- Γιώργος Παύλου
Ένα πράγμα είναι σίγουρο: Το Star Citizen θα μείνει στην ιστορία ως ένα από το πιο επιτυχημένα crowdfunding projects όλων των εποχών. Βέβαια, για να λέμε «τα σύκα-σύκα και την σκάφη-σκάφη», υπάρχει και μια σοβαρή πιθανότητα να μείνει στην ιστορία και ως μια από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές απάτες όλων των εποχών…
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Όταν το 2010 ο Chris Roberts ξεκινούσε το pre-production του Star Citizen, οι fans των space simulators «έτριβαν» τα χέρια τους. Άλλωστε το όνομα του Roberts είναι άμεσα συνδεδεμένο με την θρυλική σειρά Wing Commander…
Κανείς, όμως δεν μπορούσε να φανταστεί αυτό που θα συνέβαινε όταν, το 2012, o Chris Roberts θα στρεφόταν στη γνώστη πλατφόρμα Kickstarter.com, για να βρει τα απαραίτητα κεφάλαια μέσω του crowdfunding.
Humble beginnings…
Ξεκινώντας με το σχετικά μικρό στόχο των $500.000, το Star Citizen κατάφερε να μαζέψει από του ενθουσιασμένους fans πάνω από $2,000,000 σε ελάχιστο χρόνο! Ξαφνικά, ο Roberts και η εταιρεία του Cloud Imperium Games Corporation, είχαν ότι χρειάζονταν για να παραδώσουν το 2014, το παιχνίδι που ονειρεύονταν εδώ και χρόνια οι οπαδοί των Space Simulators!
Όμως, τα πράγματα δεν σταμάτησαν στα $2 εκατομμύρια. Τhe Money Kept coming, όπως θα λέγαμε σε άπταιστα ελληνικά, και για κάθε επιπλέον ποσό που θα μαζευόταν, συνήθως ανά $500.000, οι developers θα τους «αντάμειβαν» με επιπλέον features του παιχνιδιού!
Και τι φοβερά νέα features ήταν αυτά!
Επιπλέον ηλιακά συστήματα, νέα διαστημόπλοια, αύξηση του single story campaign, modding tools, ship customization options, Και οι fans φρόντισαν σε ελάχιστο χρόνο, να μαζευτούν $6.000.000 και να επιτευχθούν όλοι αυτοί οι επιπλέον στόχοι!
Money-makes-the-Space-go-round
Μα ο Roberts έβλεπε ότι η κοινότητα δεν είχε «χορτάσει», ότι ήταν διατεθειμένη να προσφέρει και άλλα. Νέοι στόχοι λοιπόν, νέα stretch goals, αυτή τη φορά ανά $1.000.000, με τον έναν να είναι πιο «εξωτικός» από τον άλλον:
Νέα gaming options, εξελιγμένο ΑΙ για τους NPCs, τεχνολογίες για το procedural generation ολόκληρων πλανητών, πραγματικές εξωγήινες γλώσσες δημιουργημένες από γλωσσολόγους. Μιλάμε για τον ψηφιακό παράδεισο των sci-fi geeks!
Άλλα και εκεί μπήκε ένα τέλμα… Μετά τα $65.000.000 τα stretch goals σταμάτησαν. Ήταν και λογικό. Τι άλλον να έταζαν δηλαδή; Θα έπρεπε να αρχίσουν να στέλνουν πραγματικούς R2D2 στα σπίτια των backers.
Άλλα αυτό δεν σταμάτησε τους εκστασιασμένους fans να θέλουν να συμβάλουν στο μεγαλειώδες εγχείρημα, ούτε τον Chris Roberts που συνέχισε να τους δίνει τρόπους να συμμετέχουν στην χρηματοδότηση του Star Citizen, πουλώντας πλέον limited edition διαστημόπλοια, πολλές φορές για εκατοντάδες δολάρια, υπό την μορφή… εικόνων JPEG, με την υπόσχεση ότι θα τα χαρούν κάποια στιγμή μέσα στο παιχνίδι.
