Γιώργος Παύλου
Εδώ και αρκετές μέρες, έχει ξαναρχίσει η φημολογία για την κυκλοφορία ενός «Switch Pro». Δεν μιλάμε για τον διάδοχο του Switch, ένα “Switch 2” αν θέλετε, άλλα για ένα σύστημα στα πλαίσια των PS4 Pro και XBOX One X. Δηλαδή, ένα Switch που θα παίζει ακριβώς τα ίδια παιχνίδια, άλλα με καλύτερη απόδοση.
Σε αυτό το σημείο, είναι σημαντικό να τονίσω, ότι από μερίδα του κόσμου, υπάρχει μια δικαιολογημένη κριτική κατά της κυκλοφορίας πολλαπλών μοντέλων με διαφορετική ισχύς.
Από την μια διασπάς το user base, ενώ ταυτόχρονα, δημιουργείς “προβλήματα” στους developers αφού πρέπει να κάνουν optimization για ένα επιπλέον system profile. Και όπως είδαμε στις περιπτώσεις των PS4 Pro και One X, πολλοί developers δεν κάνουν καν τον κόπο ή θα κάνουν τα ελάχιστα δυνατά.
Όσο όμως σκεπτόμουν το θέμα, τις τελευταίες μέρες, από τεχνικής άποψης, συνειδητοποίησα ότι ένα “Switch Pro” θα είναι απαλλαγμένο από τα παραπάνω προβλήματα. Και ο λόγος είναι απλός:
Dynamic Resolution Scaling
Στην καρδιά της αρχιτεκτονική των τίτλων του Switch είναι DRS (Dynamic resolution scaling). Αυτό ήταν εξ αρχής απαραίτητο ώστε να μπορεί να αλλάζει η ανάλυση των παιχνιδιών ανάμεσα σε docked και portable mode. Ουσιαστικά όλα τα παιχνίδια στο Switch είναι στημένα με το DRS στον κώδικα τους.
Μετά από ένα σημείο, μάλιστα, είδαμε το όλο πράγμα, να είναι τόσο εύχρηστο, ώστε οι developers να το χρησιμοποιούν το DRS εντός του power profile, έτσι να αποφεύγονται τα frame drops.
Με απλά λόγια, η ανάλυση είναι «ξεκλείδωτη», ορίζεται το target frame rate, και το σύστημα “αποφασίζει” ανάλογα με το πόσο βαρύ είναι το rendering που έχει να κάνει, το πόσο θα ρίξει την ανάλυση, για να μείνει το frame rate σταθερό.
Είναι αυτή ακριβώς η ιδιαιτερότητα, που σημαίνει ότι μια πιθανή κυκλοφορία ενός Switch pro με ισχυρότερη GPU, δεν θα αποτελέσει πρόβλημα για τους developers. Κρίνοντας από συγκριτικά του DF με υπερχρονισμένα profiles, αρκετά υψηλότερα από αυτά που υποστηρίζει «επίσημα» το Switch, ο κώδικας λειτουργεί χωρίς να “κρεμάει”, με το εκάστοτε παιχνίδι να έχει ή πιο σταθερό framerate ή λιγότερες πτώσεις στο DRS.
Για να το πω ακόμα πιο απλά, ο κώδικας του DRS συνεχίζει και λειτουργεί, χωρίς να αγνοεί την επιπλέον υπολογιστική ισχύς που είναι διαθέσιμη (όπως γίνεται πχ σε ένα παιχνίδι για PS4/One χωρίς υποστήριξη για τα Pro/X μοντέλα).
Εκμεταλλευόμενο το υψηλότερο threshold, κάνει τα παιχνίδια που υποστηρίζουν in-profile DRS, να τρέχουν καλύτερα, χωρίς το παραμικρό patching, απαλλάσσοντας έτσι τη Nintendo και του developers, από τον «πονοκέφαλο» της προσφοράς υποστήριξης στο νέο ισχυρότερο σύστημα.
Υπόθεση εργασίας: The hardware inside
Το θέμα είναι, τι hardware θα μπορούσε να έχει το Switch Pro; Και εδώ πρέπει να μείνει η συζήτηση σε ρεαλιστικά πλαίσια, γιατί έχουν οργιάσει οι φήμες για ένα πιθανό 4K capable μοντέλο.
