- Γιώργος Παύλου
Ειλικρινά, πρέπει κάποια στιγμή να συζητήσουμε σοβαρά για το τι συμβαίνει με τη SONY σε επικοινωνιακό επίπεδο και επικρατεί μια τόσο χαώδης κατάσταση.
Το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο… Ποιος μπορεί να ξεχάσει άλλωστε τον κακό χαμό που είχε δημιουργηθεί, πριν από σχεδόν ένα χρόνο, με το «PlayStation 5 Showcase» event και το αλαλούμ της ανακοίνωσης του Final Fantasy XVI;
Στο event της SONY, το παιχνίδι παρουσιαζόταν ως Console Exclusive, κάτι που εμμέσως πλην σαφώς σήμαινε ότι θα ήταν διαθέσιμο μόνο για PS5 και PC… Αμ δε.
Στo trailer που έκανε διαθέσιμο η SONY στα διάφορα media (όπως το Gamespot), το Final Fantasy XVI αναφερόταν ως timed exclusive για το PS5, πράγμα που σήμαινε ότι σε βάθος χρόνου, θα μπορούσε να κάνει την εμφάνιση του και στο XBOX.
«Ανθρώπινο λάθος»… Ήταν το μήνυμα που βγήκε κακήν κακώς από το επιτελείο της εταιρείας, διευκρινίζοντας ότι αυτό που πραγματικά ισχύει είναι το console exclusive που παρουσίασαν στο event, ξαναγυρνώντας στο σενάριο PS5 και PC.
Και εκεί που λες «οκ, έγινε ένα μπερδεματάκι ρε παιδί μου», το όλο πράγμα άρχισε να παίρνει διαστάσεις κωμωδίας, όταν την επομένη μέρα η Square Enix έβγαλε δική της ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι το παιχνίδι αναπτυσσόταν στην παρούσα φάση αποκλειστικά και μόνο για PS5, και δεν «αναγνωρίζει» την ανακοίνωση κυκλοφορίας του παιχνιδιού για οποιοδήποτε άλλο platform!
A Year of Misfortune…
Ήταν τα παραπάνω ένα μεμονωμένο γεγονός; Κρίνοντας από την πορεία ενός ολόκληρου έτους, το μόνο που θα μπορούσε να πει κανείς με απόλυτη βεβαιότητα, είναι ένα τεράστιο «όχι».
Όλο αυτό το διάστημα η στρατηγική της SONY χαρακτηρίζεται από παλινωδίες οι οποίες, αφενός, δημιουργούν τεράστιο μπέρδεμα στο καταναλωτικό κοινό και, αφετέρου, βλάπτουν ως ένα σημείο την αξιοπιστία της ίδιας της εταιρίας.
Και ας αφήσουμε στην άκρη καταστάσεις όπως την ανακοίνωση του κλεισίματος του PS Store για τίτλους PS3 και του PS Vita, με την άμεση ανάκληση της όλης απόφασης μετά από τις διαμαρτυρίες του community. Άντε λες, άκουσαν τι θέλουν οι πελάτες…
Πως να δικαιολογήσει κανείς το γεγονός ότι, επί μήνες, παιχνίδια όπως το αναμενόμενο Horizon Forbidden West «παρουσιαζόταν» ως αποκλειστικότητα του PS5, για να μάθουμε κάποια στιγμή ότι θα έρθει και στο PS4;
«Δεν έχεις ξαναδεί cross-gen τίτλους;» θα με ρώτησε τώρα και με το δίκιο σας…
Φυσικά. Σε κάθε γενιά συστημάτων έχουμε δει ανάλογες κυκλοφορίες. Αλλά ήταν ξεκάθαρο για το που θα κυκλοφορούσε το κάθε παιχνίδι. Δεν «ξεχνούσαν» να σου αναφέρουν το ένα από τα δύο platforms!
Εντάξει, θα μου πείτε τώρα, «ήθελαν να κάνουν ντόρο γύρω από PS5»… Λογικό.
