___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Crystal Dynamics
PUBLISHER : Square Enix, Microsft (XBOX Ver)
ΕΙΔΟΣ : Action-Adventure
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : XBOX 360, XBOX ONE, PC
REVIEWER : Δημήτρης “sertakis” Παύλου
REVIEWED ON : XBOX ONE
___________________________________________________________________________________________
Μετά από αρκετά αποτυχημένες προσπάθειες στο παρελθόν, είχαμε την τύχη μέσα στο 2013 να γευτούμε ένα από τα καλυτέρα reboot στην ιστορία των videogames, το Tomb Raider! Έπειτα από 2 χρόνια αναμονής έφτασε η ώρα να ξαναζήσουμε την μαγεία της εξερεύνησης! Πρώτοι οι κάτοχοι Xbox one και 360 (χάρη στην συμφωνία της Microsoft για περιορισμένα χρονικά αποκλειστικότητα), πλέον οι κάτοχοι pc και, από τέλη του 2016, οι κάτοχοι του Ps4. Ποσό επιτυχημένο είναι όμως το sequel του Tomb Raider και ποσό έχει αλλάξει στην νέα γενιά; Αυτές οι απαντήσεις μπορεί να δοθούν μόνο διαβάζοντας το παρακάτω review του Rise of the Tomb Raider.
ΥΠΟΘΕΣΗ
Το Rise of the Tomb Raider διαδραματίζεται ακριβώς μετά τα γεγονότα του Tomb Raider, με την Lara Croft να προσπαθεί να δώσει μια εξήγηση για τα υπερφυσικά γεγονότα που συνέβησαν στο νησί Yamatai. Στην ερευνά αυτή θα ακολουθησει τα χνάρια του πατερά της, ενός ερευνητή που υποστήριζε ότι είχε αληθινά στοιχεία που αποδεικνύουν την ύπαρξη της αθανασίας!Τα πράγματα φυσικά περιπλέκονται προς το χειρότερο με την εμφάνιση της Τρίνιτι: Μιας μυστικιστικης στρατιωτική σέχτας που οι ρίζες της χάνονται στα βάθη του χρόνου και ψάχνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα με εσάς, το μυστικό της αθανασίας.
“Το Rise of the Tomb Raider διαδραματίζεται ακριβώς μετά τα γεγονότα του Tomb Raider”
Το Rise of the Tomb Raider είναι μια ιστορία ίντριγκας και προδοσίας, με την Lara να κουβαλά όλες τις ουλές και τις φοβίες από τα γεγονότα που έζησε και που θα την χαρακτηρίσουν “Tomb Raider”! Η ίδια είναι μια δυναμική και έξυπνη γυναίκα, και ένα καλό παράδειγμα προς τιμή της CRYSTAL DYNAMICS ότι στα videogames δεν χρειάζεται ένα είδος φτηνού σεξισμού για να προωθήσεις έναν θηλυκό χαρακτήρα.
Αν στο πρώτο Tomb Raider το χαρακτήριζε ο ασιατικός πολιτισμός, εδω θα χαρείτε να μάθετε ότι το Rise of the Tomb Raider έχει άρωμα Ελλάδας! Από την εμπόλεμη Σύρια μέχρι την παγωμένη Σιβηρία, θα ακλουθήσατε τα βήματα ενός προφήτη από την Κωνσταντινούπολη εως την μυθική για πολλούς, πόλη Kitezh. Αν και ο Βυζαντινός πολιτισμός είναι από τους μακροβιότερους στην γη, σπάνια τον έχω συναντήσει σε κάποιο παιχνίδι, πράγμα που κάνει το RottR να είναι φρέσκο και ξεχωριστό! Η μόνη κριτική μου πάνω στο σεναρίου είναι ότι το παιχνίδι δεν δίνει κάποια πειστική απάντηση για την “αθανασία” του προφήτη τι είναι αυτό και ποια είναι η προέλευση του…
GAMEPLAY
Το Rise of the Tomb Raider (RotTR για το υπόλοιπο κείμενο) είναι ένας action-adventure, third person τίτλος με το gameplay και τους μηχανισμούς του Tomb Raider(2013). Έχοντας τον έλεγχο της Lara Croft πρέπει να επιβιώσετε και να διασχίσετε από διάφορα περιβάλλοντα, λύνοντας γρίφους και πολεμώντας ανθρώπους και θηρία! Ενώ πολύ σημαντικό κομμάτι του παιχνιδιού είναι φυσικά η εξερεύνηση και ανακάλυψη κρυμμένων θησαυρών και των μυστικών τους!
