___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Firaxis, 2K China
PUBLISHER : 2K
ΕΙΔΟΣ : Turn Based Strategy
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : PS Vita
REVIEWER : Γιώργος Παύλου
REVIEWED ON : PS Vita
___________________________________________________________________________________________
Πόσες φορές έχετε ακούσει τα τελευταία χρόνια ότι το PS Vita είναι “νεκρό” ή ότι έχει μόνο indie games; Άπειρες φαντάζομαι… Μάλιστα, είμαι σχεδόν σίγουρος ότι οι περισσότεροι δεν γνωρίζετε καν ότι το XCOM, ένα από τα καλύτερα Strategy games της προηγούμενης γενιάς, κυκλοφορεί από το 2016 για το εκπληκτικό φορητό της SONY! Όχι μόνο αυτό, αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα super πακέτο, αφού η έκδοση του παιχνιδιού για το PS Vita αποτελείται από XCOM: Enemy Unknown αλλά και το εκπληκτικό standalone expansion XCOM: Enemy Within! Οπότε ζωστείτε με plasma rifles, χειροβομβίδες και ότι άλλο τραβά ο νους και ελάτε να δούμε το εκπληκτικό XCOM: Enemy Unknown Plus για το PS Vita!
Μαθήματα Ιστορίας…
Οι “παλιοσειρές” (με ηλικίες στο φάσμα των “-άντα”) γνωρίσετε πολύ καλά ότι η σειρά XCOM έχει μακρά ιστορία, αφού το πρώτο παιχνίδι της σειράς κυκλοφόρησε το πριν από δυόμιση σχεδόν δεκαετίες, το 1994. Τα πράγματα είναι αρκετά “απλά”. Εξωγήινοι έχουν αρχίσει και επιτίθενται σε διάφορες πόλεις στον κόσμο σπέρνοντας τον πανικό. Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία μια διεθνούς ομάδας κρούσης, με το κωδικό όνομα “XCOM”, που έχει ως πρωταρχικό στόχο την αντιμετώπιση αυτών των επιθέσεων, αλλά και την συγκέντρωση πληροφοριών τόσο για τους εξωγήινους όσο και για τρομερά αναπτυγμένη τεχνολογία τους. Εσείς, ως ο commader της οργάνωσης καλείστε να πάρετε μια δύσκολες αποφάσεις κατά τη διάρκεια της “θητείας” σας. Θα καταφέρετε να αντιμετωπίσετε την απειλή από το διάστημα, αλλά και τις προκλήσεις που έρχονται από το εσωτερικό μέτωπο;
Αν και μιλάμε για strategy game, με το σενάριο να μπαίνει εκ των πραγμάτων σε δεύτερη μοίρα, το XCOM συνοδεύετε από ένα πλούσιο lore το οποίο αποκαλύπτεται με έμμεσο τρόπο. Μέσα από τις έρευνες σας πάνω στην εξωγήινη τεχνολογία, αλλά στους ίδιους τους εξωγήινους, θα σας παρουσιάζεται ένας τεράστιος όγκος πληροφοριών ο οποίος συμβάλει καθοριστικά στην δημιουργία του sci-fi κλίματος του τίτλου. Έτσι, το XCOM: Enemy Unknown Plus καταφέρνει να δημιουργήσει μια φοβερή ατμόσφαιρα, με ένα περίεργο, αλλά απόλυτα επιτυχημένο αμάλγαμα, μεταξύ X-Files και Starship Troopers, κάνοντας σας να θέλετε να διαβάσετε κάθε μακροσκελή περιγραφή!
GAMEPLAY
The Dogs Of War
To gameplay κομμάτι του XCOM: Enemy Unknown αποτελείται από δυο βασικά μέρη. Το πρώτο (και το κυριότερο για τους φίλους των turn based strategy) είναι αυτό της μάχης. Στις αποστολές που θα κληθείτε να ολοκληρώσετε, ελέγχετε ένα squad το οποίο μπορεί να αποτελείται από μέχρι 6 διαφορετικούς στρατιώτες. Όλοι οι στρατιώτες, αν και αρχικά rookies (ψάρικες σε άπταιστα αρχαιοελληνικά…) ανήκουν σε κάποιο class, από φονικούς snipers μέχρι τους καταστροφικούς heavy gunners, και όσο περισσότερα kills κάνουν κατά την διάρκεια των αποστολών, κερδίζουν μόνιμα levels τα οποία τους δίνουν επιπλέον skills! Με κάθε νέο level καλείστε να επιλέξετε ανάμεσα σε δυο διαφορετικά skills με την απόφαση σας να είναι μη αναστρέψιμη και, ταυτόχρονα, μπορείτε να αλλάξετε τον εξοπλισμό που κουβαλήσει ο κάθε στρατιώτης (όπλο, armor, κτλ) για τις ανάγκες τις κάθε αποστολής. Έτσι θα έχετε την δυνατότητα να δημιουργήσετε εντελώς διαφορετικά builds και σύντομα θα αποκτήσετε μερικούς “αγαπημένους” στρατιώτες οι οποίοι θα έχουν μετατραπεί σε φονικές μηχανές, κάνοντας πολλές φορές τη διαφορά μεταξύ νίκης και ήττας.
