ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Πάυλου
Η αλήθεια είναι ότι περιμένω το Nintendo Switch με φοβερή ανυπομονησία. Μετά από πολλά χρόνια η Nintendo έχει ετοιμάσει ένα σύστημα το οποίο με έχει ενθουσιάσει από τα trailers του και μόνο! Τι γίνεται όμως με το τεχνικό κομμάτι του μηχανήματος; Μπορεί η επίσημη ημερομηνία παρουσίασης του Nintendo Switch να είναι στις 13/01/2017, άλλα, αυτό δεν έχει εμποδίσει μια σειρά από πολύ σημαντικές πληροφορίες για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του μηχανήματος να έρθουν στο φως. Τίποτα από τα παρακάτω δεν έχουν επιβεβαιωθεί από την ίδια τη Nintendo, άλλα, το γεγονός ότι οι πληροφορίες έρχονται από το Eurogamer.net, ένα από τα σοβαρότερα gaming sites, αφήνει μικρό περιθώριο αμφιβολιών για δραματικές αλλαγές. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Nintendo Switch είναι τα παρακάτω ή τουλάχιστον με ελάχιστες διαφοροποιήσεις από αυτά:
- CPU:Four ARM Cortex A57 cores
- GPU:256 CUDA cores, maximum 1GHz
- Architecture:Nvidia second generation Maxwell
- Texture:16 pixels/cycle
- Fill:14,4 pixels/cycle
- Memory:4GB
- Memory Bandwidth: 25.6GB/s
- VRAM:shared
- System memory:32GB, max transfer rate: 400MB/s
- USB:USB 2.0/3.0
- Video output:1080p60/4K30
- Display: 6.2-inch IPS LCD, 1280×720 pixels, 10-point multi-touch support
CPU/GPU
Αν και εικαζόταν από πολλούς ότι θα βλέπαμε το Tegra X2. με την νεότερη αρχιτεκτονική Pascal των 16nm Finfet, στην «καρδιά» του νέου συστήματος της Nintendo, από τα στοιχεία προκύπτει ότι το chipset του συστήματος είναι το Tegra X1 το οποίο χρησιμοποιεί την αρχιτεκτονική Maxwell των 20nm. Βέβαια υπάρχει μια σημαντική διαφοροποίηση: Στην περίπτωση του Switch αναφέρονται μόνο 4 ARM Cortex A57 πυρήνες, ενώ στην «κανονική» του εκδοχή του Tegra X1 είναι οχταπύρηνο, με 2 τετραπύρηνα clusters (4x Cortex A57 @ 1.9 GHz + 4x Cortex A53@ 1.3 GHz). Αν είναι μια απλή «παράλειψη» στις πληροφορίες της διαρροής ή μια δραστική αλλαγή στη υλοποίηση του Tegra X1 η οποία θα χρησιμοποιηθεί στο Switch μένει να φανεί. Είναι ένα θέμα στο οποίο είναι πολύ δύσκολο να γίνουν εκτιμήσεις… Η λογική λέει ότι αν το chipset είναι οχταπύρηνο, πέρα από τα προφανή ωφέλη στο κομμάτι της υπολογιστικής ισχύς, θα είναι πολύ πιο εύκολο να έχουμε ports/multiplatform τίτλους αφού τα συστήματα της Sony και της Microsoft έχουν επίσης 2 τετραπύρηνα clusters το καθένα. Αυτό σημαίνει ότι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της προγραμματιστικής δουλείας πάνω στο parallelization θα έχει ήδη γίνει… Από την άλλη πλευρά, στην περίπτωση του Tegra X1 τα δυο clusters είναι ασύμμετρα σε αρχιτεκτονική κάτι που περιπλέκει υπερβολικά τα πράγματα.
Παρόλα αυτά, το Tegra X1 με τα 256 CUDA cores είναι ένα αρκετά ισχυρό chipset και στους stock χρονισμούς του (@1Ghz) αποδίδει ένα Tflop/s, επίδοση η οποία είναι μόλις 25% μικρότερη από αυτή του Xbox One (ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για «φορητό» σύστημα) και σίγουρα δεν είναι απαγορευτική για να έχουμε την εμφάνιση multiplatform τίτλων που βγαίνουν σε PS4 & XBOX One και στο Switch (αν και με ένα μικρό downgrade). Το παραπάνω στοιχείο είναι πολύ σημαντικό αφού μια μεγάλη απόκλιση στην υπολογιστική ισχύς του νέου συστήματος της Nintendo μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια του Third party support.
Σε αυτό το σημείο έρχονται και οι «ιδιαιτερότητες» του χρονισμού του chipset για το Switch. Βάση της πληροφορίες του Eurogamer το Switch θα έχει δυο διαφορετικά modes λειτουργίας του hardware: όταν το Switch βρίσκεται στο Dock έχουμε την CPU@ 1020MHz και την GPU@768MHz. Όταν το Switch είναι σε mobile mode και έχουμε μια ραγδαία πτώση του χρονισμού ΜΟΝΟ της GPU, με την ταχύτητα λειτουργίας να «πέφτει» στα 307MHz και η παραπάνω διαφορά προφανώς υπάρχει για την ζωή της μπαταρίας άλλα και για την θερμική συμπεριφορά του συστήματος . Τα παραπάνω, ουσιαστικά «δείχνουν» ότι το Switch εκτός dock θα έχει μόνο το 40% της υπολογιστικής του ισχύς στο κομμάτι των γραφικών ενώ στο κομμάτι της CPU δεν έχουμε κάποια διαφοροποίηση, κάτι που είναι λογικό αφού σε αυτή την περίπτωση θα υπήρχαν θέματα σε μηχανισμούς όπως physics, AI κτλ.
