα μέσα της εξουσίας, διασχίζοντας την πόλη από ταράτσα σε ταράτσα.
“Αν και το Catalyst είναι ο δεύτερος τίτλος στην σειρά, ουσιαστικά πρόκειται για ένα prequel”
Για μένα το κομμάτι της υπόθεσης στο ME Catalyst είναι μια σαφώς αναβαθμισμένη εμπειρία από τον προκάτοχο του, αφού η δομή της και η εξέλιξη είναι άρτια, ενώ πάντα ξέρετε που πάτε και γιατί. Μεγάλη βελτίωση θεωρούνται φυσικά και τα πλέον pre-rendered cut scenes που δένουν αρμονικά την συνοχή της υπόθεσης και σας βάζουν στο κλίμα! Είναι φανερό ότι η EA DICE με το Catalyst δεν την ενδιαφέρει να βγάλει ένα ακόμα Mirror´s edge αλλά και να χτίσει γύρω από τον μύθο της πρωταγωνίστριας που μοιάζει πιο ανθρώπινη από ποτέ. Στα παραπάνω συνηγορεί το γεγονός ότι το ίδιο το σενάριο γράφτηκε σε συνάρτηση με το κόμικς Mirror’s Edge: Exordium, ένα εξάτευχο prequel από τις εκδόσεις Dark Horse, για το ίδιο το παιχνίδι. Σε αντιδιαστολή με την ανάπτυξη του σεναρίου είναι η ανύπαρκτη ανάπτυξη των χαρακτήρων που θα συναντήσετε στο παιχνίδι και θα συναναστραφείτε, όπου δεν έχει δοθεί από καθόλου έως ελάχιστη έμφαση. Τέλος υπάρχει η αίσθηση ότι το σενάριο δεν απαντάει σε ερωτήματα που το ίδιο έχει θίξει όπως τι είναι το τατουάζ της Faith στο χέρι.
GAMEPLAY
RUN FAITH, RUN!
Το Mirror’s Edge είναι ένα first-person parkour παιχνίδι που όταν πρώτο έκανε την εμφάνιση του, κάτι παρόμοιο δεν υπήρχε εκεί έξω! Το μεγαλύτερο κομμάτι του διαδραματίζεται στις ταράτσες της Glass City και η αίσθηση όταν συνδυάζεται πετυχημένες κινήσεις είναι η ίδια ευφορία με αυτήν που νιώθαμε μικροί όταν τρέχαμε χωρίς να υπάρχει κάτι να μας σταματήσει! Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι στο νέο Mirror’s Edge οι προγραμματιστές έδωσαν μεγαλύτερη ελευθερία στον παίχτη στο πως θα μετακινηθεί αφού εξωτερικά υπάρχει κάτι παραπάνω από μια στενή διαδρομή. Στην μεταβίβαση σας από την μια περιοχή στην άλλη, μεγάλη βοήθεια είναι για εσάς η runner’s vision: Η ικανότητα δηλαδή να διακρίνεται μια βατή διαδρομή για τις ικανότητες σας, με κόκκινο χρώμα. Το γεγονός ότι η κόκκινη ένδειξη λειτουργεί σαν ένα είδος gps, δεν σημαίνει ότι αυτή είναι και η πιο γρήγορη διαδρομή, πράγμα που σας δίνει μια ιδιαίτερη επιβράβευση όταν δεν ακολουθείται την περπατημένη οδό και χαράζετε την δικιά σας πορεία. Τέλος Ένα νέο στοιχείο στους μηχανισμούς του gameplay είναι το MAGrope, ένα grappling hook που θα σας βοηθήσει να μεταβείτε σε απροσπέλαστα σημεία της πόλης και να ανακαλύψετε καινούργιες διαδρομές.
Φυσικά στο Catalyst πέρα από το κομμάτι του free running θα έχετε να αντιμετωπίσετε και τις ιδιωτικές δυνάμεις ασφαλείας, οι οποίες ποικίλουν από άοπλους φρουρούς έως οπλισμένους αστυνομικούς! Όπως και στο πρώτο ME η εμπειρία της μάχης αφήνει μια γλυκανάλατη γεύση αφού όταν έχετε ταχύτητα μοιάζει να έχει απίστευτη ροή ενώ, όταν σταματάτε τότε τείνει να μοιάζει κάπως αστεία. Ειδικά στο Catalyst πάντως οι εχθροί σας έχουν την τάση με το παραμικρό χτύπημα να πέφτουν μονοί τους από τα κάγκελα όπως οι κομπάρσοι στις B movies! Το ίδιο το παιχνίδι φαίνεται να αναγνωρίζει αυτή την αδυναμία, φροντίζοντας να υπάρχει μια ασπίδα η οποία γεμίζει όταν είστε σε κίνηση ενώ την ιδιά στιγμή πέφτει όταν σταματάτε. Με αυτόν τον τρόπο σαν προτρέπει να είστε πάντα σε κίνηση, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες επιβίωσης σας ενώ στην αντίθετη περίπτωση, σας τιμωρεί. Τέλος η απόφαση η Faith να μην χρησιμοποιεί όπλα κατά την γνώμη μου είναι σωστή αφού κάτι τέτοιο δεν ταιριάζει στον χαρακτήρα της ηρωιδάς.
