___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Undead Labs
PUBLISHER : Microsoft
ΕΙΔΟΣ : Action-RPG
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : XBOX 360, XBOX ONE, PC
REVIEWER : Δημήτρης “sertakis” Παύλου
REVIEWED ON : XBOX ONE
___________________________________________________________________________________________
Το 2011 πρωτοανακοινώθηκε ότι η εταιρία Undead Labs δουλεύει πάνω σε έναν arcade τίτλο για το Xbox360 με τον κωδικό τίτλο Class 3. Τελικά το 2013 ο τίτλος θα έπαιρνε την τελική του μορφή- State of decay- και θα συναντούσε μια, κατά γενική ομολογία, θετική αντιμετώπιση από κριτικές και gamers. Ο λόγος γί αυτό είναι ένα αρκετό φιλόδοξο επιχείρημα: Πως θα επιβίωνες εσύ προσωπικά εάν γινόταν ξαφνικά μια zombie apocalypse; Με την έκδοση του 2015, State of decay game of the year edition, για Xbox one στα χέρια μας, μένει να δούμε πόσο επιτυχημένο είναι αυτό το εγχείρημα αλλά και τι μας περιμένει στην remastered έκδοση του παιχνιδιού.
ΥΠΟΘΕΣΗ
Zombocalypse x 3!
Το State of decay: First year edition περιλαμβάνει όχι ένα, αλλά τρία stand alone παιχνίδια! Στο State of decay ξεκινάτε ως ο Marcus Cambell, ένας υπάλληλος-πωλητής, που γυρίζει μετά από διακοπές ψαρέματος μαζί με τον φίλο του Ed Jones μόνο για να βρει μια zombie apocalypse σε εξέλιξη! Στο ταξίδι επιβίωσης που θα ακολουθησει, θα συναντήσει άλλες ομάδες από επιζώντες και μαζί θα προσπαθήσουν να επιβιώσουν στην νέα αυτή πραγματικότητα, ενώ παράλληλα όλοι μαζί θα προσπαθήσουν να βρουν απαντήσεις για την προέλευση αυτής της επιδημίας. Η ιστορία εξελίσσεται σε μια φανταστική περιοχή με την ονομασία Trumbull Valley και έχει όλα τα χαρακτηριστικά της Αμερικανικής countryside.
“Το State of decay: First year edition περιλαμβάνει όχι ένα, αλλά τρία stand alone παιχνίδια!”
Το State of Decay: Breakdown δεν διαθέτει κάποιο story αφού, στο συγκεκριμένο κομμάτι του παιχνιδιού, ξεκινάτε σαν ένας τυχαίος χαρακτήρας που πρέπει να επιβιώσει για όσο το δυνατόν περισσότερο. Περνώντας έτσι στο ιδιαίτερα ενδιαφέρον κομμάτι του πακέτου, με τίτλο State of decay: Lifeline. Εδω ξεκινάτε σαν στρατιώτης του Αμερικανικού Στρατού που βρίσκεται αντιμέτωπος με το zombie outbreak στα πρώτα του σταδία. Αυτό που κάνει το Lifeline ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι ότι πέρα των νέων χαρακτήρων που εισάγει, αυτό διαδραματίζεται σε μια μεγαλούπολη η οποία βρίσκεται σε καραντίνα.
Αν και στο κάθε επεισόδιο του State of decay: Year one edition ξεκινάτε ως κάποιος συγκεκριμένος χαρακτήρας, το παιχνίδι σας δίνει την δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε από τους επιζώντες. Εάν πεθάνει ένας χαρακτήρας σας, τότε αντί για game over η ιστορία συνεχίζετε με κάποιον άλλον. Έτσι, γίνεται προφανές ότι το βασικό concept του παιχνιδιού είναι το πως θα επιβιώσετε και όχι με ποιον. Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει και το μυστήριο του θανατηφόρου ίου και της προέλευση του, που πρέπει να λύσετε με την επίτευξη διάφορων story driven αποστολών.
