___________________________________________________________________________________________
ΕΙΔΟΣ : Survival-Horror
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : PSP, PS Vita, PS3 (PS1 Ver.), PC
REVIEWER : Γιώργος Παύλου
REVIEWED ON : PS Vita
___________________________________________________________________________________________
Η αλήθεια είναι, ότι πολλά από τα πράγματα που μας αρέσουν, έχουν να κάνουν με κάποιο βίωμα της παιδικής μας ηλικίας… Εγώ προσωπικά, δεν πρόκειται να ξεχάσω ποτέ την πρώτη φορά που αντίκρισα το Alone In the Dark της Infogrames το 1993… Μόλις είχα ξεκινήσει και να διαβάζω H.P. Lovecraft, οπότε καταλαβαίνεται τι πλακά έπαθα! Ειδικά η «καινοτομία» με την κάμερα να αλλάζει οπτική γωνιά καθώς κινήστε μέσα στον χώρο, έκανε το παιχνίδι ανεπανάληπτο!
Και μετά ήρθε το πρώτο Resident Evil στο PS1! Τα λογία είναι λίγα για το πώς φάνταζε το παιχνίδι στα αθώα μου ματιά τότε (μετά μεγάλωσα και το κομμάτι της “αθωότητας” πήγε για γρούβες…). Πραγματικά πίστευα ότι είχαμε «χτυπήσει ταβάνι» στον χώρο των videogames. Φυσίκα, το δεύτερο και πολύ καλύτερο, παιχνίδι της σειράς που έκανε τους πάντες να παραμιλούν.
Αλλά όταν κυκλοφόρησε το Resident Evil 3: Nemesis δεν έγινε ο «ντόρος» που έγινε με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Ίσως να έφταιγε το γεγονός ότι ο κόσμος είχε “μπουχτίσει” με τα Horror-Survival που είχαν αρχίσει να κυκλοφορούν με την σέσουλα… Τελικά, το Nemesis άξιζε ή όχι και πως «στέκεται» 16 χρόνια μετά;
ΥΠΟΘΕΣΗ
Το Resident Evil 3: Nemesis (RE3 για το υπόλοιπο κείμενο) διαδραματίζεται ένα 24ωρο πριν από τα γεγονότα του Resident Evil 2 (prequel του sequel δηλαδή…) και αναλαμβάνετε τον ρολό της Jill Vallentine, του μοναδικού μέλους της ομάδας S.T.A.R.S. το οποίο έχει απομείνει στην Raccoon City. Σχεδόν όλοι οι κάτοικοι της πόλης έχουν μετατραπεί σε ζόμπι και οι δρόμοι έχουν μετατραπεί σε ένα τοπίο απόλυτης καταστροφής (κάτι σαν τους ελληνικούς δρόμους στα κανονικά τους).
Η αποστολή σας είναι να καταφέρετε να επιβιώσετε και να βρείτε τρόπο να δραπετεύσετε από την Raccoon City ενώ ταυτόχρονα, θα συλλέγετε σκόρπια στοιχεία τα οποία συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τις δραστηριότητες της φαρμακευτικής εταιρίας Umbrella και τα πειράματα της τα οποία οφείλονται για τον T-Virus που μετατρέπει τους ανθρώπους (και όχι μόνο) σε νεκροζωντανούς (πάμε για νόμπελ λογοτεχνίας)!
Αν τα πράγματα σταματούσαν εκεί η Jill μάλλον θα ήταν μια χαρά… Δυστυχώς, υπάρχει ένας τεράστιος κίνδυνος που καραδοκεί και ακούει στο όνομα Nemesis! Ο Nemesis είναι ένα πανίσχυρο, ασταμάτητο πλάσμα το οποίο έχει “δημιουργηθεί” από την Umbrella, για να ξεφορτωθεί τα μελή της ομάδας S.T.A.R.S, έτσι ώστε να μην υπάρχουν μάρτυρες των πειραμάτων της εταιρίας. Πόσο ισχυρός είναι ο Nemesis θα μου πείτε τώρα… με μια λέξη: ΠΟΛΥ!