Το παιχνίδι δεν διαθέτει κάποιο παραδοσιακό multiplayer όπως pvp ή coop αλλά αν είστε speed run freak ετοιμαστείτε να βρείτε την χαρά σας! Το παιχνίδι σας επιτρέπει να ανταγωνίζεστε σε custom speed trials τόσο άλλων χρηστών όσο και να θέτετε τα δικά σας στον χάρτη της πόλης! Έτσι τα μέλη της κοινότητας του Catalyst μπορούν δημιουργούν τα δικά τους time trials και να ανταγωνίζονται πάνω σε αυτά. Το παιχνίδι σας δίνει την δυνατότητα να ορίζεται ένα starting point καθώς και τα διαφορά checkpoints καθόλα την διάρκεια της επιθυμητής διαδρομής μέχρι την finish line. Έπειτα μπορείτε να τρέξετε την διαδρομή δοκιμάστηκα εσείς ο ίδιος αφήνοντας το ghost και τον χρόνο σας όπου οι άλλοι runners καλούνται να καταρρίψουν. Φυσικά μπορείτε και εσείς με την σειρά σας να πάρετε μέρος σε οποιοδήποτε custom time trial άλλου χρήστη υπάρχει στον χάρτη και να επιδιώξετε να καταρρίψετε το δικό του προσωπικό σκορ.
“Το παιχνίδι σας ανταμείβει με xp points τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για την περαιτέρω αναβάθμιση των ικανοτήτων της Faith”
Πέρα από το trial mode υπάρχει μια μεγάλη πληθώρα από collectibles και side missions για να βάλετε αρκετές ώρες gameplay στον κόσμο του Catalyst. Έτσι καλά κρυμμένες runner bags-documents αλλά και electronic parts, βρίσκονται διάσπαρτα τόσο στις ταράτσες όσο και σε κάθε αποστολή, ενώ μεγάλος αριθμός από orbs (grid leaks) βρίσκονται τοποθετημένα σε ενδιαφέροντα σημεία των διαδρομών για να τα συλλέξετε. Φυσικά για ότι συλλέξετε από τα παραπάνω, το παιχνίδι σας ανταμοιβή με xp points τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για την περαιτέρω αναβάθμιση των ικανοτήτων της Faith αφού η EA DICE φρόντισε να προσθέσει ένα skill tree στον τίτλο! Το ίδιο χωρίζετε σε 3 διαφορετικές κατηγορίες (movement/combat/gear) και τα level up points όπως προανέφερα προέρχονται από experience points που συλλέγεται από τις main missions, side mission και τα collectibles. Τέλος κάνοντας hacking σε διάφορους servers και οθόνες, μπορείτε να ξεκλειδώσετε safe houses και την fast travel ικανότητα αντίστοιχα σε κάθε περιοχή.
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
ONE BIG STEP FOR FAITH…
Το αρχικό button layout σας βάζει την σημαντικότερη λειτουργία του παιχνιδιού (μετά φυσικά το running) που είναι φυσικά το άλμα με το αριστερό shoulder button και την αριστερή σκανδάλη να είναι το crouch. Στην δεξιά πλευρά υπάρχει η στροφή 180 μοιρών (Quick turn) και η αποφυγή αντίστοιχα. Για να τρέξει η Faith δεν χρειάζεται να κάνετε τίποτα παραπάνω από το να κρατήσετε τον μοχλό μπροστά μέχρι να πιάσετε την επιθυμητή ταχύτητα. Όταν είτε εν κινήσει μπορείτε να πραγματοποιήσετε διάφορες free running τεχνικές, όπως wall run, ενώ κινήσεις όπως το crouch μετατρέπονται σε slide.