Για ακόμη μια φορά ο καλύτερος σύντροφος σας θα είναι το τόξο και τα τσεκούρια αναρρίχησης (climbing axes) αφού με αυτά είτε θα αποκτάτε πρόσβαση σε νέες περιοχές και θα λύνετε γρίφους είτε θα γίνουν τα αγαπημένα σας φονικά εργαλεία! Ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει το gameplay του RotTR είναι αυτό που έχει επικρατήσει ως “Metroidvania”. Δηλαδή το backtracking σε προηγούμενες πιστές αφού έχετε αποκτήσει το κατάλληλο gadget όπου σας επιτρέπει την είσοδο σε μια μη πρόσβαση περιοχή αρχικά. Ενώ πολλές νέες δυνατότητες θα σας είναι διαθέσιμες με την πρόοδο του παιχνιδιού, άλλες θα τις ξεκλειδώνετε κυνηγώντας τα κατάλληλα θηράματα που θα σας δίνουν και τα ανάλογα materials.
Τέλος θα ήθελα να αναφέρω ότι υπάρχουν και οι τύμβοι, οι οποίοι αν και εντελώς optional είναι από τα πιο εντυπωσιακά κομμάτια του παιχνιδιού και ότι η ανακάλυψη του θησαυρού τους, που έρχεται με την μορφή απόκτησης των αρχαίων μυστικών τους, μεταφράζεται σαν μια νέα ικανότητα που σας δίνεται, τελειώνοντας τον.
Σε τι διαφέρει όμως το RotTR από τον προκάτοχο του; Πάμε να δούμε συνοπτικά κάποια από τα νέα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το sequel από τον πρώτο τίτλο.
Η CRYSTAL DYNAMICS άκουσε την κριτική στο Tomb Raider περί linearity στο gameplay και έδωσε μεγαλύτερες περιοχές στον παίχτη για να εξερευνήσει. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει όμως να πάει το μυαλό σας σε sandbox gameplay! Οι developers έφτιαξαν κάποιες μεγάλες εκτάσεις η οποίες λειτουργούν σαν ένα είδος hub για να αποκτήσετε πρόσβαση στις διάφορες πιστές του παιχνιδιού που είναι σαφώς γραμμικές. Side objectives: μεγαλύτερες περιοχές ίσον μεγαλύτερες ευκαιρίες για εξερεύνηση! Η Lara θα έχει την ευκαιρία να συναναστραφεί με διάφορους ντόπιους και να αναλάβει διάφορα “quests” όπως να καταστρέψει τα drones που πετούν στην περιοχή η να καταστρέψει τις κεραίες τηλεπικοινωνιών που χρησιμοποιεί ο κοινός εχθρός, ενώ κάνει την εμφάνιση του για πρώτη φορά από το reboot και το shop!
“Η CRYSTAL DYNAMICS άκουσε την κριτική στο Tomb Raider περί linearity στο gameplay και έδωσε μεγαλύτερες περιοχές”
Στο νέο TR επίσης κάνει για πρώτη φορά την εμφάνιση του ένα crafting system που σας επιτρέπει να παράγετε αντικείμενα από υλικά που μπορείτε να συλλέξετε από το περιβάλλον. Στην προσπάθεια να επιβιώσετε θα χρειαστείτε οτιδήποτε μπορεί να σας βοηθήσει, από καρπούς για med kits, μέχρι πετρέλαιο για την παρασκευή μολότοφ!