“Το Resident Evil 3: Nemesis διαδραματίζεται ένα 24ωρο πριν από τα γεγονότα του Resident Evil 2”
Δεν υπάρχουν πολλά περισσότερα γύρω από την υπόθεση, αλλά το κλίμα του παιχνιδιού είναι εξαιρετικό! Το τοπίο της καταστροφής, οι ορδές των ζόμπι που είναι περισσότερα από κάθε άλλη φορά (όταν κυκλοφόρησε το RE3), η αγωνία όποτε σας την πέφτει “ο νταβάς της γειτονιάς” (βλέπε Νemesis), αλλά και οι πληροφορίες που συλλέγετε από σημειώματα των κατοίκων, που περιγράφουν το ξέσπασμα του ιού, δημιουργούν μια τρομερά τεταμένη ατμόσφαιρα!
GAMEPLAY/ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
Γιατί ένα παιχνίδι σαν το RΕ3 χαρακτηρίζεται Survival Horror και όχι action adventure ή 3rd person action shooter; Ποια είναι αυτά τα στοιχεία που εντάσσουν ένα παιχνίδι στην κατηγορία Survival Horror; Το “Horror” είναι το εύκολο κομμάτι να εξηγηθεί αφού, όπως καταλαβαίνετε, έχει να κάνει με την παρουσία φρικαλέων πλασμάτων-εχθρών (κάτι σαν έμενα μετά από τρεις ώρες βραδυνού ύπνου).
Τι πάει να πει όμως Survival; Ουσιαστικά σε όλα σχεδόν τα videogames ο απώτερος σκοπός δεν είναι η “επιβίωση” του χαρακτήρα σας; Με αυτή την λογική και το Pac-Man θα έπρεπε να χαρακτηριστεί “survival”… Ποιο είναι το ποιοτικό στοιχειό το οποίο κατατάσσει ένα τίτλο στην κατηγορία Survival Horror; (Όταν έχεις πιει μια κανατά καφέ φίλτρου είναι λογικό να σε πιάνουν τέτοια ποιητικά ξεσπάσματα).
Η απάντηση είναι απλή. Σε παιχνίδια σαν τα Resident Evil (τουλάχιστον αυτά που κυκλοφόρησαν πριν το 4), ποτέ δεν θα νιώσετε ότι έχετε το πάνω χέρι απέναντι στους εχθρούς σας. Τα πυρομαχικά δεν είναι ποτέ αρκετά, οι στενοί χώροι που δεν επιτρέπουν τους ελιγμούς, οι δεκάδες νεκροζωντανοί που έχουν κατακλύσει την πόλη και πολλές φορές κυριολεκτικά σας πιάνουν στον ύπνο… Παίζοντας το RE3 δεν προσπαθείτε να νικήσετε τους εχθρούς του παιχνιδιού. Προσπαθείτε να κρατήσετε τον χαρακτήρα σας ζωντανό!
Υπάρχουν πάρα πολλές φορές που πραγματικά θα πανικοβληθείτε, ειδικά σε κάποια “καταδρομικά πεσίματα” από ομάδες εχθρών, ενώ όσες ώρες και αν έχετε παίξει όταν σκάει μύτη ο “μουσαφίρης” με το όνομα Nemesis, το ρητό “του φευγάτου η μανά δεν έκλαψε ποτέ” αποκτά νέο νόημα! Όλα αυτά βεβαία έχουν να κάνουν με δυο βασικά στοιχεία του παιχνιδιού: Την κάμερα-οπτική γωνία του παιχνιδιού και τον χειρισμό.