GAMEPLAY
Αγώνας ενάντια στα προβλήματα!
Το State of decay είναι ένας third person action τίτλος με στοιχεία simulation που το καθιστούν αρκετά καινοτόμο ανάμεσα στους άπειρους τίτλους με ζόμπι. Αμέσως μόλις εγκατασταθείτε στην πρώτη κοινότητα επιζώντων, το παιχνίδι σας βάζει αντιμέτωπο με πολυάριθμα καθημερινά προβλήματα που πρέπει να λυθούν, όπως προμήθειες που λιγοστεύουν, το ηθικό και το επίπεδο εμπιστοσύνης ανάμεσα σας, εξολόθρευση των ζωντανών-νεκρών, η οχύρωση της περιμέτρου κ. α. Το SoD διαδραματίζεται σε 16 τ.χ από τα οποία περιλαμβάνουν ένα μεγάλο κομμάτι της Αμερικανικής εξοχής, με δασικές εκτάσεις, αγρούς αλλά και κατοικίσιμες περιοχές με την μορφή των προαστίων.
Φυσικά η μεγάλη απειλή τόσο για εσάς όσο και την κοινότητα σας προέρχεται από τα ζόμπι που κάνουν respawn στο άπειρο, όταν μάλιστα οι προμήθειες σας δεν ανανεώνονται! Αυτό σημαίνει ότι όταν “καθαρίζετε” μια περιοχή, τότε ίσως καλό θα ήταν να σκεφτείτε την μετακόμιση σας σε ένα άλλο οχυρό, κάπου κοντά σε νέες προμήθειες. Το βασικό κομμάτι του παιχνιδιού το καταλαμβάνει η οδήγηση και η εξερεύνηση και είναι φυσικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση της κοινότητας σας. Κάθε φορά που θα πλησιάζετε ένα σπίτι, αυτό θα έχει ένα ερωτηματικό που σημαίνει ότι το σπίτι δεν έχει ψαχτεί και μπορεί να περιέχει κάθε είδους προμήθειες. Όταν κάνετε search σε ένα cache, μπορείτε να επιταχύνετε την χρονοβόρα διαδικασία, με κίνδυνο να κάνετε θόρυβο. Το τελευταίο, αν και random, όταν συμβεί μπορεί να καλέσει ένα αριθμό ζόμπι, τα όποια θα τρέξουν στο εσωτερικό του σπιτιού καταπάνω σας. Το αυτοκίνητο είναι εξίσου σημαντικό με τις προμήθειες και δεδομένου ότι είναι μη ανανεώσιμο, αυτό το καθιστά ακόμα πιο πολύτιμο.
Στο State of Decay υπάρχουν και αρκετά στοιχεία που το χαρακτηρίζουν Rpg! Έτσι ο κάθε χαρακτήρας, ανεβάζει την ικανότητα του με melee και long range weapons αντίστοιχα, σκοτώνοντας τους ζωντανούς-νεκρούς. Φυσικά το ίδιο ισχύει και για αλλά stats όπως είναι η αντοχή σας, το vitality και το leadership! Αυτό σου δίνει μια αίσθηση προόδου και εκπλήρωσης με τον κάθε χαρακτήρα, αφού στο παιχνίδι θα αναγκαστείτε κάποια στιγμή να “ξεκουράσετε” την αγαπημένη σας επιλογή. Μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δώσετε στο ποια κτίρια πρέπει να χτίσετε στο οχυρό σας αφού, τόσο ο χώρος όσο και τα υλικά χτισίματος είναι περιορισμένα! Τέλος, το παιχνίδι σας δίνει objectives-quest τα όποια βλέπετε στον χάρτη και σας δίνουν την αίσθηση της προόδου στο παιχνίδι γενικότερα.
“Μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δώσετε στο ποια κτίρια πρέπει να χτίσετε στο οχυρό σας”
Είναι πραγματικά εντυπωσιακό, τόσο το μέγεθος του παιχνιδιού -δεδομένου ότι πρόκειται για τίτλο arcade του Xbox 360- οσο και το πόσο καλά καταφέρνει να πιάσει το συναίσθημα της επιβίωσης σε ένα zombie apocalypse σενάριο! Πραγματικά, σε κανένα άλλον τίτλο δεν ένιωσα πόσο πολύτιμος είναι ένας σιγαστήρας και πως ένα τυχαίο γεγονός μπορεί φέρει την καταδίκη σας σε κάθε εξόρμηση! Τα rpg στοιχεία δένουν μαζί με αυτά που συναντά κανείς σε τίτλους όπως τα Sims, για να δημιουργήσουν κάτι που νοιώθει καινούργιο. Επίσης, στο παιχνίδι υπάρχει μια μεγάλη συλλογή τόσο από όπλα και αντικείμενα όσο και από αυτοκίνητα, για να διαλέξετε ότι ταιριάζει στο στυλ παιξίματος σας. Στον αντίποδα, υπάρχουν κάποια αρνητικά στοιχειά στον τίτλο που αξίζουν να αναφερθούν.
Αν και το State of Decay είναι ένα πλήρες, ελεύθερο sandbox παιχνίδι, τα συνεχόμενα “προβλήματα-quests” που ξεπετάγονται στον χάρτη δεν σου επιτρέπουν να χαράξεις την δίκια σου πορεία. Με αυτόν τον τρόπο σου στερεί αυτό το συναίσθημα ελευθερίας που σου δίνει στην αρχή, ενώ με το να το αγνοήσεις, αυτό ίσως βάλει σε κίνδυνο την κοινότητα σου. Ένα άλλο θέμα που συνάντησα στο SoD είναι το πόσο εξαρτημένη είναι η επιβίωση από το αυτοκίνητο. Πραγματικά, η οποιαδήποτε διαδρομή με τα πόδια μοιάζει με αποστολή αυτοκτονίας ενώ σύντομα θα γίνει το αγαπημένο σας όπλο καταστροφής των ζωντανών νεκρών! Δυστυχώς αν και υπήρξε το ενδιαφέρων εκ μέρους της Undead Labs για να εισάγει co op στον τίτλο, αυτό απορρίφθηκε κυρίως λόγο της μεγάλης έκτασης κώδικα που θα έπρεπε να ξαναγραφτεί.
Breakdown & Lifeline
Το Breakdown ουσιαστικά είναι το State of decay, απογυμνωμένο από το στόρι, κρατώντας αναλλοίωτο τον πυρήνα και τον μηχανισμό του παιχνιδιού. Ξεκινάτε σαν ένας τυχαίος χαρακτήρας σχεδόν στο ίδιο σημείο, στον ίδιο χάρτη και γρήγορα βρίσκετε την πρώτη κοινότητα σας. Αντικειμενικός σκοπός είναι η εύρεση και η επισκευή ενός οχήματος τύπου RV. Όταν το καταφέρετε αυτό, το παιχνίδι σας επιτρέπει να πάρετε μαζί σας 6 μόνο επιζώντες για να τους μεταφέρετε στο επόμενο επίπεδο. Αυτό που αλλάζει στο Breakdown είναι ότι κάθε φορά που ανεβαίνετε επίπεδα στην κλίμακα δυσκολίας, η ζυγαριά ανεβαίνει προς όφελος των ζωντανών-νεκρών! Έτσι, όσο προχωρατε τα ζόμπι γίνονται πιο θανατηφόρα και τα αυτοκίνητα πιο δυσεύρετα και πιο ευάλωτα. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν εφιάλτη δίχως τέλος, που σου επιτρέπει να δοκιμάσεις τις δυνάμεις σου και να συγκριθείς με άλλους μέσω της διαδικασίας του ranking.