BEFORE YOU PLAY: Δείτε μερικά επεισόδια από τα παλιά X-Files και το πρώτο Starship Troopers
Προσοχή, όμως! Αν κάποιος στρατιώτης σας πεθάνει κατά την διάρκεια της μάχης τον χάνετε για πάντα! Μπορεί να ακούγεται ακραίο, αλλά, το στοιχείο του permadeath δίνει μια άλλη διάσταση στην ένταση της κάθε μάχης, για να μην μιλήσω για το γεγονός ότι θα βρεθείτε να “δένεστε” με συγκεκριμένους στρατιώτες σας και να μην θέλετε να τους χάσετε με τίποτα! Σε αυτό συμβάλει καθοριστικά και το γεγονός ότι μπορείτε να διαμορφώσετε την εμφάνιση του κάθε στρατιώτη σας, αλλάζοντας χαρακτηριστικά προσώπου, μαλλιά, χρώμα στολής, κράνος, με αμέτρητους πιθανούς συνδυασμούς, κάνοντας τον κάθε στρατιώτης σας μοναδικό.
The Fields Of War
Οι αποστολές που θα κληθείτε να ολοκληρώσετε έχουν ιδιαίτερη ποικιλία: Από το εξοντώσετε απλά όσους εξωγήινους βρίσκονται σε μια περιοχή μέχρι να εκκενώσετε περιοχές από πολίτες, να εξουδετερώσετε βόμβες, να προστατέψετε συγκεκριμένα αντικείμενα, να επέμβετε σε σημείο πρόσκρουσης κάποιου UFO, να συνοδέψετε κάποιον πράκτορα σας σε σημείο εκκένωσης… Πιστέψτε με, ακόμα και μετά από 50 ώρες παιχνιδιού δεν θα έχετε βαρεθεί στο ελάχιστο! Βέβαια αυτό που κρατάει “ζωντανό” το παιχνίδι είναι το γεγονός ότι τόσο ο τύπος των αποστολών, όσο και η διαμόρφωση του κάθε terrain, είναι random generated και μόνο μετά από δεκάδες ώρες παιχνιδιού θα παίξετε σε terrain με γνώριμο lay out… Ακόμα και έτσι, το πιθανότερο είναι τα objectives θα είναι τελείως διαφορετικά.
Η σωστή εκμετάλλευση του πεδίου της μάχης θα παίξει καθοριστικό ρόλο τόσο στην επιτύχει ολοκλήρωση της κάθε αποστολής όσο και στην επιβίωση των πολύτιμων στελεχών σας! Ο κάθε στρατιώτης σας μπορεί να διανύσει μια συγκεκριμένη απόσταση και θα πρέπει να εκμεταλλευτείτε την κάλυψη που προσφέρουν κτίρια, οχήματα και διαφορά αντικείμενα. Η στρατηγική σκέψη είναι απαραίτητη και πολλές φορές θα πιάσατε το εαυτό σας να αγωνιά με διάφορα διλήμματα: Να μεταφέρετε το αγαπημένο σας στρατιώτη σε σημείο με κάλυψη ή να πάρετε το ρίσκο της άμεσης επίθεσης αφήνοντας τον εκτεθειμένο; Προσθέστε στα παραπάνω ότι τα πάντα στο περιβάλλον μπορούν να καταστραφούν, να μπείτε μέσα σε κτίρια ή να ανεβείτε στις ταράτσες αυτών και καταλαβαίνετε ότι το κομμάτι της μάχης απαιτεί στρατηγική και αυστηρό σχεδιασμό σε κάθε επίπεδο.
AREA 51
Και πάμε στο δεύτερο μεγάλο “σκέλος” του XCOM: Enemy Unknown Plus: Την διαχείριση της βάσης σας και των οικονομικών σας. Όπως είπαμε ήδη η οργάνωση σας είναι διεθνής, με τα σημαντικότερα κράτη κάθε ηπείρου να αποτελούν τους χρηματοδότες σας. Αυτό σημαίνει όμως ότι έχετε και μια σειρά από προνόμια αλλά και υποχρεώσεις απέναντι τους: Αν τους παρέχεται κάλυψη από δορυφόρους θα σας παρέχουν κάθε μήνα κεφάλαια αλλά και επιστημονικό προσωπικό, αλλά αν δεν επεμβαίνετε στις επιθέσεις που δέχονται από τους εξωγήινους, θα προκληθεί πανικός στους πολίτες με αποτέλεσμα να βλέπετε κράτη να εγκαταλείπουν το πρόγραμμα. Μάλιστα αν χάσετε τα μισά από τα 16 κράτη έχετε αυτόματος χάσει… Μπορεί να ακούγονται απλά τα παραπάνω αλλά θα βρεθείτε πολλές φορές σε καταστάσεις όπου θα υπάρχουν επιθέσεις σε 3 κράτη ταυτόχρονα, με τα επίπεδα πανικού στα κόκκινα, και εσάς να μην ξέρετε που να πρωτοεπεμβείτε.