“Σε παιχνίδια σαν τα Resident Evil, ποτέ δεν θα νιώσετε ότι έχετε το πάνω χέρι απέναντι στους εχθρούς σας”
Ας ξεκινήσουμε με το θέμα τις κάμερας. Όσοι από εσάς δεν είχατε την χαρά να παίξετε τα πρώτα παιχνίδια της σειράς και ξεκινήσατε από το RE4 και μετά, έχετε γνωρίσει την κάμερα που ακολουθεί τον χαρακτήρα από πίσω… Λοιπόν ξεχάστε αυτές τις ευκολίες! Στο RE3 (όπως και στα πρώτα 2 παιχνίδια της σειράς) εσείς δεν έχετε κανένα έλεγχο στην κάμερα, η οποία αλλάζει “γωνία λήψεις” ανάλογα με το σημείο στο οποίο βρίσκεστε, κάτι το οποίο δίνει μια απίστευτα κινηματογραφική αίσθηση στο gameplay!
Πολλά “συμβάντα”, βασίζονται σε αυτή την εναλλαγή οπτικών γωνιών για να σας ξαφνιάσουν ή για να κάνουν την αγωνία να χτυπήσει κόκκινο (και εσάς να τρέχετε στην τουαλέτα). Φανταστείτε να βρίσκεστε σε ένα στενό διάδρομο και να ακούτε κάποιον ή κάτι να κινείται στο βάθος αλλά να μην μπορείτε να δείτε τι είναι…
Και εδώ, έρχεται το κομμάτι του χειρισμού για να κάνει τον ορισμό Survival-Horror να ταιριάζει απόλυτα με το παιχνίδι. Ο χειρισμός της Jill έχει μια μεγάλη ιδιαιτερότητα. Με το Control stick ο χαρακτήρας σας κινείται στην σχετική κατεύθυνση βάση του που κοιτάζει… Και επειδή μάλλον κατάφερα να σας μπερδέψω όλους (ακόμα και έμενα) θα φέρω ένα απλό παράδειγμα. Κάνοντας το control stick πάνω, ο χαρακτήρα σας θα αρχίσει να κινείται ευθεία αλλά πάντα βάση του που κοιτάζει ο χαρακτήρας! Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν σημεία, όπου η κάμερα θα δείχνει τον χαρακτήρα σας να έρχεται από το βάθος προς την οθόνη (να «κατεβαίνει» προς το μέρος σας), αλλά εσείς έχετε το control stick πάνω και ο χαρακτήρας σας κινείται ουσιαστικά ανάποδα!
Μπορεί ο χειρισμός να ακούγεται περίπλοκος αλλά μετά από λίγη ώρα θα του έχετε πάρει τον αέρα. Βεβαία σε σημεία όπως το παραπάνω παράδειγμα όπου ο χειρισμός αντιστρέφεται και το πάνω γίνεται κάτω και το αριστερά δεξιά, όταν σας την “πέφτουν” θα επικρατεί πανικός! Πέρα από τα παραπάνω στο RE3 υπάρχει και 3 προσθήκες στο κομμάτι του χειρισμού. Πλέον μπορείτε να κάνετε dodge για να αποφύγετε την επίθεση κάποιου εχθρού (πράγμα που πραγματικά βοηθάει αν σας στριμώξουν σε κάποια γωνία), μπορείτε να κάνετε στροφή 180 μοιρών, και τέλος, για να δείτε τον χάρτη της πόλης αρκεί να πατήσετε το L2 και θα τον έχετε μπροστά σας! Δεδομένου του μεγάλου μεγέθους της Raccoon θα σας λύσει τα χεριά!
Το RE3 έχει μια σαφέστατη πιο action κατεύθυνση σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχουν περισσότερες μάχες. Επιπλέον, σε κάθε μάχη πλέον βρίσκεστε αντιμέτωποι με περισσότερους εχθρούς ταυτόχρονα ενώ σε πολλά κομβικά σημεία το παιχνίδι σας καλεί να επιλέξετε ανάμεσα σε 2 επιλογές για το ποια ενέργεια θα κάνετε με την καθεμία να έχει τελείως διαφορετικό αποτέλεσμα!