Και έφτασε το 2014… Μα όχι και το Star Citizen. Και έτσι ξεκίνησε ένας κύκλος συνεχών καθυστερήσεων.
Ναι, η Cloud Imperium παρουσίαζε συχνά-πυκνά κάποια εντυπωσιακά demos, τα οποία μπορούσαν να παίξουν οι backers, άλλα ήταν αυτό ακριβώς: Tech demos. Ούτε καν game demos (εκτός αν το όνειρο σας είναι να κόβεται βόλτες σε ένα έρημο διαστημικό hangar).
Και εκεί που το Star Citizen αδυνατούσε να προσφέρει αυτά που είχε ήδη υποσχεθεί, κάθε τρεις και λίγο θα γινόταν κάποια ανακοίνωση για ένα νέο, εντυπωσιακό feature του παιχνιδιού. Ταυτόχρονα, ο ενθουσιασμός των οπαδών ήταν ακόμα αμείωτος και το αποτέλεσμα ήταν αρχές του 2017, το crowdfunding του Star Citizen να έχει ξεπεράσει τα $140.000.000!
Cracks in heaven…
Τα χρόνια, όμως, συνέχιζαν να περνάνε και, από ένα σημείο και μετά, είναι τρομερά δύσκολο να παρακολουθήσεις τι συμβαίνει με το παιχνίδι, αφού το roadmap δεν είχε κανένα νόημα και η μια αναβολή διαδεχόταν την άλλη.
Φυσικά, δεν άργησαν να έρθουν οι πρώτες φωνές που άρχισαν να λένε ότι κάτι περίεργο συμβαίνει με το Star Citizen. Ότι το παιχνίδι δεν θα κυκλοφορήσει πότε. Ότι ο Chris Roberts, θα κάνει ότι περνά από το χέρι του για να «υπόσχεται» νέα features, κρατώντας το παιχνίδι σε development-hell, γιατί ήταν αδύνατον να παραδώσει ότι είχε ήδη υποσχεθεί.
Όπως φαντάζεστε, κόσμος άρχισε να διαμαρτυρείται και να ζητεί, πλέον, τα λεφτά του πίσω. «Λογικό» θα μου πείτε…
Αυτό που δεν φαντάζεστε, όμως, είναι το γεγονός ότι δεν σταμάτησε πότε το crowdfunding του παιχνιδιού! Αντίθετος, γιγαντώθηκε!
Waiting for the Future…
Fast-forward στο 2020 το Star Citizen έχει συγκεντρώσει πάνω από $330.000.000 και κάθε ΩΡΑ λαμβάνει δεκάδες χιλιάδες δολάρια από backers παγκοσμίως!
Φυσικά το παιχνίδι δεν έχει κυκλοφορήσει. Βρίσκεται σε μια playable Alpha testing μορφή, η οποία απέχει πολύ από αυτό που είχε υποσχεθεί ο Chris Roberts. Και αν κρίνουμε από τις τελευταίες ανακοινώσεις της Cloud Imperium, δεν υπάρχει καμία εκτίμηση για το πότε θα κυκλοφορήσει το Star Citizen.
Γιατί όμως ο κόσμος συνεχίζει και δίνει χρήματα στο παιχνίδι και πολλές φορές το υπερασπίζεται λυσσαλέα σε διάφορα forums; Κάποιοι μιλούν για cult-mentality και για sunken cost fallacy… Πολύ πιθανόν.
Οι ίδιοι όμως, θα σου μιλήσουν γεμάτοι υπερηφάνεια για ένα εκπληκτικό εγχείρημα. Κάτι που έγινε χάρη σε αυτούς τους ίδιους. Ότι μέσω του crowdfunding, δεν είναι απλά καταναλωτές: Είναι μέρος του development team.
Είναι Star Citizens…
Και ότι είναι διατεθειμένοι να περιμένουν όσο χρειαστεί….
03/12/20