___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Armature Studio
PUBLISHER : Warner Bros Int.
ΕΙΔΟΣ : Action/Adventure
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : 3DS, PS Vita / PS3, WiiU, XBOX 360, PC (DELUXE EDITION)
REVIEWER : Γιώργος Παύλου
REVIEWED ON : PS Vita
___________________________________________________________________________________________
Είναι ο σκοτεινός ιππότης, ο φύλακας-Άγγελος του Gotham. Είναι ο τρόμος των εγκληματιών… Είναι ο Batman, και πλέον, μπορείτε να τον έχετε πάντα μαζί σας! Κυρίες & Κύριοι… σας παρουσιάζουμε το Batman: Arkham Origins Blackgate, το πρώτο παιχνίδι της σειράς “Arkham” που κυκλοφόρησε για τις φορητές κονσόλες των Nintendo & Sony! (Σημείωση: όλες οι εικόνες είναι από την έκδοση του PS Vita)
ΥΠΟΘΕΣΗ
Η ιστορία του Blackgate διαδραματίζετε 3 μήνες μετά τα γεγονότα του Origins με τους Joker, Penguin & Black Mask κλεισμένους στην φυλακή Blackgate. Όλα ξεκινούν ένα βράδυ (τι άλλο;) κατά το οποίο ο Batman εντοπίζει την Catwoman να «βγαίνει» με κάπως ανορθόδοξο τρόπο στην ταράτσα ενός κτιρίου, έχοντας προφανώς «δανειστεί» (το θέτω κομψά) ψηφιακό υλικό από τα γραφεία του κτιρίου. Μετά από ένα εντυπωσιακό κυνηγητό στις ταράτσες της πόλης και μια σύντομη μάχη, η Catwoman μεταφέρεται στην φυλακή Blackgate.
“Η ιστορία του Blackgate διαδραματίζετε 3 μήνες μετά τα γεγονότα του Origins”
Τα πραγματικά προβλήματα ξεκινούν λίγες μέρες μετά. Ο Gordon ενημερώνει τον Batman ότι έχει γίνει μια έκρηξη στην Blackgate με αποτέλεσμα όλοι οι κρατούμενοι να είναι πλέον ελεύθεροι και να κρατούν ομήρους φύλακες και προσωπικό. Όπως φαντάζεστε, ο Batman αποφασίζει να πάρει την κατάσταση στα χεριά του και αναλαμβάνει να μπει μόνος στην φυλακή, να διορθώσει την όλη «κατάσταση» και να ανακαλύψει τι έχει συμβεί.Εισχωρώντας στην φυλακή μαθαίνουμε από την πλέον ελεύθερη Catwoman ότι οι Joker, Penguin & Black Mask με τις συμμορίες τους έχουν καταλάβει διαφορετικά τμήματα της φυλακής τα όποια και ελέγχουν. Ο Joker έχει καταλάβει το administration office, ο Penguin το cell block & ο Black Mask το industrial area. Η Catwoman προσφέρεται να βοηθήσει μπορούμε όμως να την εμπιστευτούμε;
GAMEPLAY/ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
To Blackgate διαφοροποιείται εντελώς από τα υπόλοιπα 3 παιχνίδια της σειράς “Arkham”. Ουσιαστικά μιλάμε για ένα 2.5D παιχνίδι το όποιο ανήκει στην κατηγορία των παιχνιδιών «metroidvania». Αυτό σημαίνει ότι δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην εξερεύνηση του χώρου και ότι υπάρχει πολύ «εμπρός-πίσω» μεταξύ περιοχών, αφού αποκτώντας νέα gadgets θα μπορείτε να πατέ σε σημεία στα όποια προηγουμένως δεν υπήρχε πρόσβαση. Η επιλογή της Armature να φτιάξει το παιχνίδι κατά αυτό τον τρόπο έμενα προσωπικά με χαροποίησε γιατί από την μία πιστεύω ότι ταιριάζει περισσότερο στις φορητές κονσόλες για τις οποίες το παιχνίδι αρχικά αναπτύχθηκε και από την άλλη, φέρνει ένα νέο «αέρα» στην σειρά, η όποια στο Origins άρχισε να παρουσιάζει μια «κόπωση».
