___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Zoink
PUBLISHER : Zoink
ΕΙΔΟΣ : Platform, Adventure
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : PS Vita, PS3, PS4, WiiU, XBOX ONE, PC
REVIEWER : Κυρίτσης “iankysyrath” Ιωάννης
REVIEWED ON : WiiU
___________________________________________________________________________________________
“Μίλα, άκου και ξεκόλλα”
“Κόλλα το στον άνθρωπο”! Πιο κυριολεκτική και κατατοπιστική ονομασία για έναν video game τίτλο δε θα μπορούσαν να βρούν οι δημιουργοί του εν λόγω platform adventure. Κι όσοι αναρρωτιoύνται από που ξεπόρτισε ένας τίτλος με ισότιμα ή και καλύτερα production values, χωρίς την υπογραφή του Tim Schafer, αλλά με το ίδιο καυστικό και τραγελαφικό χιούμορ και art direction της double fine, η απάντηση έρχεται μέσα από τα γραφεία της σουδικής εταιρίας Zoink!
Η Zoink είναι μια εταιρία, της οποίας το portfolio αποτελείται κυρίως απο μικρής εμβέλειας games για ios με πιο γνωστά τα swing king και adventure time: rock bandits, τα οποία έχουν ένα ενδιαφέρον για smartphone/tablet games, αλλά ως εκεί! Σε καμιά περίπτωση δε μπορούσε να φανταστεί ουδείς οτι το επόμενο της πόνημα, όχι απλά θα ξεπερνούσε με γεωμετρική πρόοδο τον εαυτό της, αλλά ότι κάλλιστα θα μπορούσε να κοιτάξει ασκαρδαμυκτί τίτλους χαραγμένους στη μνήμη των απανταχού gamers, όπως τα paper mario sticker star, the cave και psychonauts, παίρνοντας τα καλύτερα τους στοιχεία και αισίως κατασκευάζοντας ένα εκρηκτικό μείγμα διαστροφικής απόλαυσης!
Σίγουρα τα παραπάνω λόγια αν μη τι άλλο, διεγείρουν τη φαντασία και τη διάθεση του κάθε σκεπτόμενου gamer και ειδικά αυτού που έχει μεγαλώσει με τα πνευματώδη adventures της lucas arts και – με μικρή επιφύλαξη – λίγοι θα ναι εκείνοι που θα ασχοληθούν με το μικρό αυτό διαμάντι και θα νοιώσουν στο τέλος απογοητευμένοι, είτε ως προς αυτό που βίωσαν, είτε ως προς το χρηματικό ποσό που κατέθεσαν προκειμένου να το αποκτήσουν!
ΥΠΟΘΕΣΗ
Η ιστορία ξεκινάει όταν ο πρωταγωνιστής Ray έχει χτυπήσει στο κεφάλι από ένα ουρανοκατέβατο top secret κιβώτιο που πέφτει από ένα στρατιωτικό αεροπλάνο. ‘Οταν συνέρχεται, συνειδητοποιεί ότι έχει φυτρώσει ένα τεράστιο μοβ χέρι ως προέκταση του εγκεφάλου του, και σύντομα ανακαλύπτει ότι μόνο αυτός το βλέπει. Ακόμα, αντιλαμβάνεται οτι μπορεί να το χρησιμοποιήσει, προκειμένου να εξερευνήσει το δισδιάστατο κόσμο του παιχνιδιού, αλλά και να αλληλεπιδράσει με τους χαρακτήρες που ζουν μέσα σε αυτόν, ή για την ακρίβεια με τις μύχιες σκέψεις τους.
GAMEPLAY/ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
Η ικανότητα του Ray να αλληλεπιδρά με τις σκέψεις των άλλων χαρακτήρων είναι ένα πραγματικά «πρακτικό» τέχνασμα, που αποτελεί και το βασικό εργαλείο επίλυσης των γρίφων του παιχνιδιού. Το μακρόστενο χέρι αντικαθιστά έξυπνα τον κλασικό point and click κέρσορα, του οποίου η λειτουργία είναι να γραπώνει και να ξεκολλάει κυριολεκτικά τις εικονοποιημένες «σκέψεις- stickers» των άλλων χαρακτήρων μέσα από τα “brainstorming συννεφάκια”! Αυτές με τη σειρά τους αποθηκεύονται σε ενα inventory, με σκοπό ο Ray να τα έχει μαζί του και να βρει που θα τα κολλήσει προκειμένου να επιλύσει κάποιο γρίφο!
“Η ικανότητα του Ray να αλληλεπιδρά με τις σκέψεις των άλλων… αποτελεί και το βασικό εργαλείο επίλυσης των γρίφων του παιχνιδιού”
Με άλλα λόγια, το gameplay από το «stick it to the man» συνοψίζεται στη ρουτίνα: “μίλα-άκου και ξεκόλλα “! Ο παίκτης περιηγείται στη κάθε πίστα προς όλες τις κατευθύνσεις, μιλάει με τους χαρακτήρες, μαθαίνει τι σκέφτονται, γραπώνει τις σκέψεις τους που μετατρέπονται σε κάθε λογής sticker, και τις ξανακολλάει σε εκείνους τους χαρακτήρες που τα έχουν ανάγκη ή σε οποιοδήποτε puzzle-γρίφο ταιριάξουν, ενώνοντας με αυτόν τον τρόπο τα κομμάτια του ξεκαρδιστικού σεναρίου των 10 chapter- επεισοδίων.