Όταν όμως έχεις κάνει σημαία το περιβόητο «Πιστεύουμε στον διαχωρισμό των γενεών», παράλληλα με το αφήγημα ότι σε αυτή τη γενιά θα αλλάξει για πάντα το gaming, αφού ο ταχύτατος SSD θα επιτρέψει να σχεδιαστούν παιχνίδια τα οποία προηγουμένως ήταν αδύνατον να υλοποιηθούν, με το να εμφανίζεις εκ των υστέρων έναν από τους πιο «δυνατούς» μελλοντικούς τίτλους του PS5 ως cross-gen, από τη μία «ακυρώνεις» τη τοποθέτηση του προϊόντος σου και, από την άλλη, ο καταναλωτής νοιώθει ότι τον «δουλεύεις».
Γιατί για να μπορεί να τρέχει το νέο Horizon και στο PS4, σημαίνει δυο πράγματα: Ή αναπτύσσονταν εξ’αρχής ως cross-gen τίτλος και το υπέκρυπταν συστηματικά, ή ότι όλα αυτά περί SSD και νέας era στον gaming design ήταν «φούμαρα»… Και είναι “κοινό μυστικό” οτι ισχύει το πρώτο.
Latest episode to the drama
Και φτάνουμε στο πιο πρόσφατο γεγονός, για το αν θα λάβουν δωρεάν upgrade για το PS5, όσοι αγοράσουν την PS4 έκδοση του Horizon Forbidden West … Στην αρχή η SONY είπε ναι. Μετά μάλλον σκεφτήκαν ότι όλοι θα πάνε νε πάρουν την φθηνότερη έκδοση για το PS4, αφού θα λάμβαναν δωρεάν το PS5 upgrade και η εταιρεία ανακοινώσε ότι θα υπάρχει ένα κόστος 10€ για την αναβαθμισμένη έκδοση του παιχνιδιού.
Και μετά το αναμενόμενο «shitstorm» στα social media, η εταιρεία άλλαξε για τρίτη φορά στάση πάνω στο θέμα, και επέστρεψε στην αρχική της θέση ότι το upgrade θα είναι δωρεάν, άλλα όλα τα επόμενα cross-gen παιχνίδια θα υπάρχει χρέωση 10€…
«Και τι ήθελες; Να το πληρώσεις»;
Όχι προφανώς. Άλλα το θέμα δεν είναι τι θα ήθελα εγώ… Αν το θέμα είναι το θα ήθελα εγώ, θα είχα ήδη λάβει ένα PS5 εντελώς δωρεάν, η FromSoftware θα ετοίμαζε το Dark Souls 4, και το αφεντικό μου θα μου ανακοίνωσε ότι θα πάρω μια μικρή αύξηση της τάξεως του 400%.
Το θέμα είναι γιατί μια εταιρεία του μεγέθους της SONY, έχει καταλήξει να κινείται τόσο σπασμωδικά σε επικοινωνιακό επίπεδο… Πως είναι δυνατόν να εμφανίζονται τέτοιες ανακολουθίες και τέτοιου μεγέθους παλιμπαιδισμοί;
” Όλο αυτό το διάστημα η στρατηγική της SONY χαρακτηρίζεται από παλινωδίες οι οποίες δημιουργούν τεράστιο μπέρδεμα στο καταναλωτικό κοινό”
Όταν ένα πολύ μεγάλο focus του συγχρόνου marketing, έχει να κάνει με το PR και ότι η σχέση εμπιστοσύνης που έχεις με τον καταναλωτή πρέπει να είναι το επίκεντρο του κάθε campaign, πως είναι δυνατόν να έχεις μια εταιρεία σαν τη SONY να λειτουργεί με «κουτοπονηριά» ή χωρίς να σκεφτούν πιθανές αντιδράσεις για συγκεκριμένες πολιτικές;
Και μπορεί να είναι εύκολο να μιλάμε για «ανθρώπινα λάθη», φορτώνοντας όλα τα κακώς κείμενα στο marketing/PR τμήμα της εταιρείας, άλλα είναι τόσο πολλά αυτά που έχουν συμβεί μέσα σε τόσο σύντομο διάστημα, καταδεικνύοντας μια ακατανόητη έλλειψη σχεδιασμού που, για κάποιον περίεργο λόγο, μου φέρνει ξανά και ξανά στο μυαλό τη φράση «το ψαρί βρωμάει απ΄το κεφάλι».
07/09/21