Προσωπικά, θεωρώ απίθανο να δούμε ένα Switch Pro (τονίζω: δεν μιλάμε για διάδοχο του Switch), το οποίο να υποστηρίζει handheld/docked modes, με δυνατότητες 4Κ*. Δεν υπάρχει mobile GPU με τέτοιες επιδόσεις και σχετικά χαμηλό κόστος.
Ας μείνουμε λοιπόν σε μια πιο προσγειωμένη προσέγγιση….
Ενώ υπάρχουν κάποιες δραστικές λύσεις για την αύξηση της υπολογιστικής ισχύς (π.χ. η butterfly/mirror GPU που είδαμε στο PS4 Pro), όσο περίεργο και αν ακουστεί σε μερικούς, ένα πιθανό Switch Pro θα μπορούσε να προσφέρει αισθητά καλύτερες επιδώσεις και να έχει ακριβώς το ίδιο hardware, με την προϋπόθεση την παραγωγή του Tegra X1 στα 10nm!
«Πως γίνετε αυτό;» θα ρωτήσετε τώρα…
Ο stock χρονισμός της GPU του X1, όταν η παραγωγή του γινόταν στα 20nm, ήταν στο 1.000Mhz και στο Switch υποχρονίστηκε στα 768Mhz για λόγους, κυρίως, αυτονομίας (το θερμικό φορτίο είναι σχετικά χαμηλό και στον stock χρονισμό).
Όταν όμως το X1 άρχισε να κατασκευάζεται στα 16nm, ο stock χρονισμός της GPU εκτοξεύτηκε στα 1.267ΜHz! Παρόλα αυτά, στο Switch v. 2019 που χρησιμοποιεί το νέο X1, ο χρονισμός συνέχισε να παραμένει 768Mhz, άλλα η αυτονομία του συστήματος αυξήθηκε σημαντικά.
Αν πάρουμε ως υπόθεση εργασίας ένα X1 στα 10nm. Η “χαμηλότερη” μέθοδος κατασκευής σημαίνει ότι η κατανάλωση και η θερμική συμπροφορά θα δουν τέτοια βελτίωση, που θα μπορούσαμε να δούμε τη GPU του Switch Pro να τρέχει στα 1.267MHz (τον stock χρονισμό των 16nm) docked απροβλημάτιστα, με την ανάλογη σημαντική αύξηση στα portable profiles!
Θέλετε να κάνουμε τα πράγματα λίγο πιο πιπεράτα; Με ένα νέο dock το οποίο θα λειτουργούσε σαν cooling station, όπως οι ανάλογες βάσεις με ανεμιστήρες που υπάρχουν για laptops, θα μπορούσαμε να δούμε την παραπάνω συχνότητα λειτουργιάς να ανεβαίνει ακόμα περισσότερο, πλησιάζοντας τα 1.400Mhz. Δηλαδή, απο τα 393 Gflops του “απλού” μοντέλου πάμε στα 717 Gflops!
Ταυτόχρονα, με μια μεγαλύτερη μπαταριά, πχ στα 5.200 mA, το θεωρητικό “Switch Pro” που συζητάμε, θα μπορούσε σε portable mode να έχει τις επιδόσεις που βλέπουμε στο “απλό” Switch σε docked mode, χωρίς ουσιαστική μείωση της αυτονομίας!
Σκεφτείτε ότι μιλάμε για μια ραγδαία αύξηση της υπολογιστικής ισχύς της GPU, απο 65% εως 90%! Αυτό, σε συνδυασμό με το DRS, θα μπορούσε να δώσει ουσιαστική βελτίωση στο performance αμέτρητων τίτλων, με καθόλου ή ελάχιστη δουλειά από την πλευρά των developers.
Keeping it simple…
Μια τέτοια απλή «αναβάθμιση», με το hardware να παραμένει ουσιαστικά το ίδιο, η Nintendo θα μπορούσε πολύ εύκολα να λανσάρει ένα Switch Pro. Ένα πολύ μεγάλο μέρος των τίτλων του Switch, που τρέχουν στα 540P, θα μπορούσαν να τρέξουν handheld στα 720P με θεαματική αύξηση της ποιότητας (λόγο native screen resolution), με την ανάλογη αύξηση και στο docked mode!
Have Fun!
24/09/2020
*(Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η καλύτερη πιθανότητα να δούμε ένα «4K Switch», θα είναι σε μόνο ως κανονική κονσόλα. Mε μια πολύ ισχυρότερη GPU, και την πιθανή χρήση της DLSS τεχνολογίας της nVidia για up scalling. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία…)