Φυσικά αναπόσπαστο κομμάτι του gameplay είναι και η μάχη και μεγαλύτερες περιοχές σημαίνει και περισσότερες επιλογές! Από τρία τεράστια skill trees θα έχετε την δυνατότητα να διαλέξετε πως θα προσεγγίσετε το παιχνίδι. Κάθε μάχη σας δίνει την δυνατότητα τόσο της stealth προσέγγισης όσο και να βγείτε all guns blazing. Υπάρχουν τόσες διαφορετικές προσεγγίσεις στην μάχη, σε σημείο που κάθε μονομαχία να μοιάζει αρκετές φορές με έναν γρίφο που θα πρέπει να τον λύσετε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Παρ ότι πολλές νέες επιλογές στην μάχη έχουν προστεθεί, είναι ίσως ο μόνος τομέας του παιχνιδιού που θυμίζει την παλιά γενιά κονσολών. Δεν είναι ότι είναι μια άσχημη εμπειρία στο σύνολο της. Σε όσες περιπτώσεις χρειάστηκε να χρησιμοποιήσω stealth και την παρατηρητικότητα μου για να επιβιώσω στις μάχες, το gameplay του RotTR πραγματικά έλαμψε! Το θεμα ειναι οτι δεν υπαρχουν αρκετες αλλαγες σε σχεση με τον προκάτοχο της.
Επισης, τα mechanics στην μάχη δεν είναι και αρκετά ισορροπημένα. Ένα καλό παράδειγμα είναι η χρήση του τόξου: Ενώ είναι από τα όπλα που λίγα παιχνίδια σου δίνουν την ικανοποίηση ενός stealth kill, με την απόκτηση του toxic arrow θα νιώθετε ότι έχετε βάλει κάποιο cheat. Μια βολή είναι αρκετή να κατεβάσει ένα γκρουπ έχθρων, ανεξάρτητου δυσκολίας, ενώ δύσκολα θα ξεμείνετε από πυρομαχικά, ακόμα και σε μεγαλύτερες δυσκολίες πέρα του normal. Δεδομένου ότι κάνει και stealth kill (έλεος), είχε σαν αποτέλεσμα αρκετές από τις ικανότητες που είχα κάνει level up, να τις έχει φάει η αχρηστία! Τέλος, το παιχνίδι έχει ελάχιστα boss fights και αυτά είναι προς το τέλος του παιχνιδιού. Είναι κρίμα, γιατί η τελική μάχη θα σας αφήσει με την αίσθηση ότι θα θέλατε και άλλες τέτοιες εμπειρίες στο παιχνίδι.
“Με την απόκτηση του toxic arrow θα νιώθετε ότι έχετε βάλει κάποιο cheat”
Δεν είναι νέο ότι η CRYSTAL DYNAMICS αποφάσισε να αφήσει το παραδοσιακό pvp multiplayer έξω από το Rise of the Tomb Raider και αντί αυτού να μας παρουσιάσει το expeditions. Το παραπάνω mode είναι ένα σύνολο από custom πιστές του παιχνιδιού που έχει ανεβάσει είτε η κοινότητα του TR είτε έχετε φτιάξει εσείς!
Οι custom πιστές έχουν μια ποικιλία από objectives καθώς και μεταβλητές όπως ο χρόνος και ο καιρός που ορίζουν την συμπεριφορά των έχθρων και των ζωών. Εάν δεν σας ενδιαφέρει να μπείτε στην διαδικασία να φτιάξετε/παίξετε την δημιουργία κάποιου άλλου χρηστή, το expeditions σας επιτρέπει να κάνετε chapter replay με το skill tree που έχετε. Το Rise of the Tomb Raider είναι ένα καλό παράδειγμα πως όταν ένα παιχνίδι έχει ένα τόσο καλό single player campaign, δεν χρειάζεται ντε και καλά να “στριμώξει” κάτι για το όποιο δεν φτιάχτηκε όπως είναι το pvp.
Εδω έρχεται και ένα νέο στοιχείο που εισάγει ο τίτλος για να δώσει μια άλλη διάσταση replayability του παιχνιδιου. Τελειώνοντας το main story και κάνοντας διάφορα side quest, ξεκλειδώνετε διάφορα πακέτα καρτών! Οι κάρτες αυτές μπορεί να αλλάζουν το gameplay είτε προς την δυσκολία του, είτε να το κάνουν πιο διασκεδαστικό. Απο Big heads και explosive chickens μέχρι ολοι οι εχθροί να ειναι armor plated (double health)!