Κατά την διάρκεια της περιπέτειας σας και στην προσπάθεια σας να σταματήσετε τους Joker, Penguin και Βlack Mask θα κληθείτε να εξολοθρεύσετε ομάδες κακοποιών, να απελευθερώσετε ομήρους, να λύσετε περιβαλλοντικά puzzle αλλά και να έρθετε αντιμέτωποι με ορισμένους παλιούς “γνωστούς” που είχατε φροντίσει να κλειστούν στην Blackgate.
Όσοι από εσάς είστε λάτρεις των Metroid & Castlevania στο Origins Blackgate θα νιώσετε σαν στο σπίτι σας. Δαιδαλώδης, τεράστιες περιοχές γεμάτες μυστικούς χώρους και κρυμμένα στοιχεία για τα όποια θα χρειαστεί να παρατηρείτε προσεκτικά τα περιβάλλοντα του παιχνιδιού. Η ανακάλυψη αυτών των μυστικών θα σας ανταμείψει με upgrades που αυξάνουν την δύναμη και ενεργεία του ηρώα μας, εναλλακτικά κουστούμια με διαφορετικά bonus το καθένα, καθώς και στοιχειά για το τι έχει γίνει στην φυλακή τα όποια, με την σειρά τους ξεκλειδώνουν concept art στο menu του παιχνιδιού.
“To Blackgate διαφοροποιείται εντελώς από τα υπόλοιπα 3 παιχνίδια της σειράς “Arkham”. Ουσιαστικά μιλάμε για ένα 2.5D παιχνίδι”
Δυστυχώς, σε αυτόν τον τομέα συναντάμε και μια από της αδυναμίες του παιχνιδιού. Σε αυτό το είδος των παιχνιδιών βασικό ρολό παίζει ο χάρτης τον οποίο θα πρέπει να συμβουλευτείτε πολλές φορές για να δείτε που ακριβώς είστε και που πρέπει να πάτε. Στο Origins Blackgate συναντάμε μια περίεργη υλοποίηση του χάρτη η όποια είναι η δισδιάστατη κάτοψη του χώρου που σε συνδυασμό με την ψευδοτρισδιάστατη φύση του παιχνιδιού, πραγματικά σε μπερδεύει. Μετά από αρκετές ώρες παιχνιδιού δεν θα αποτελεί κανένα τεράστιο πρόβλημα αλλά, ποτέ δεν θα είστε 100% σίγουρος για ορισμένες περιοχές.
Αν και το Origins Blackgate από θέμα gameplay,είναι τελείως διαφορετικό παιχνίδι, διατηρεί πάρα πολλά στοιχειά από την σειρά «Arkham». Έτσι συναντάμε ξανά silent takedowns, floor grates & glide kicks τα όποια είναι πανομοιότυπα με τα υπόλοιπα παιχνίδια της σειράς. Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει το detective mode κατά το όποιο ενεργοποιείται ένα είδος x-ray/night vision με το όποιο βλέπετε με ποια αντικείμενα μπορείτε να αλληλεπιδράσετε, αποκαλύπτει πληροφορίες για τον χώρο οι όποιες υπό κανονικές συνθήκες δεν είναι ορατές και τέλος, την θέση εχθρών ακόμα και πίσω από τοίχους.
Σε αυτό το θέμα συναντάμε και μια σημαντική διαφοροποίηση από τ’ άλλα παιχνίδια της σειράς. Το detective mode δεν σου δείχνει πλέον όλα τα στοιχειά αυτόματα. Πλέον, ακουμπώντας την οθόνη του PS Vita ενεργοποιούμε τον analyzer (στην περίπτωση του 3DS γίνεται με την κάτω οθόνη) σχηματίζεται ένας κύκλος ο οποίος «σκανάρει» τον χώρο και μπορούμε να τον μετακινήσουμε κατά μήκους της οθόνης για να πάρουμε πληροφορίες για τον αντικείμενα γύρω μας.