Δυο νέες προθήκες στον χειρισμό που αξίζει να αναφερθούν είναι το grapple hook, που σου επιτρέπει να τραβήξεις η να κάνεις swing και το δεύτερο είναι η δυνατότητα όταν πατάς σε ένα εμπόδιο κρατώντας το κουμπί του άλματος, να λειτουργεί σαν ένα είδος spring jump. Και οι δυο προσθήκες νιώθουν αρκετά φρέσκιες και σου δίνουν μια αισθητή ικανοποίησής όταν τις εκτελείς! Με το d-pad μπορείτε να δείτε τα time trials που υπάρχουν ή έχετε δημιουργήσει στην κοινότητα του Mirror’s Edge ενώ, με ένα πάτημα του δεξιού μοχλού, μπορείτε να ενεργοποιήσετε την runner vision. Στον τομέα της μάχης το παιχνίδι διαθέτει ένα light και strong attack button και όπως προανέφερα το shift, ένα είδος directional sidestep για την αποφυγή χτυπημάτων. Σε γενικές γραμμές ο χειρισμός κρίνεται ικανοποιητικός ενώ κάποιες πιο συνθέτες κινήσεις απαιτούν όπως είναι φυσικό περεταίρω εξοικείωση.
ΓΡΑΦΙΚΑ-ΗΧΟΣ
“LESS IS MORE”
Φανταστείτε μια πόλη φτιαγμένη από έναν μόνο αρχιτέκτονα σε έντονο ύφος μίνιμαλ και σε ρυθμό μοντερνισμού και έχεις μια ιδέα γιατί ο κόσμος του Mirror’s Edge catalyst σε κάνει να νιώθεις τόσο όμορφα! Πέρα όμως από το ύφος και την αίσθηση ας δούμε λίγο και κάποια τεχνικά χαρακτηριστικά του τίτλου. Καταρχήν, το Catalyst κάνει χρήση της μηχανής frostbite αντί της unreal engine που έκανε ο πρώτος τίτλος και ο πρωταρχικός στόχος της EA DICE είναι να πιάσει τα 60 fps σε σχέση με τον προκάτοχο του που ήτανε στα 30. Αν και το παιχνίδι καταφέρνει να πιάσει τα επιθυμητά frames εντούτοις το frame rate ταλανίζεται ενίοτε από το φόρτωμα της επόμενης περιοχής του ανοιχτού κόσμου, είτε από τις ομάδες εχθρών που συναντάτε. Το αποτέλεσμα είναι η πόλη να μοιάζει σχετικά άδεια ή αραιοκατοικημένη για μητρόπολη ενώ κάποια περιβάλλοντα μοιάζουν αφηρημένα προς όφελος της μηχανής. Το ίδιο φαίνεται να ισχύει και για τις λεπτομέρειες των npc αν και ομολογούμενος η απεικόνιση της Faith είναι αρκετά καλή μαζί με τα cut scenes που είναι πλέον pre-rendered και όχι animated.
“το Catalyst κάνει χρήση της μηχανής frostbite αντί της unreal engine… και ο πρωταρχικός στόχος… είναι να πιάσει τα 60 fps”
Στον τομέα του ήχου το Catalyst κάνει μια καλή δουλειά χωρίς κάτι το αξιοσημείωτο. Ίσως σε αυτό να έχει βοηθήσει η απουσία κάποιου εμβληματικού ost όπως στο Mirror’s Edge (still alive) αλλά και η διάλογοι που κάποιες στιγμές φαίνονται να χάνουν την ένταση και καθαρότητα τους! Παρόλα αυτά η μουσική σε ύφος ambient παραμένει, φέρνοντας ένα ιδιαίτερο συναίσθημα σε συνδυασμό με το μίνιμαλ περιβάλλον στο παιχνίδι αν και αυτή φαίνεται μερικές φορές να χάνετε από το παιχνίδι. Αξίζει να σημειωθεί πως όλα τα ηχητικά εφέ που έχουν να κάνουν με το free running και την μάχη είναι σε αρκετά υψηλά επίπεδα και σε κάνουν να νιώθεις πως είσαι μέσα στο παιχνίδι!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Το Mirror’s Edge catalyst φαίνεται να κατανοεί πλήρως τι είναι αυτό που το κρατούσε πίσω στο ντεμπούτο του τις προηγουμένης γενιάς, χωρίς όμως να μπορεί να αποβάλει κάποιες από τις παθογένειες που έχει ένας τίτλος του είδους του (αν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει κάτι ανάλογο εκεί έξω). Ένας κόσμος που νιώθει πιο ανοιχτός από τον προκάτοχο του που όμως είναι σχεδιασμένος να τον ζεις τρέχοντας. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα χρειαστεί να περιμένουμε ξανά τόσο πολύ για την συνέχεια και να ξαναβάλουμε τα running παπούτσια για άλλη μια φορά!