Φυσικά από ένα τέτοιο παιχνίδι δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα collectibles! Εδω θα χαρείτε να μάθετε ότι εκτός του γεγονότος ότι αυτά είναι πολυάριθμα, η εύρεση τους είναι και μια πραγματική εμπειρία! Υπάρχουν coins και artifacts να ανακαλύψετε, weapon parts για να κάνετε craft νέα όπλα, stage collectibles για να ολοκληρώσετε challenges και φυσικά ανεξερεύνητοι τύμβοι που σας περιμένουν να ανακαλύψετε! Διάφορα γραπτά κείμενα που θα ανακάλυπτε θα σας ανεβάζει το language proficiency, έτσι π.χ. διαβάζοντας Βυζαντινά κείμενα, θα ανεβάζετε το επίπεδο της μετάφρασης Ελληνικών κείμενων. Το τελευταίο θα σας επιτρέπει να αποκρυπτογραφείτε αρχαία κείμενα που θα σας δεικνύουν την ύπαρξη κρυμμένων θησαυρών.
“Φυσικά από ένα τέτοιο παιχνίδι δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα collectibles!”
Ειλικρινά ότι κάνετε στο Rise of the Tomb Raider σας δίνει μια αίσθηση προόδου και ανταμοιβής! Ότι όπλο έχετε ξεκλειδώσει, με όποιο upgrade, αυτό είναι ορατό πάνω σας καθολη την διάρκεια του παιχνιδιού ενώ διάφορα σπάνια υλικά ξεκλειδώνουν διαφορετικές στολές για την πρωταγωνίστρια! Τέλος θα ήθελα να αναφέρω ότι διάφοροι χάρτες που βρίσκονται διάσπαρτοι στο παιχνίδι καθιστούν την επίτευξη της ολοκλήρωσης του παιχνιδιού στο 100% μια βατή υπόθεση, ενώ για κάτι τέτοιο να περιμένετε να βάλετε από 30 εως 40 ώρες gameplay.
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
Ο χειρισμός του παιχνιδιού είναι αρκετά ικανοποιητικός χωρίς να ξεχωρίζει θετικά η αρνητικά στο είδος του παιχνιδιού. Δεν υπάρχει κάποιο tutorial η training ground αφού το παιχνίδι έχει την προσέγγιση learn by play. Κατά την γνώμη μου ο κάλος χειρισμός παίζει σημαντικό ρολό στα action-adventures, ποσό μάλλον όσα Metroid-ιζουν, αφού το backtracking πρέπει να είναι μια διασκεδαστική εμπειρία. Ίσως για ακόμη μια φορά, αχίλλειος φτέρνα του RotTR και στον χειρισμό να είναι η μάχη. Ενώ ενέργειες όπως stealth kills και headshots γίνονται όπως θα έπρεπε, το evasion (κάτι σαν roll) και το gun play σε όπλα όπως τα αυτόματα δίνουν μια αίσθηση ότι δεν έχετε ακριβώς τον έλεγχο και ότι υπάρχει ένα τυχαίο αποτέλεσμα σε ότι αναφορά την συμπεριφορά. Γενικά, υπάρχει αυτή η αίσθηση ότι το παιχνίδι επικροτει το stealth-precision gameplay και “τιμωρεί”, κατά κάποιον τρόπο, όσους θα ακολουθούσουν την απέναντι οδό. Αν και σαν σκέψη αυτό ακολουθει μια λογική, το βασικό αντεπιχείρημα είναι ότι σαφώς υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
ΓΡΑΦΙΚΑ/ΗΧΟΣ
Το Rise of the Tomb Raider ανήκει στην κατηγορία παιχνιδιών cross-gen, με την έκδοση του Xbox 360 να έχει ανατεθεί στην Nixxes software. Αν και το review έχει γίνει στην έκδοση του Xbox one, είναι ομολογημένα άκρως εντυπωσιακό το γεγονος οτι το παιχνιδι “τρεχει” και στο 360, ενα σύστημα με μόλις 512 MB Ram! Ναι, εχουν γινει cut-backs στην εκδοση του 360 αλλα σε καμια περιπτωση σε σημειο να μιλαμε για “αλλο” παιχνιδι.
Είναι δύσκολο να κάνουμε εικασίες για το αν η επιλογή, το RotTR να είναι cross-gen, έφερε τους οποίους περιορισμούς στο τελικό αποτέλεσμα. Για παράδειγμα κάποια μοντέλα npcs σε καμία περίπτωση δεν είχαν την λεπτομέρεια της πρωταγωνίστριας και μαζί με τα εφέ των όπλων θύμιζαν πιο πολύ την έκδοση του 360/ps3 Tomb Raider παρά με την σημερινή γενιά.