Τώρα, στο θέμα της μάχης. Εδώ βρίσκουμε ακόμα ένα μηχανισμό ο οποίος είναι σήμα κατατεθέν της σειράς Arkham: το free-flow combat. Σε περίπτωση που δεν γνωρίζετε περί τίνος πρόκειται (πράγμα που σημαίνει ότι μόλις ήρθατε στον πλανήτη Γη) είναι ένα εξαιρετικό σύστημα μάχης, που σου επιτρέπει να επιτίθεσαι από εχθρό σε εχθρό με μια απίστευτη “ροή” κινήσεων, δημιουργώντας εντυπωσιακά combo ακόμα και όταν υπάρχουν πραγματικά πολύ εχθροί στην μάχη. Στο Origins Blackgate το σύστημα δουλεύει με ακριβώς τον ίδιο τρόπο αλλά η μεταφορά στον ψευδοτρισδιάστατο κόσμο του παιχνιδιού έχει αφαιρέσει μέρος της έντασης της μάχης, χωρίς όμως να τις κάνει βαρετές. Σε κάθε μάχη βέβαια, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στοιχεία του περιβάλλοντος προς όφελος μας δίνοντας την δυνατότητα σε πολλές περιπτώσεις να κάνουμε μια stealth προσέγγιση. Έτσι, με τα batarangs μπορούμε να κόψουμε τα καλώδια φωτιστικών που κρέμονται από το ταβάνι για να πέσουν πάνω σε εχθρούς,να κάνουμε θόρυβο παρασύροντας εχθρούς προς μια κατεύθυνση κτλ.
“Σε κάθε μάχη βέβαια, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στοιχεία του περιβάλλοντος προς όφελος μας “
Ενώ όμως το σύστημα μάχης είναι πραγματικά καλό, προκύπτει ένα θέμα. Παίζοντας αρχικά, θα βρείτε ότι οι μάχες προκύπτουν με ένα πολύ ισορροπημένο τρόπο. Είναι αρκετές και με τέτοια συχνότητα που δεν γίνονται βαρετές αλλά ούτε διακόπτουν την εξερεύνηση της φυλακής. Το πρόβλημα που προκύπτει στην συνέχεια όμως, είναι ότι δεν υπάρχει κάποιο είδος respawn των εχθρών. Αυτό, σε συνδυασμό με το συνεχές μπρος- πίσω μεταξύ των τριών εγκαταστάσεων, σημαίνει ότι μετά από αρκετές ώρες παιχνιδιού, καταλήγουμε να εξερευνούμε μια εντελώς άδεια φυλακή παρακαλώντας για μια μάχη. Πιστεύω ότι βγαίνοντας από μια από τις 3 εγκαταστάσεις, επιστρέφοντας, κάποιες ομάδες εχθρών (σε καμία περίπτωση όλες) θα έπρεπε να έχουν κάνει respawn.
Όσον αφόρα στο replayability του τίτλου τα πράγματα είναι κάπως θολά… Υπάρχει το πολύ θετικό γεγονός ότι μπορείς να επιλέξεις με ποια σειρά θα κινηθείς μεταξύ των τριών εγκαταστάσεων, προσφέροντας τρία διαφορετικά τερματίσματα, ανάλογα με ποιον αρχηγό θα αφήσεις για το τέλος κάτι το οποίο θα σας δώσει ένα λόγο παραπάνω (δύο για την ακρίβεια) για να ξαναπαίξετε το παιχνίδι. Από την άλλη θα κάνετε τόσο «μπρος-πίσω» στο πρώτο playthrough που δεν μπορώ να φανταστώ κάποιον να πηγαίνει για δεύτερο (άμεσα τουλάχιστον).
Τέλος, ο χειρισμός του παιχνιδιού θα αφήσει τους πάντες ευχαριστημένους τόσο με το layout των πλήκτρων όσο και με την απόκριση του χωρίς να σας δυσκολέψει σε κάποιο σημείο. Η αρχή του παιχνιδιού λειτουργεί σαν tutorial και σας ξεναγεί στα «βασικά» του χειρισμού, ενώ κάθε καινούργιο gadget «συνοδεύεται» από αναλυτικές οδηγίες για την χρήση του.