“Το RE3 έχει μια σαφέστατη πιο action κατεύθυνση σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς”
Πέρα όμως από το να πασχίζετε να επιβιώσετε ενάντια σε νεκροζωντανος, μεταλλαγμένους και την “νταλίκα” ονόματι Nemesis, θα πρέπει να λύσετε και κάποιους λογικούς γρίφους για να καταφέρετε να προχωρήσετε στο παιχνίδι. Οι περισσότεροι γρίφοι, δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη δυσκολία και συνήθως έχουν να κάνουν με την χρήση αντικειμένων που βρίσκετε σε διάφορα σημεία.
Βεβαία θα έχετε πολύ μπρος πίσω μιας και το inventory σας χωρά (αρχικά) μόλις 6 αντικείμενα και τα υπόλοιπα θα πρέπει να τα αφήνεται στα ειδικά σεντούκια που βρίσκονται διάσπαρτα στα save points μέσα στην πόλη (και παραβιάζουν κάθε φυσικό νόμο αφού με κάποιο τρόπο όλα τα σεντούκια «επικοινωνούν» μεταξύ τους). Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται πολλές φορές προσεκτική διαχείριση των αντικειμένων που κουβαλάτε μαζί σας.
Υπάρχει όμως και μια έκπληξη για όσους ολοκληρώσουν το παιχνίδι… Το RE3 είναι το πρώτο παιχνίδι της σειράς το οποίο προσφέρει το Mercenaries Mode όπου μπορείτε να επιλέξετε μεταξύ διαφορετικών χαρακτήρων (με διαφορετικό εξοπλισμό ο καθένας) και δίνετε μια μάχη εναντία στο ρολόι (πέρα από τα ζόμπι που συναντάτε στον δρόμο σας) για να φτάσετε σε συγκεκριμένα check points! Για κάθε εχθρό που εξοντώνετε παίρνετε κάποια επιπλέον, πολύτιμα, δευτερόλεπτα αλλά ποτέ δεν πρόκειται να πείτε «δεν βαριέσαι μωρέ; Έχω χρόνο. Που’σε παιδί; Πιάσε ένα καφεδάκι…».
Όμως το παιχνίδι έχει και ένα μεγάλο αρνητικό σε σχέση με τους προκάτοχους του. Στα RE 1 & 2 μπορούσατε να διαλέξετε από δυο διαφορετικούς χαρακτήρες, οι όποιοι είχαν διαφορετικές ικανότητες και διαφορετικές διαδρομές μέσα στο παιχνίδι, κάτι που επηρέαζε το gameplay και το replayability του τίτλου. Δυστυχώς στο RE3 υπάρχει μονό η Jill για να παίξετε το παιχνίδι πράγμα που σημαίνει ότι τελειώνοντας το δεν θα έχετε ιδιαιτέρους λογούς για να επιστρέψετε στον κόσμο του παιχνιδιού.
ΓΡΑΦΙΚΑ/ΗΧΟΣ
Το RE3 κυκλοφόρησε το 1999 για το PS1 (ακολούθησαν οι εκδόσεις για PC, Dreamcast & Gamecube αλλά χωρίς ιδιαίτερες διαφορές…) και αυτή είναι η έκδοση πάνω στην οποία γράφεται το Review. Είναι πολύ σημαντικό να έχετε κατά νου ότι το υπέροχο PS1 έχει τις γραφικές δυνατότητες που έχει σήμερα η μέση τοστιέρα… Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι μιλάμε για ένα μηχάνημα που έχει 2ΜΒ RAM (νομίζω οτι υπάρχουν μπουζόκλειδα με περισσότερη RAM σήμερα)!
Λαμβάνοντας όλα αυτά υπόψη, πρέπει να πω ότι το RE3 είναι πραγματικά εντυπωσιακό! Για ακόμα μια φορά τα backgrounds είναι 2D pre rendered και μόνο τα μοντέλα των χαρακτήρων και των αντικειμένων με τα οποία μπορείτε να αλληλεπιδράσετε να είναι πραγματικά 3D. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα backgrounds να είναι εκπληκτικής λεπτομέριας αλλά και να δίνετε η δυνατότητα οι χαρακτήρες να αποτελούνται από πολύ περισσότερα πολύγωνα.