“Το Breakdown ουσιαστικά είναι το State of decay, απογυμνωμένο από το στόρι, κρατώντας αναλλοίωτο τον πυρήνα και τον μηχανισμό του παιχνιδιού”
Το Lifeline αποτελεί το τρίτο και τελευταίο κομμάτι του πακέτου State of Decay: year on edition και αποτελεί το πιο καινοτόμο dlc από τα δυο. Το gameplay διαδραματίζεται σε ένα καθαρά αστικό περιβάλλον, με κάποιες ενδιαφέρουσες καινοτομίες για το franchise. Ένα από αυτά είναι το siege, που ουσιαστικά πρόκειται για ένα μίνι game πολιορκίας του στρατοπέδου σας από zombie waves. Το παιχνίδι εισάγει ένα αόρατο χρονόμετρο στο κάτω μέρος της οθόνης με την ένδειξη 1. Όταν το χρονόμετρο φτάσει στο 3, τότε η επικείμενη εισβολή είναι προ των πυλών! Ουσιαστικά πρέπει να εκμεταλλευτείτε τον χρόνο που σας δίνεται για να συγκεντρώσετε επιζώντες, πυρομαχικά και προμήθειες, ενώ ζωτικής σημασία είναι να οργανώσετε την περιμετρική σας άμυνα. Το Lifeline σας βάζει στον ρολό της στρατιωτικής ομάδας Greyhound one. Αυτό σημαίνει ότι ξεκινάτε με αρκετά δυνατό οπλισμό και οχήματα, που θα σας βοηθήσουν στην επιβίωση σας. Το Lifeline εισάγει έναν μεγάλο αριθμό τόσο από νέα όπλα όσο και από οχήματα για να δώσει μια νέα πνοή στο State of decay.
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
Ο χειρισμός του παιχνιδιού χαρακτηρίζεται από το περιορισμένο animation των χαρακτήρων και των physics. Το πρώτο γίνεται αντιληπτό όταν προσπαθείτε με τον χαρακτήρα σας να πηδήξετε μέσα από ένα παράθυρο η να κάνετε μια κίνηση που απαιτεί ακρίβεια. Είναι αυτό το stiffness που συναντάμε σε arcade τίτλους, που φυσικά χαρακτηρίζεται από την απουσία motion capture τεχνικής. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για τα διάφορα οχήματα που, αν και έχουν διαφορετική οδηγία συμπεριφορά, παρ όλα αυτά νοιώθουν λίγο “τούβλα”, τουλάχιστον στο κομμάτι των physics. Αν και τα παραπάνω αρνητικά στοιχεία είναι παρόν στον τίτλο, πάλι το State of decay καταφέρνει να συνδυάσει πολλά διαφορετικά στοιχεία gameplay όπως το stealth, driving, shooting κ.α. με έναν αξιοπρεπή αποτέλεσμα που σε καμία περίπτωση δεν καταστρέφει την εμπειρία.
ΓΡΑΦΙΚΑ/ΗΧΟΣ
Αν τα γραφικά παίζουν μεγάλο ρολό στην πρώτη καλή εντύπωση ενός παιχνιδιού, τότε το State of decay: Year one ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ από αυτές τις περιπτώσεις. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Αν και το παιχνίδι κάνει χρήση της Crytek’s CryEngine 3, εν τούτης παραμένει ένας τίτλος arcade του Xbox360. Φυσικά ο τίτλος έχει δεχτεί την ανάλογη next-gen φροντίδα ώστε να προσαρμοστεί όσο το δυνατόν καλύτερα στην νέα γενιά. Το SoD παρουσιάζει σε σχέση με τον προκάτοχο του, βελτιωμένα textures, 1080p ανάλυση καθώς και αρκετά μεγαλύτερη draw distance. Το τελευταίο επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό το gameplay, αφού η επιβίωση σας βασίζεται στην παρατήρηση.