Καθ ‘όλη τη διάρκεια της περιπέτειας, o υποψήφιος χειριστής του Ray θα συναντήσει μια σχεδόν τέλεια ισορροπία απλών γρίφων, αλμάτων, black humour μονολόγων και ολίγης metroidvania εξερεύνησης. Το platforming είναι απλοϊκό, ενώ στις πλατφόρμες που δεν φτάνει μονάχα το πήδημα του Ray, βοηθάει το μοβ χέρι σαν από μηχανής θεός που γραπώνεται από τα περβάζια η και τούς στύλους των νυχτερινών φωτών. Αν ο Ray πέσει στο κενό, αυτόματα επιστρέφει σε ένα από τα πολλά checkpoint του κάθε chapter. To ίδιο συμβαίνει και όταν ο Ray πιαστεί από τα πρωτοπαλίκαρα του εχθρού του που τον κυνηγάνε μέσα στο κάθε stage!
Aξίζει να σημειωθεί ότι το respawn του Ray λαμβάνει χώρα με τον πιο πρωτότυπο και ευφάνταστο τρόπο που έχουμε συναντήσει ποτέ σε παιχνίδι. Σε κάθε checkpoint υπάρχει ένα μεγάλο φωτοαντιγραφικό μηχάνημα, το οποίο εκτυπώνει στιγμιαία άλλη μια κόπια του εαυτού του! Γενικά, ο παίκτης μπορεί να χάσει αρκετές φορές, ειδικά όταν θα προσπαθεί να προσπεράσει τους κουστουμάτους εχθρικούς “men in black”, αλλά υπάρχουν τόσοι πολλοί εκτυπωτές, που θα του πάρει ένα δευτερόλεπτο να ξαναβρεθεί στο σημείο που έχασε και να ξαναπροσπαθήσει χωρίς να αποκαρδιώνεται. Πρέπει εδώ να αναφερθεί ότι στα πιο απομακρυσμένα μέρη των stages ο Ray μπορεί και ξεκλειδώνει shortcuts, τα οποία κερδίζουν πολύ χρόνο στην επίλυση των γρίφων.
Οι εχθροί πρέπει να αποφεύγονται πάση θυσία, είτε με stealth τρόπο, είτε τρέχοντας, παίζοντας έτσι ένα υποτυπώδες mini κυνηγητό υπο μουσική υπόκρουση που θυμίζει το soundtrack του Μορμόλη. Σε σημεία που είναι πολλοί οι εχθροί, ο Ray πρέπει να έχει προνοήσει να διαβάσει τη σκέψη τους πριν να τον πάρουν χαμπάρι και να τη χρησιμοποιήσει εναντίον τους. Εδώ κάποιοι πιθανόν να αναζητήσουν λίγη παραπάνω ποικιλία, καθότι τα stickers που ξεπροβάλουν από τους εγκεφάλους των εχθρών είναι επαναλαμβανόμενα και ή θα τους θέτουν σε κατάσταση ύπνου, είτε θα τους βάζουν σε διαδικασία να κυνηγάνε ο ένας τον άλλον, νομίζοντας οτι κυνηγούν τον Ray. Εν τέλει όμως, ο μηχανισμός αυτός δεν προλαβαίνει να κουράσει στις 4 έως 6 ώρες του συνολικού gameplay του τίτλου.
“Οι εχθροί πρέπει να αποφεύγονται πάση θυσία, είτε με stealth τρόπο, είτε τρέχοντας”
Ο κύριος στόχος του παιχνιδιού , δεν είναι ούτε να δυσκολέψει, ούτε να σπαζοκεφαλιάσει τον gamer! Όποιος ψάχνει να βρει εδώ απαιτητικό platforming τύπου super mario και γρίφους αντίστοιχης δυσκολίας με τα monkey island πιθανόν να απογοητευθεί. Ο κύριος στόχος είναι να παραστούν οι παίχτες σαν μάρτυρες μιας τραγελαφικής μίνι οδύσσειας ενός τυπάκου που η δουλειά του είναι να τεστάρει hardhats και προσπαθεί να γυρίσει στο σπίτι και στην αγαπημένη του, όπου για να τα καταφέρει, πρέπει αυτοί με τη σειρά τους να “βάλουν ένα χεράκι”, τοποθετώντας τα κατάλληλα stickers στην κατάλληλη θέση, προκειμένου να δουλέψουν υπέρ του τα γρανάζια της μοίρας.
ΓΡΑΦΙΚΑ/ΗΧΟΣ
Το “stick it to the man” λοιπόν, είναι όπως προαναφέρθηκε, ένας platform/puzzle/adventure τίτλος, o οποίος χρησιμοποιεί οπτική τύπου 2.5 D, λίγο πολύ όπως του the cave με κάποιες spicy πινελιές παραπάνω, όπως 3/4 οπτική σε κάποια κυνηγητά η έντονο zoom in σε «in-game cut scenes»!