Έτσι, το μοντέλο της Jill (αλλά και των υπολοίπων κεντρικών χαρακτήρων) είναι πραγματικά όμορφο και λεπτομερές, με καθαρά textures, με αποτέλεσμα ακόμα και 16 χρόνια μετά να μην σας “ξενίζει”. Βεβαία για τους εχθρούς που θα αντιμετωπίσετε έχουν χρησιμοποιηθεί πιο απλά 3D μοντέλα τα οποία, παρόλα αυτά, συνεχίζουν να είναι εντυπωσιακά.
Αυτό που μου άρεσε, είναι ότι υπάρχουν πολλά διαφορετικά μοντέλα από ζόμπι με διαφορετικές εμφανίσεις και ιδιότητες ( πχ αστυνομικοί, γιατροί κτλ), κάτι που πραγματικά συμβάλει στην δημιουργία του κλίματος του παιχνιδιού. Ειδικά για το RE3 η Capcom χρησιμοποίησε μια τροποποιημένη μηχανή του RE2 η οποία επιτρέπει πολύ περισσότερους εχθρούς επί οθόνης.
” Η Capcom χρησιμοποίησε μια τροποποιημένη μηχανή του RE2 η οποία επιτρέπει πολύ περισσότερους εχθρούς επί οθόνης.”
Όπως έχω γράψει ήδη τα backgrounds είναι 2D pre rendered εικόνες γεμάτες λεπτομέρειες οι οποίες απεικονίζουν με εκπληκτικό τρόπο την καταστροφή της Raccoon City και δημιουργούν ένα εφιαλτικό κλίμα. Τα πάντα είναι ένα τοπίο καταστροφής με το απολυτό χάος να επικρατεί στους δρόμους της πόλης. Σε πολλά σημεία έχει γίνει έξυπνη χρήση 3D γραφικών για την απεικόνιση φλεγόμενων οχημάτων ή τρεχούμενων νερών, κάτι που «σπάει» την στατικότητα των backgrounds και συμβάλει στη δημιουργία του κλίματος.
Στο κομμάτι του ήχου τα πράγματα είναι διφορούμενα. Η μουσική και τα ηχητικά εφέ του παιχνιδιού είναι υψηλής ποιότητας, καταφέρνοντας να δημιουργήσουν πολύ καλή ατμόσφαιρα, τόσο στα σημεία που εξερευνάτε την πόλη όσο κατά την διάρκεια στιγμών έντασης. Φυσικά, το μελωδικό χαρακτηριστικό «μουγκανιτό» που κάνουν τα ζόμπι και όλοι λατρέψαμε, δεν θα μπορούσε να λείπει.
Και πάμε στη αχίλλειο πτέρνα της σειράς… το voice acting. Η αλήθεια είναι ότι σε σχέση με τα προηγούμενα 2 RE το τρίτο παιχνίδι της σειράς έχει βελτιωθεί πολύ σε αυτόν τον τομέα, πράγμα που σημαίνει ότι το voice acting είναι απλά κακό και σε καμιά περίπτωση δεν φτάνει το προηγούμενο επίπεδο ποιότητας, που σε έκανε να παρακαλάς οι χαρακτήρες του παιχνιδιού να είναι κωφάλαλοι.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Το Resident Evil 3: Nemesis είναι ένα καταπληκτικό παιχνίδι το οποίο 16 χρόνια μετά συνεχίζει και εντυπωσιάζει. Με μερικές τροποποιήσεις σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς καταφέρνει να έχει στιγμές με πιο έντονη δράση χωρίς ποτέ να χάνει τον survival horror χαρακτήρα του. Ατμοσφαιρικό και με αρκετές στιγμές αγωνίας, θα σας χαρίσει αρκετές ώρες διασκέδασης!
(το κείμενο γράφτηκε και δημοσιεύτηκε αρχικά το 2015)