___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Nintendo
PUBLISHER : Nintendo
ΕΙΔΟΣ : Action-Adventure
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1-4
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : DS, WiiU (Virtual Console-DS Ver.)
REVIEWER : Βαγγέλης “Hylian” Καρπέτης
REVIEWED ON : DS
___________________________________________________________________________________________
Όσοι παίξανε τον πρώτο τίτλο Zelda του DS, Phantom Hourglass, θα καταλάβουν αμέσως ότι το Spirit Tracks ακολουθεί την ίδια πετυχημένη συνταγή. Ίδια μηχανή γραφικών, ίδιο gameplay, ίδιο ανάλαφρο feeling. Μην φοβάστε όμως. Η ομοιότητα σε μερικούς τίτλους είναι μάλλον προτέρημα παρά μειονέκτημα (όπως και στο Mario Galaxy με το Mario Galaxy 2). Το Phantom Hourglass είχε καταφέρει να εκμεταλλευτεί με τον καλύτερο τρόπο όλες τις μοναδικές ικανότητες του DS. Πώς λοιπόν να ξεφύγεις από αυτήν την τόσο λειτουργική φόρμουλα; Η απάντηση είναι απλή: Δεν ξεφεύγεις. Απλά την εξελίσσεις με δυο-τρεις όμορφους τρόπους κι έχεις ένα ιδανικό αποτέλεσμα. Και οι…πρόσφατοι παλαίμαχοι θα νιώσουν αμέσως σαν στο σπίτι τους!
Zelda Express!!
(Ζητώ εκ των προτέρων συγνώμη για την εκτεταμένη χρήση Spoilers αλλά κρίνεται αναγκαία για την ανάλυση του gameplay αργότερα.)
Το Spirit Tracks είναι άμεση συνέχεια του Phantom Hourglass και λαμβάνει χώρα περίπου έναν αιώνα αργότερα. Η Tetra (Zelda) και ο Link, μετά το τέλος του Phantom Hourglass, έφυγαν για ένα μακρινό ταξίδι κατά το οποίο ανακάλυψαν μια νέα γη. Την ονόμασαν New Hyrule. Ο κόσμος άκμασε κι έζησε ειρηνικά σε αυτό το νέο Hyrule μέχρι που ο Δαίμονας-Βασιλιάς Malladus, αποφάσισε να το καταστρέψει! Οι θεότητες του καλού κατέβηκαν από τον ουρανό και κατάφεραν να τον νικήσουν αλλά όχι να τον σκοτώσουν. Εξουθενωμένες όπως ήταν από την σκληρή μάχη, τον φυλάκισαν στα έγκατα της γης κι έχτισαν από πάνω του τον Tower Of Spirits για να τον κρατήσει. Πιο ήρεμες πια, αποχώρησαν για το βασίλειο του ουρανού αφήνοντας την τύχη του New Hyrule στους εκλεκτούς κατοίκους του. (Μαντέψτε ποιους εννοώ!) Οι αλυσίδες που στερέωναν τον πύργο μετατράπηκαν σε σιδηροδρομικές γραμμές, τις διάσημες Spirit Tracks, κι έτσι ο κόσμος ευλογήθηκε με τη δημιουργία των τρένων.
Πέρασαν πολλά χρόνια και πλέον ο Link είναι διαφορετικός από αυτόν του Phantom Hourglass. (Μην ρωτάτε τι απέγινε ο παλιός! Ή είδε τα ραδίκια ανάποδα λόγω γερατειών ή πήγε σε άλλη γη-άλλα μέρη!) Το ίδιο και η Zelda. Ο νέος Link λοιπόν είναι εκπαιδευόμενος μηχανικός τρένων και τον αναλαμβάνουμε την ημέρα που θα παραστεί μπροστά στην πριγκίπισσα για την τελετή απονομής του πτυχίου του! (Είναι το δεύτερο Zelda στο οποίο ο Link επαγγέλλεται κάτι και δεν είναι απλά ένας αργόσχολος ήρωας!! Στο Twilight Princess ήταν cowboy! Στο Spirit Tracks είναι μηχανικός τρένου!).