Η αρτιστική ρότα που ακολουθήθηκε είναι ευρηματική, φρέσκια και παράλληλα ρετρό, όσο κι αν ακούγεται αυτό οξύμωρο! Εν ολίγοις, ο παίχτης αράζει στον καναπέ του, απολαμβάνωντας ως θεατής ένα noir xάρτινο τσίρκο! Οι χαρακτήρες και τα σκηνικά δίνουν την αίσθηση οτι είναι φτιαγμένοι από illustration χαρτόνι, το οποίο ώρες ώρες δίνει την αίσθηση οτι φωτίζεται απο πίσω απο ένα ζεστό απαλό φως, πράγμα που καταφέρνει να γλυκάνει το μάτι σχεδόν ακαριαία. Είναι τόσο original η αισθητική που δεν έχει νόημα να ψάξει κανείς να βρεί επιρροές, αφού όποιες κι αν ειναι αυτές, έχουν αφομοιωθεί πλήρως σε κάτι αυθεντικό! Λίγο με τα εκκεντρικά γραφικά, λίγο με την εκπληκτική Jazz μουσική που χαϊδεύει τα αυτιά του παίχτη με το καλημέρα, λίγο με το δουλεμένο voice acting των χαβαλεδιάρικων διαλόγων, μέσα στο πρώτο 10λεπτο ο παίκτης έχει βυθιστεί βαθιά στο κλίμα “a la grim fandago” και των τρώει μια ανυπομονησία να ανακαλύψει αν το gameplay είναι τόσο αντάξιο όσο και το περιτύλιγμα!
H wiiU έκδοση και οι διαφορές της
Στην έκδοση του wiiU, στην οποία αναφέρεται και το review, υπάρχουν και κάποιες extra δυνατότητες, οι οποίες δεν θα κάνουν την τρελή διαφορά από τις υπόλοιπες εκδόσεις, μα είναι αξιοσημείωτες παρόλα αυτά. Το ένα χαρακτηριστικό είναι η χρήση του γυροσκοπίου του wiiUpad, το οποίο χρησιμοποιείται ως 3ο μάτι που μπορεί να σκανάρει από όλη τη πίστα όλα τα μυαλά που είναι διαθέσιμα για “διάβασμα σκέψης”.
“Άλλο ένα χαρακτηριστικό [στο WiiU] είναι ο real time χάρτης στην οθόνη του gamepad”
Άλλο ένα χαρακτηριστικό είναι ο real time χάρτης στην οθόνη του gamepad (του οποίου η κλίμακα απεικόνισης κάποιους μπορεί να τους κουράσει), ενώ το off-tv remote play, όπως πάντα κάνει την εμφάνιση του κι εδώ! Επίσης, υποστηρίζεται και η οθόνη αφής, ενώ όποιος νοιώθει old school, μπορεί να παίξει απλά και με το pro controller! Οι επιλογές χειρισμού, είναι πολλές αν μη τι άλλο!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Αν ηχούν λίγες οι 4-6 ώρες του gameplay που προσφέρει το stick it to the man, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, διότι είναι το τελευταίο πράγμα που θα απασχολήσει κάποιον, όταν θα έχει φτάσει στην ολοκλήρωση του, καθότι είναι ένας τίτλος που έχει άρει από πάνω του όλα τα κόμπλεξ της αριθμολαγνείας που διακατέχει τούτη την εποχή το gaming, ενώ το μόνο που νοιάζει τους δημιουργούς του, είναι να ψυχαγωγήσει τον gamer με τον καλύτερο και πιο ισορροπημένο τρόπο.
Είναι ένα ολοκληρωμένο “downloadable only- single player” αριστούργημα, χωρίς dlc’s και κοιλιές σεναριακές ή παρατράβηγμα του gameplay, προκειμένου να δικαιολογηθεί τιμολογιακά το παιχνίδι. Άλλωστε με τιμή πιο φτηνή από εισιτήριο 3d παράστασης στο σινεμά (με αρχική τιμή λανσαρίσματος για το wiiU 7.99€ & για ps3/vita 9.99€) η 6ωρη παράσταση του stick it to the man θα αφήσει σε όποιους αποφασίσουν να ασχοληθούν μια εμπειρία αξιομνημόνευτη, την οποία είναι σίγουρο οτι οι πιο πολλοί θα αποπειραθούν να την ξαναζήσουν σύντομα. Αν είναι κανείς περίεργος να μάθει “που και πως κολλάει” ενας κροκόδειλος, μια Diva της όπερας που μόνο αυτή μπορεί να περάσει από οδικό μπλόκο, μια μοβ περούκα, ένας πειρατής σκελετός κι ένας ψυχαναλυτής για τρελάδικο, ας το τιμήσει ανεξαρτήτως κονσόλας και το πιο πιθανόν είναι οτι «θα φάει κόλλημα»!