“Ο τίτλος έχει δεχτεί την ανάλογη next-gen φροντίδα ώστε να προσαρμοστεί όσο το δυνατόν καλύτερα στην νέα γενιά”
Αν και δεν περίμενα κάτι το ιδιαίτερα εντυπωσιακό από ένα remastered Xbox360 τίτλο, παρόλα αυτά το παιχνίδι διαθέτει αρκετά καλά στοιχειά στον τομέα της σχεδίασης! Ο τεχνητός και φυσικός φωτισμός από τον day & night κύκλο, η λεπτομέρεια της ζημιάς στο αμάξωμα του αυτοκίνητου αλλά και στους ζωντανούς-νεκρούς, είναι εντυπωσιακά στοιχειά που συνεισφέρουν στην τελική εμπειρία. Φυσικά υπάρχουν και κάποια στοιχειά που λειτουργούν προς την αντίθετη κατεύθυνση και να μας θυμίσουν ότι παίζουμε ένα arcade τίτλο! Κυρίως αυτό έχει να κάνει με τα facial expressions των χαρακτήρων που μοιάζουν πιο πολύ με πλαστικές κούκλες παρά με αληθινούς ανθρώπους ενώ κάποιες φορές θα συναντήσετε bugs όπου κάποιο zombie θα έχει εγκλωβιστεί μέσα σε ένα τοίχο. Αν και οι προγραμματιστές είχαν στόχο τα 60fps, κάτι τέτοιο δεν έγινε εφικτό κυρίως γιατί σε κάποιες στιγμές, συμβαίνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Έτσι τελικά το παιχνίδι αποφασίστηκε να τρέχει στα 30fps δίνοντας έμφαση στην ομαλή ροη του gameplay.
Ο ήχος είναι στα ιδία επίπεδα με τα γραφικά και με ότι έχουμε συνηθίσει σε arcade παιχνίδια. Αν και δεν αγγίζουν τα υψηλή στάνταρτ των μεγάλων παραγώγων, είναι τουλάχιστον σε ένα αξιοπρεπείς επίπεδο. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με θέματα όπως οι διάλογοι και τα ηχητικά εφέ, ο ήχος των όπλων και των κινητήρων αυτοκίνητων και φυσικά οι κραυγές των ζωντανών-νεκρών. Αν υπάρχει κάτι που αξίζει να υποθεί για τον ήχο τότε σίγουρα αυτό είναι το soundtrack. Εδω έχει γίνει μια αρκετά καλή δουλεία από τον Jesper Kyd, έναν άνθρωπο που έχει δουλέψει πίσω από τίτλους όπως το Borderlands και το Assassins’ Creed. Στο αρχικό soundtrack των 60 λεπτών έχει προστεθεί άλλο ένα 30 λεπτό με νέες μελωδίες που ταιριάζουν αρμονικά με το θέμα του παιχνιδιού.
Ένα παιχνίδι αποκάλυψη!
Είναι πραγματικά εντυπωσιακό πως από ένα τόσο μικρό στούντιο όπως η Undead Labs, βγήκε ένα τόσος μεγάλος τίτλος! Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το πως καταφέρνει να συνδυάσει τόσα διαφορετικά gameplay στοιχεία, για να μας μεταφέρει σε μια από τις πιο ρεαλιστικές Τζον Ρομερο εμπειρίες! Δυστυχώς πάντα υπάρχει κάτι για μας θυμίζει συνέχεια ότι το State of decay είναι ένας τίτλος arcade. Είτε αυτό πρόκειται για τα επαναλαμβανόμενα quests είτε για τα διάφορα bugs που ενίοτε προκύπτουν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι για όσους είχαν την ευκαιρία να παλέψουν για την επιβίωση τους, το State of decay έχει γίνει σημείο αναφοράς για το Zombies genre!