Αυτό που κάνει την μεγαλύτερη εντύπωση είναι ότι ακόμα και docked, η GPU δεν πιάνει την μέγιστη δυνατή συχνότητα του Tegra X1 και έχουμε μια μείωση της τάξεως του 25%… Αν ισχύσει το παραπάνω νούμερο, όμως, σημαίνει ότι και η επίδοση του συστήματος θα δεχτεί ένα σοβαρό πλήγμα, αφού η υπολογιστική του ισχύς θα έχει την ανάλογη πτώση κάτι που σημαίνει ότι θα βρεθούμε κάπου ανάμεσα στα 0,75 και 0,8 Tflops/s, απόδοση που απέχει επικίνδυνα πολύ από αυτή του Xbox One… Βέβαια, όπως έχουμε ήδη δημοσιεύσει, πάνω στο chipset του Switch έχει γίνει μια τεράστια παραμετροποίηση από την Nvidia για να δημιουργήσει μια custom εκδοχή η οποία θα καλύπτει τις απαιτήσεις του συστήματος. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι μπορεί να υπάρχουν κάποια «έξυπνα» κολπάκια στο σύστημα τα οποία θα «αναπληρώνουν» τις όποιες απώλειες από το κομμάτι του χρονισμού (όπως η eSRAM του Xbox One).
Από τις διαρροές που έχουν γίνει ως αυτή την στιγμή, γνωρίζαμε ότι όταν το Switch είναι στο Dock και στέλνει την εικόνα στη τηλεόραση, θα «τρέχει» τους τίτλους σε ανάλυση 1080p ενώ όταν είναι mobile θα τρέχει στα 720p που είναι και η native ανάλυση της οθόνης του συστήματος. Το θέμα που θα μας απασχολήσει το επόμενο διάστημα είναι κατά πόσο η GPU θα είναι ικανή να χειριστεί το γραφικό κομμάτι των τίτλων όταν το Switch είναι εκτός dock… Τα 307MHz λειτουργίας σημαίνουν ότι το μηχάνημα στην mobile λειτουργία του έχει απόδοση 0,3-0,4 Tflop/s κάτι που το τοποθετεί κοντά στην απόδοση της GPU του PS3 απο άποψη υπολογιστικής ισχύς!
Βέβαια, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η «αναλογία» μεταξύ PS3 και Switch στο mobile mode, έχει να κάνει μόνο στο κομμάτι του αριθμού των υπολογισμών που είναι ικανή να εκτελέσει η GPU ανά δευτερόλεπτο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε οτι στην περίπτωση του Tegra X1 μιλάμε για μια GPU νέας γενιάς με 256 unified shaders, πράγμα που σημαίνει ότι το Switch θα είναι ικανό να χειριστεί διάφορες σύγχρονες τεχνικές γραφικών με πολύ πιο αποτελεσματικό τρόπο, σε σχέση με τον RSX του PS3, και σίγουρα θα έχουμε ανώτερα τελικά αποτελέσματα στο οπτικό κομμάτι.
Αν και αυτό σημαίνει ότι το σύστημα θα έχει αρκετή ιπποδύναμη για να τρέχει τίτλους στα 720p και το γεγονός, είναι απορίας άξιο το πώς θα είναι σε θέση να χειριστεί απαιτητικούς τίτλους τελευταίας γενιάς. Πιθανότατα οι διαφορές μεταξύ mobile και docked λειτουργίας να μην περιορίζονται στην ανάλυση και, ανάλογα πάντα με τον τίτλο, να έχουμε και διαφορές στο frame rate ή στο επίπεδο λεπτομέρειας των γραφικών.
MNHMH
Στο κομμάτι της μνήμης τα πράγματα είναι χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις, άλλα, εν μέρει ανησυχητικά. Το Switch φέρεται να έχει 32GB built-in αποθηκευτικού χώρου και 4GB RAM @ 1600MHz με Memory Bandwidth 25.6GB/s, κάτι το οποίο κάνει προφανές ότι μιλάμε για DDR3 και όχι για κάποια πιο “εξωτική” λύση (π.χ. DDR5), η οποία θα έδινε πολύ μεγαλύτερο Bandwidth. Αυτό που προβληματίζει στο κομμάτι της μνήμης δεν είναι το κομμάτι του bandwidth, άλλωστε ανάλογο bandwidth έχει και το Xbox One και δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα με τα παιχνίδια τελευταίας γενιάς. Αυτό που προβληματίζει είναι το συνολικό μέγεθος της διαθέσιμης μνήμης…
Τόσο το PS4 όσο και το XBOX One έχουν 8GB RAM από τα οποία 5 είναι διαθέσιμα για τα παιχνίδια και 3 είναι δεσμευμένα από το λειτουργικό. Στην περίπτωση του Switch τα 4GB είναι απλά… λίγα. Ακόμα και αν το λειτουργικό δεσμεύει μόνο 1GB μνήμης (όπως στη περίπτωση του WiiU) τα 3GB RAM που απομένουν είναι κατά 40% λιγότερα σε σχέση με την μνήμη τω άλλων συστημάτων. Είναι πραγματικά περίεργο που η Nintendo δεν έβαλε 6 ή ακόμα και 8GB RAM στο Switch, δεδομένου ότι το κόστος της DDR3 ανά GB είναι απίστευτα χαμηλό, δίνοντας έτσι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στους developers ( για τους οποίους η μνήμη δεν είναι ποτέ αρκετή).
Βέβαια, όλα τα παραπάνω είναι αυτή τη στιγμή απλές «φήμες» και «διαρροές». Περιμένουμε με αγωνιά μέχρι τις 13-01-2017 οπότε θα έχουμε την επίσημη παρουσίαση του συστήματος από τη Nintendo!