“Τυπικό στυλ Zelda παιχνιδιού δηλαδή και αυτή είναι η αρχή μιας αρκετά μακροσκελούς περιπέτειας”
Μετά την τελετή η Zelda εμπιστεύεται στον Link τις ανησυχίες της για τις Spirit Tracks που άρχισαν να εξαφανίζονται και του ζητάει να ερευνήσει το θέμα. Αν και η Zelda δεν μπορεί να κυκλοφορεί απολύτως ελεύθερη, λόγω του άγρυπνου βλέμματος του διεφθαρμένου συμβούλου της, Cole, καταφέρνουν τελικά να απομακρυνθούν από το κάστρο με τη βοήθεια του Alfonzo, πρώιν σωματοφύλακα της Zelda και νυν μέντορα του Link. Όμως ξαφνικά εξαφανίζονται οι γραμμές κάτω από το τρένο τους κι εκτροχιάζονται! Πριν καλά-καλά συνέλθουν βλέπουν μπρος στα μάτια τους τον Spirit Tower να σπάει σε κομμάτια και στη συνέχεια να αιωρούνται ακανόνιστα! Σαν να μην έφτανε αυτό εμφανίζεται ξαφνικά από το πουθενά ένα διαβολικό τρένο με τους υπεύθυνους της καταστροφής: τον Cole και το τσιράκι του, τον Byrne. Όντας πολύ ισχυροί υπερνικούν το μηδενικό εμπόδιο του Link και του Alfonzo και δολοφονούν τη Zelda!!! Ο Cole θέλει να χρησιμοποιήσει το άψυχο σώμα της για να επαναφέρει τον Malladus!
Ο Link συνέρχεται στο Hyrule Castle και συναντιέται με το πνεύμα της Zelda, η οποία είναι αόρατη για όλους εκτός από τον Link (βολικό, ε;;) Μαζί πηγαίνουν στον Tower Of Spirits, όπου συναντιούνται με την Anjean, μία Lokomo. Οι Lokomos είναι μια φυλή αποτελούμενη από προστάτες των Spirit Tracks και μοιάζουν με άνθρωποι-τρένα. Η Anjean τους προτρέπει να ανακτήσουν όλους τους χάρτες των Spirit Tracks που φυλάσσονται μέσα στον Tower Of Spirits για να αποκτήσουν πρόσβαση σε όλες τις περιοχές του New Hyrule. Ο μόνος τρόπος όμως για να το καταφέρουν είναι να εντοπίσουν τους διάφορους Lokomos και χρησιμοποιώντας το μαγικό μουσικό όργανο της βασιλικής οικογένειας, την Spirit Flute, να παίξουν μαζί με τον καθένα τους μια μαγική μελωδία. Τότε θα μπορέσουν να εισχωρήσουν στο dungeon κάθε περιοχής και, αν νικήσουν τον φρουρό-boss του καθενός, να αποκτήσουν πρόσβαση στον επόμενο όροφο του Tower Of Spirits!
Τυπικό στυλ Zelda παιχνιδιού δηλαδή και αυτή είναι η αρχή μιας αρκετά μακροσκελούς περιπέτειας, η οποία διαρκεί τουλάχιστον 20 ώρες (όχι και άσχημα!) και αν υπολογίσετε και τα πολλά collectables…θα σας απασχολήσει για αρκετό καιρό.
Βλέπω Φαντάσματα!!
Αν και το Gameplay ακολουθεί τον τρόπο παιχνιδιού του Phantom Hourglass κατά γράμμα, υπάρχουν κάποιες καλοδεχούμενες αλλαγές που ανεβάζουν τον τίτλο ψηλότερα από τον προκάτοχό του. Οι σημαντικότερες από αυτές είναι δύο κι έχουν πολύ μεγάλο αντίκτυπο στο πώς παίζει το παιχνίδι: Η αντικατάσταση του πλοίου με το τρένο και η δυνατότητα να ελέγχετε το πνεύμα της Zelda! (Να αναφερθεί ότι είναι η πρώτη φορά που έχουμε τη δυνατότητα να ελέγξουμε την Zelda, έστω και έμμεσα! Εκείνο το άθλιο παιχνίδι του CD-i δεν θεωρείται κομμάτι της σειράς!)