ΓΡΑΦΙΚΑ/ΗΧΟΣ
Στον τομέα τον γραφικών το Origins Blackgate πραγματικά «λάμπει». Η Armature ανέπτυξε μια ολοκαίνουργια μηχανή γραφικών για την δημιουργία του παιχνιδιού χωρίς να χρησιμοποιήσει την μηχανή γραφικών του Origins. Παρόλα αυτά, το παιχνίδι οπτικά μοιάζει απίστευτα πολύ με τα υπόλοιπα παιχνίδια της σειράς Arkham, τόσο στα γραφικά των χαρακτήρων όσο και σε αυτά των χώρων. Τα γραφικά είναι πεντακάθαρα, τα textures πολύ καλής ποιότητας, το animation είναι φυσικότατο και «ρευστό», οι φωτοσκιάσεις θα σας αφήσουν με το στόμα ανοιχτό ενώ οπού υπάρχουν νερά γίνεται χρήση από shaders με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Τα μοντέλα των κεντρικών χαρακτήρων είναι καλοδουλεμένα και στο μοναδικό κομμάτι που συναντάμε κάποια αντιληπτή ποιοτική υποβάθμιση των γραφικών είναι στα μοντέλα των εχθρών τα οποία είναι «χοντροκομμένα» σε σχέση με τα αλλά παιχνίδια της σειράς και έχουν textures χαμηλής ανάλυσης.
“Η Armature ανέπτυξε μια ολοκαίνουργια μηχανή γραφικών για την δημιουργία του παιχνιδιού χωρίς να χρησιμοποιήσει την μηχανή γραφικών του Origins.”
Ο κάθε ένας από τους 3 τομείς της φυλακής έχει το δικό του ξεχωριστό στυλ που τον κάνει μοναδικό. Έτσι, για παράδειγμα, το administration office είναι ένας χώρος καταστροφής και βανδαλισμού, με γκράφιτι να καλύπτουν τους τοίχους και μεγάλα τμήματα της εγκατάστασης παραδομένα στις φλόγες , ένα «ντεκόρ» που ταιριάζει «γάντι» στην χαώδης φύση του Joker. Από την άλλη πλευρά, το industrial facility είναι μια τεραστία βιομηχανική εγκατάσταση με ογκώδης μηχανές να λειτουργούν ασταμάτητα και πολλά σημεία φέρνουν στο μυαλό το βιομηχανικό Λονδίνο του 19ου αιώνα.
Ένα ακόμα στοιχείο στον τομέα τον γραφικών που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι τα in game cinematics, μέσω των οποίων γίνεται η αφήγηση της ιστορίας, δεν έχουν γίνει με την μηχανή γραφικών του παιχνιδιού αλλά, έχουν χρησιμοποιηθεί μικρά clips με σχέδια που θυμίζουν comic book, μια λύση που είδαμε να χρησιμοποιείτε και στα Μetal Gear Solid Portable ops & Metal Gear Solid Peace Walker .
Ο ήχος του παιχνιδιού είναι εξαιρετικός και τo voice acting στα ιδία υψηλά επίπεδα που έχει καθιερώσει η σειρά Arkham, με όλο το cast του Origins να επιστρέφει στους ρόλους του. Η μουσική είναι σε πολλά σημεία επιβλητική, δημιουργώντας μια σκοτεινή, γεμάτη ένταση ατμόσφαιρα, ειδικά κατά την διάρκεια των Boss Fights. Είναι σίγουρο ότι θα σας φέρει στο μυαλό την μουσική από τις ταινίες Batman του Tim Burton.
H DELUXE EDITION
To Blackgate κυκλοφόρησε για κονσόλες και PC σε μια «ενισχυμένη» έκδοση. Στην DELUXE EDITION θα βρείτε περισσότερες μάχες με εχθρούς, νέες περιοχές, επιπλέον στολές, εξτρά επίπεδα δυσκολίας και (το κυριότερο) μια νέα 3D υλοποίηση του χάρτη η όποια θα σας απαλλάξει από πολλούς πονοκέφαλους. Τα γραφικά έχουν δεχτεί και αυτά μια αναβάθμιση, αν και οι κάτοχοι του PS Vita δεν θα δουν κάποια τεράστια διαφορά.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Τα Batman: Arkham Origins Blackgate επί της ουσίας αποτελεί ένα πολύ ενδιαφέρον spin-off της σειράς. Διαφοροποιείται εντελώς στο θέμα του gameplay, διατηρώντας όμως βασικά στοιχειά που έκαναν την σειρά Arkham τόσο επιτυχημένη. Ένα παιχνίδι που πραγματικά θα ευχαριστηθείτε!