Με την έκδοση του X1 να τρέχει στα 1080p 30fps το παιχνίδι έχει ομαλό frame rate αν και σε μερικά σημεία να παρατηρείτε μια μικρή πτώση. Φυσικά τα όποια ψεγάδια πάρουν στον τομέα αυτόν, δεν είναι αρκετά στο να αλλάξουν το γεγονός ότι ο τίτλος σε γενικές γραμμές είναι από τα πιο όμορφα παιχνίδια που έχετε δει και παίξει στην κονσόλα σας! Αλλά γι αυτό θα αφήσω τις φωτογραφίες να μιλήσουν από μόνες τους!
“Είναι από τα πιο όμορφα παιχνίδια που έχετε δει και παίξει στην κονσόλα σας!”
Φυσικά, η “ολόφρεσκη” έκδοση για PC κάνει τη διαφορά στο θέμα των γραφικών. Αν και η έκδοση του ΧΒΟΧ1 είναι ουσιαστικά τα High settings του PC (με κάποιες εξαιρέσεις όπως το dynamic foliage που είναι στο medium) , η ομάδα ανάπτυξης αποφάσισε να εκμεταλλευτεί όλοι την υπολογιστική δύναμη που μπορεί να έχει ένα High-end PC! Υψηλότερης ποιότητας textures, 60 fps, soft shadows, HBAO+, anisotropic filtering, tessellation σε όλο τον κόσμο του παιχνιδιού… πραγματικά ο κατάλογος δεν έχει τέλος (ευχαριστούμε eurogamer.net). Φυσικά όλα αυτά απατούν και ένα αρκετά δυνατό σύστημα. Για να δείτε τις διαφορές ανάμεσα σε PC, XBOX1 & XBOX360 δείτε το παρακάτω video που ετοίμασε το IGN (σε 1080p)!
Το παιχνίδι κάνει χρήση της μηχανής Horizon που κατασκεύασε η CRYSTAL DYNAMICS προκειμένου να προσφέρει στον παίχτη την πιο όμορφη και ατμοσφαιρική εμπειρία Tomb Raider μέχρι στιγμής! Από τα καθηλωτικά περιβάλλοντα, οπου κυριαρχεί η Βυζαντινή αρχιτεκτονική και τέχνη (κάτι που σπανίως έχουμε δει σε παιχνίδια), μέχρι την ύφη των ρούχων και της βρώμιας πάνω στο σώμα της Lara και φυσικά ότι καλύτερο έχετε δει σε απεικόνιση μαλλιών, σε videogame!
Ο ήχος του παιχνιδιού κυμαίνετε σε αρκετά υψηλό επίπεδο, με την ηθοποιό Camilla Luddington να δίνει μια πειστική ερμηνεία ως Lara Croft, κάτι που το είχαμε άλλωστε δει από το reboot της σειράς. Στο voice casting έχει γίνει σε γενικες γραμμες μια καλή δουλεία, χωρίς υπερβολές και αστεία σημεία. Εξίσου καλή δουλεία έχει γίνει και στον τομέα των special effects, από το χιόνι που πατάτε μέχρι τον ήχο που κάνει το τόξο όταν είναι τραβηγμένο, ενώ το κάθε όπλο ακούγεται όπως θα έπρεπε, κάνοντας το RotTR μια δυνατή εμπειρία αφού το κάθε βέλος και το κάθε headshot γίνονται μια μικρή απόλαυση! Το soundtrack του παιχνιδιού κάνει επίσης μια πολύ καλή δουλεία στο να σας βάλει στο πνεύμα του παιχνιδιού χάρη στις ατμοσφαιρικές μελωδίες του Frank Petreikis, audio lead designer (Mass effect 3, Dragon age inquisition).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Μερικές φορές υπάρχουν στην βιομηχανία των videogames κάποια πράγματα που είναι ίσως και πιο σημαντικά από μια βαθμολογία. Στην συγκεκριμένη περίπτωση αυτό είναι η επιβεβαίωση από πλευράς της Crystal Dynamics ότι το franchise, μετά από ένα καταπληκτικό Reboot, είναι στον σωστό δρόμο και ότι σπουδαία πράγματα είναι καθοδόν! Το Rise of the Tomb Raider είναι μια συγκλονιστική single player εμπειρία και ένα από τα καλυτέρα παιχνίδια που έχουν κυκλοφορήσει μέσα στο 2015!