“Αν και το Gameplay ακολουθεί τον τρόπο παιχνιδιού του Phantom Hourglass κατά γράμμα, υπάρχουν κάποιες καλοδεχούμενες αλλαγές”
Ας πάρουμε το τρένο για αρχή: Πλέον μπορούμε να κινούμαστε μόνο πάνω σε προκαθορισμένες γραμμές (τις Spirit Tracks) και όχι όπου θέλουμε. Λογικό! Τρένο είναι! Κάποιοι θα σκεφτούν ότι αυτό περιορίζει την ελευθερία μας. Εγώ θα πω ότι μας απαλλάσσει από περιττές διαδρομές στο «πουθενά» και μας αφήνει να συγκεντρώσουμε την προσοχή μας σε αυτά που πραγματικά έχουν σημασία. Άλλωστε δεν είμαστε τελείως εκτός ελέγχου. Με τη βοήθεια του Stylus προσχεδιάζουμε την διαδρομή που θα ακολουθήσει το τρένο μας κι αυτό την ακολουθεί πιστά. Όμως μην επαναπαύεστε! Το κανόνι πρέπει να είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει κάθε λογής εχθρική οντότητα που μπορεί να συναντήσουμε και πρέπει να είστε προετοιμασμένοι να φρενάρετε και να αλλάξετε πορεία ανά πάσα στιγμή αφού…δεν είστε το μόνο τρένο που κυκλοφορεί στις γραμμές!! Υπάρχουν εχθρικά τρένα που θα πρέπει να αποφύγετε πάση θυσία, αφού το κανόνι σας είναι άχρηστο εναντίον τους. Μόνη λύση η άρον-άρον φυγή!
Πέρα από τις κεντρικές αποστολές και την ιδιότητα του Ήρωα μην ξεχνάμε ότι ο Link έχει και μια άλλη ιδιότητα: Μηχανικός τρένου! Πρέπει λοιπόν να εξασκείτε το επάγγελμά σας για να βγάλετε τα προς το ζην! Θα κληθείτε λοιπόν αρκετές φορές να μεταφέρετε κάποιον από μια τοποθεσία σε μια άλλη, με το αντίτιμο φυσικά. Κάθε πελάτης έχει όμως και τις ιδιοτροπίες του κι εσείς θα πρέπει να τον κρατάτε ευτυχισμένο γιατί…ο πελάτης έχει το πορτοφόλι! Αποφύγετε τα χτυπήματα, τηρήστε τα σήματα της τροχαίας(…εεεε…της σιδηροδρομικής διέλευσης τέλος πάντων…) και σταματήστε ομαλά στον προορισμό σας και όλοι θα είναι ευτυχισμένοι. Εκτός από επιβάτες θα χρειαστεί πολλές φορές να κουβαλήσετε διάφορα εμπορεύματα έτσι ώστε να συνεισφέρετε στο εμπόριο ανάμεσα σε δύο περιοχές και ως αποτέλεσμα να επωφεληθείτε από την ανάπτυξή τους. Πάλι θα χρειαστεί προσοχή όμως καθώς αν μεταφέρετε πάγο…λιώνει, αν μεταφέρετε cuckoos…υπάρχουν κλεφτοκοτάδες, αν μεταφέρετε ψάρια…υπάρχουν γλάροι!! Δύσκολο να είσαι επαγγελματίας!!!
Εφόσον θα περάσετε αρκετές ώρες με το τρένο σας, ίσως θελήσετε να του αλλάξετε look! Κανένα πρόβλημα, καθώς αυτό το μούτρο από το Phantom Hourglass, ο Linebeck, επιστρέφει ως χρυσοθήρας πια και με αντάλλαγμα διάφορους θησαυρούς που θα συναντήσετε στα ταξίδια σας, θα σας προμηθεύσει με νέα κομμάτια για το τρένο σας, με τα οποία αλλάζετε την εμφάνισή του αλλά και τις αντοχές του. (όπως με το πλοίο στο PH) Δεν είναι υποχρεωτικό αλλά σίγουρα είναι ένα Sub-quest που θα σας απασχολήσει αρκετά, αν θέλετε να κάνετε τη ζωή σας πιο εύκολη.
“Εφόσον θα περάσετε αρκετές ώρες με το τρένο σας, ίσως θελήσετε να του αλλάξετε look!”