Από την άλλη στην βάση θα πρέπει να κάνετε μια διαχείριση τόσο σε επίπεδο πόρων όσο και σε επίπεδο χρόνου. Μπορείτε να αναλύσετε εξωγήινες τεχνολογίες που θα συλλέγετε από κάθε αποστολή, να δημιουργήσετε νέες εγκαταστάσεις, να ξεκινήσετε ερευνητικά projects με σκοπό την δημιουργία νέων όπλων, να προσλάβετε νέους στρατιώτες… Και αυτά είναι μόνο ένα μέρος των όσων μπορείτε να κάνετε! Πέρα όμως από χρήματα και πρώτες ύλες, όλα τα παραπάνω θέλουν και ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για να ολοκληρωθούν. Οπότε θέλει προσοχή το πότε θα βάλετε μπροστά το κάθε project, αφού μπορεί να χρειάζεστε μια άμεση αναβάθμιση στους στρατιώτες σας, αλλά κάποιες από αυτές είναι τόσο χρονοβόρες που θα αργήσετε πολύ να δείτε τα ωφέλει τους.
Going Portable…
Αν και οι μηχανισμοί του παιχνιδιού έχουν μεταφερθεί αυτούσιοι στο PS Vita, με εξαίρεση το κομμάτι του multiplayer το οποίο έχει αφαιρεθεί, το βασικό ερώτημα παραμένει: Πως είναι το παιχνίδι στο κομμάτι του gameplay; Άλλωστε, ένα strategy game όπως το XCOM, με Havoc physics, πλήρως καταστρεφόμενο περιβάλλον και περίπλοκη ΑΙ “καταναλώνει” πόρους της CPU γρηγορότερα από μπεκρή σε κελάρι κάβας… Προσθέστε στα παραπάνω ότι το PS Vita έχει ένα “μικρό” τετραπύρινο ARM επεξεργαστή, και καταλαβαίνετε ότι είναι λογικό πολλοί να βλέπουν την έκδοση του παιχνιδιού καχύποπτα.
Λοιπόν, με μια λέξη το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό χωρίς όμως να λείπουν και κάποια προβλήματα. Ας ξεκινήσουμε με τα καλά νέα: Μιλάμε για το κανονικότατο port του παιχνιδιού και, αυτό που μου έκανε τρομερή εντύπωση, είναι ο φοβερά έξυπνος τρόπος με τον οποίο το Enemy Unknown και το Εnemy Within έχουν ενωθεί δημιουργώντας ένα ενιαίο παιχνίδι. Οι αποστολές, οι νέοι εχθροί και τα νέα όπλα του Enemy Within έχουν ενσωματωθεί με εξαιρετικό τρόπο την ροή του βασικού παιχνιδιού, σε τέτοιο βαθμό που είναι αδύνατον να ξεχωρίσεις το ένα από το άλλο. Στο κομμάτι του gameplay αν και υπάρχει ένα σχετικό lag στις εντολές σας (ειδικά όταν γίνεται της κακομοίρας επί της οθόνης σας), η turn-based φύση του παιχνιδιού κάνει το παραπάνω θέμα να μην έχει ιδιαίτερη επίπτωση στο gameplay. Το μοναδικό σημείο στο οποίο με κούρασε το παραπάνω είναι στην τελευταία αποστολή, όπου λόγο των πολλών εχθρών το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα έντονο.
Το πιο χειροπιαστό πρόβλημα που αντιμετώπισα στις 70-80 ώρες που έβαλα στο παιχνίδι, είναι κάποια σπάνια bugs που με ανάγκασαν να κάνω restart κάποιες αποστολές. Το πιο συνηθισμένο (μου έτυχε 4 φορές) ήταν το να “κολλήσει” κάποιος στρατιώτης μου “μέσα” σε κάποιο στοιχείο της πίστας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να κινηθεί. Επίσης, μια και μοναδική φορά, στην τελευταία αποστολή το παιχνίδι crashαρε. Πολύ μικρότερης σημασίας ήταν ότι μπορεί για ένα turn το παιχνίδι να μην έδειχνε το περίγραμμα της περιοχής στην οποία μπορούσε να κινηθεί κάποιος στρατιώτης, κάτι που στον επόμενο turn αυτόματος διορθωνόταν… Παρόλο που το να σου προκύπτει ένα bug που σε αναγκάζει να ξαναξεκινήσεις μια αποστολή είναι τεράστιο “σπάσιμο”, η μικρή διάρκεια των αποστολών και η σπανιότητα που προκύπτουν τα παραπάνω προβλήματα, σε καμία περίπτωση δεν καταστρέφουν την εμπειρία του XCOM.