Όπως προανέφερα, το σώμα της Zelda μπορεί να απήχθη αλλά το πνεύμα της είναι πολύ ισχυρό για να το βάλει κάτω! Έτσι σας συντροφεύει σε όλη την περιπέτειά σας και σας βοηθά με έναν μοναδικό τρόπο: Καταλαμβάνει τα σώματα των Phantoms (των ιπποτό-μορφων εχθρών που συνήθως απαντώνται να φρουρούν τον Tower Of Spirits), δίνοντάς σας τη δυνατότητα να τους ελέγχετε! Απλά πιάνετε το κυριευμένο Phantom με το stylus και σχεδιάζετε τη διαδρομή που θα ακολουθήσει, τους εχθρούς που θα χτυπήσει ή τους διακόπτες που θα ενεργοποιήσει! Αυτή η δυνατότητα δίνει στο παιχνίδι την ευκαιρία να συμπεριλάβει κάποιους ιδιαίτερα έξυπνους γρίφους, αφού υπάρχουν διάφορα Phantoms με διαφορετικές ιδιότητες. Άλλα μπορούν να περνάνε άνετα μέσα από τη λάβα και τα καρφιά κουβαλώντας και τον Link, άλλα να μετατρέπονται σε κυλιομένους βράχους και να σπάνε όποιο εμπόδιο βρεθεί στο δρόμο τους και άλλα να τηλεμεταφέρονται σε σημεία παντελώς απρόσιτα με διαφορετικό τρόπο. Ένας ιδανικός συνδυασμός τους θα ανοίξει τον δρόμο σας για να συνεχίσετε. Μπορείτε μέχρι και να απασχολείτε τα υπόλοιπα Phantoms πιάνοντάς τους την κουβέντα, έτσι ώστε να περάσει από πίσω ο Link ανενόχλητος!!
Σχεδόν όλα τα κλασικά όπλα της σειράς επιστρέφουν αλλά έχουμε και κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες προσθήκες. Το μαστίγιο, για παράδειγμα, το οποίο είδαμε και στο demo του Skyward Sword, είναι ένα πολυτάλαντο όπλο-εργαλείο αφού μπορεί να σκοτώσει, να χρησιμοποιηθεί σαν το hook shot για να περνάμε κενά αλλά και να εκτοξεύσει διάφορα αντικείμενα. Το Whirlwind είναι ένας μικρός ανεμόμυλος που μπορεί να σβήνει φωτιές αλλά και να δίνει την κατάλληλη προωθητική δύναμη στη σχεδία σας ώστε να διασχίσετε μια λίμνη! Όλα δουλεύουν έξυπνα και ομαλά.
Το μεγαλύτερο παράπονο που είχανε οι περισσότεροι από το Phantom Hourglass ήταν η απαίτησή του να επιστρέφουμε συνεχώς στον Temple Of The Ocean King και να επαναλαμβάνουμε τα σημεία που είχαμε περάσει και την προηγούμενη φορά για να καταφέρουμε τελικά να προχωρήσουμε στο νέο κομμάτι του ναού. Αν και στο Spirit Tracks εξακολουθεί να υπάρχει ένας κεντρικός πύργος που πρέπει να επιστρέφουμε συνεχώς (Spirit Tower), η Nintendo επίλυσε το πρόβλημα με έναν έξυπνο τρόπο: Υπάρχει μια εξωτερική σκάλα που συνδέει κάθε όροφο αυτόνομα. Με αυτόν τον τρόπο δεν χρειάζεται να ξαναμπείτε σε έναν όροφο που έχετε επισκεφτεί παλιότερα.
Το παιχνίδι υπολείπεται του online multiplayer κομματιού που υπήρχε στο PH. Αντί αυτού υπάρχει ένα τοπικό multiplayer για εώς τέσσερις παίκτες, με χρήση ενός μόνο cartridge κι έχει σαν αντικείμενο την συλλογή περισσοτέρων Force Gems από τους αντιπάλους σας. Δεν υπάρχουν σπαθιά παρά μόνο βόμβες για να αναχαιτίσετε τις προσπάθειες των άλλων παικτών. Επίσης κυκλοφορούν Phantoms που δεν έχουν…οπαδικές προτιμήσεις και θα επιτεθούν κατά βούληση σε όποιον εντοπίσουν! Σίγουρα το multiplayer δεν είναι το «ζουμί» του παιχνιδιού αλλά είναι μια ευχάριστη, καλοδεχούμενη επιλογή.