ΓΡΑΦΙΚΑ-ΗΧΟΣ
Για την δημιουργία του XCOM έχει επιλεχθεί η Unreal Engine 3 και, όπως έχουμε δει σε περιπτώσεις όπως το Injustice: Gods Among Us (αναλυτικό review εδώ) το PS Vita είναι ικανό να χειριστεί με αρκετή επιτυχία την παραπάνω μηχανή. Αυτό δεν όμως δεν σημαίνει ότι στην περίπτωση του XCOM δεν έχει γίνει downgrade των γραφικών ή ότι δεν υπάρχουν σημαντικές πτώσεις του frame rate σε σημεία που γίνεται χαμός στην οθόνη σας. Άλλωστε μιλάμε για ένα τρομερά απαιτητικό τίτλο που τραβά άπειρους πόρους από την CPU (κάτι που επηρεάζει και την GPU).
Ουσιαστικά, οπτικά το XCOM: Enemy Unknown Plus είναι πολύ κοντά στην έκδοση του παιχνιδιού για iOS συσκευές και αυτό από μόνο του είναι αρκετά εντυπωσιακό αν σκεφτείτε ότι PS Vita είναι πλέον 5 ετών και ότι μπορείτε με μια φόρτιση της συσκευής να κάνετε ένα τετράωρο-πεντάωρο session χωρίς το Vita να μετατρέπεται σε “ψησταριά”. Πως συγκρίνεται, όμως, το παιχνίδι σε σχέση με την έκδοση για τις κονσόλες; Τα καλά νέα είναι ότι η γεωμετρία των χώρων και τα μοντέλα των χαρακτήρων έχουν παραμείνει τα ίδια, δημιουργώντας ορισμένες εντυπωσιακές στιγμές. Η μεγαλύτερη διαφορά που θα δείτε είναι η πλήρης έλλειψη του bump mapping, με αποτέλεσμα τα textures να φαίνονται αρκετά χαμηλής ποιότητας. Αν και καταλαβαίνω ότι το παιχνίδι είναι αρκετά απαιτητικό κατά τη διάρκεια της μάχης, μου κάνει εντύπωση που δεν είναι ενεργοποιημένο σε σκηνές, όπως το σημείο που κάνει customization τους στρατιώτες σου και έχεις close-ups των μοντέλων… Αισθητικά θα έκανε πολύ μεγάλη διαφορά.
Παρά τις θυσίες που έχουν γίνει για την μεταφορά στο PS Vita το παιχνίδι δεν σας προβληματίσει ιδιαίτερα στο οπτικό κομμάτι αφού η top down οπτική γωνία στην 5″ οθόνη του Vita “κρύβει” με επιτυχία τα περισσότερα θεματάκια. Μάλιστα, ειδικά στα σημεία όπου οι στρατιώτες σας εμπλέκονται σε ανταλλαγή πυρών, με την κάθε επίθεση να παρουσιάζεται με ένα “κινηματογραφικό” τρόπο, με την χρήση κοντινών “πλάνων” και αργής κίνησης, πραγματικά θα θαυμάσετε το τι μπορεί να πετύχει το φορητό της Sony!
Ο ήχος του παιχνιδιού, να και δεν εντυπωσιάζει, βρίσκεται στα επίπεδα που θα περίμενε κανείς από ένα ΑΑΑ τίτλο. Το voice-acting, οι ambient ήχοι του περιβάλλοντος, οι ήχοι των όπλων και οι “extra terrestrial” ήχοι των εξωγήινων, ειδικά κατά την διάρκεια του θανάτου τους, θα σας βάλουν γρήγορα και με επιτυχία στο κλίμα του παιχνιδιού.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Το XCOM: Enemy Unknown Plus βρίσκει στο PS Vita ένα εξαιρετικό «σπίτι» αφού οι σύντομες αποστολές του είναι ιδανικές για ένα φορητό σύστημα. Με το παιχνίδι να συμπεριλαμβάνει και το expansion Enemy Within, έχουμε να κάνουμε με το πιο ολοκληρωμένο πακέτο της σειράς και είναι πραγματικά εντυπωσιακό το πώς η 2K China κατάφερε να χωρέσει όλο αυτό το υλικό σε μια φορητή κονσόλα του 2012. Για τους φίλους των strategy είναι απλά μονόδρομος.