Σιδηροδρομική Πανδαισία
Το Spirit Tracks χρησιμοποιεί ακριβώς την ίδια μηχανή γραφικών με το Phantom Hourglass καθώς και την ίδια οπτική γωνία. Αυτό σημαίνει ισομετρική απεικόνιση από ψηλά με κλίση ¾ για να παρακολουθείτε καλύτερα τα, επικαλυπτόμενα με όμορφη cel-shaded υφή, πολύγωνα. Από το απέραντο γαλάζιο του ωκεανού που έσπαγε που και που από μικρά νησάκια, μεταφερόμαστε σε αχανείς πεδιάδες, λίμνες και βουνά! Τα γραφικά είναι όμορφα και πολύχρωμα, με ζωντανά, φωτεινά χρώματα και ποικιλόμορφες τοποθεσίες. Το τρένο είναι σχεδιασμένο εξαιρετικά, ανεξαιρέτως των κομματιών που του έχετε προσαρμόσει, αλλά ειδικά το χρυσό, με τις εντυπωσιακές αντανακλάσεις και την όμορφη γυαλάδα του, είναι χάρμα οφθαλμών! Είναι το κάτι άλλο να ταξιδεύετε και περιστρέφετε την κάμερα γύρω του, χαζεύοντάς το μαζί με το τοπίο!
“Το Spirit Tracks χρησιμοποιεί ακριβώς την ίδια μηχανή γραφικών με το Phantom Hourglass”
Το frame rate παρουσιάζει μια, μικρή μεν αισθητή δε, πτώση όταν κινείστε με το τρένο και σας επιτίθονται πολλοί εχθροί ταυτόχρονα όμως τελικά δεν θα επηρεάσει την κίνησή σας. Οι χαρακτήρες είναι καλοσχεδιασμένοι και στα κοντινά πλάνα των cut-scenes ή των συνομιλιών μπορείτε εύκολα να παρατηρήσετε τους εξαιρετικούς μορφασμούς τους και το συναίσθημα που θέλουνε να σας περάσουνε. Το πιο εντυπωσιακό κομμάτι των γραφικών όμως είναι αναμφισβήτητα τα επιβλητικά bosses, τα οποία είναι σαφώς πιο καλοσχεδιασμένα και μεγαλύτερα από αυτά του Phantom Hourglass, και κάποια από αυτά θα σας μείνουν σίγουρα στο μυαλό ως κλασικές στιγμές του gaming! Δεν θα πω όμως περισσότερα, ανακαλύψτε τα μόνοι σας!
Του-Τουουουουουτ!!
Η μουσική του τίτλου ακολουθεί τα υψηλά στάνταρ της σειράς και παρουσιάζει πολλά νέα κομμάτια, τα οποία μπορεί να είναι πιστά στην παράδοση των προηγούμενων παιχνιδιών αλλά σίγουρα δεν αποτελούν απλές διασκευές. Η προσθήκη ντεφιού που χτυπάει ρυθμικά, μιμούμενο ένα τρένο που κινείται, στα κομμάτια που συνοδεύουν τα ταξίδια σας, έχει προφανή σκοπό και δένει αμέσως με το κλίμα. Άλλωστε απλά ακούγοντας τη μουσική με δεμένα μάτια μπορείτε να καταλάβετε αν βρίσκεστε σε μια έρημο, σε εξωτικά νησιά ή σε τοπία τύπου άγριας-δύσης! Η μουσική αλλάζει δυναμικά ανάλογα με τα δρώμενα. Π.χ. παίζει πιο γρήγορα όταν κινείστε με την μέγιστη ταχύτητα, αλλάζει ρυθμό όταν βάζετε όπισθεν και σας προειδοποιεί όταν πλησιάζουν εχθροί, δίνοντας έναν τόνο μάχης! Πραγματικά πάρα πολύ καλή δουλειά! Οι μαγικές μελωδίες που παίζετε με την Spirit Flute και ειδικά τα ντουέτα που θα κάνετε με τους Lokomo, για να εμφανίσετε νέες Spirit Tracks, είναι πραγματικά ονειρικές.
Εδώ θα ήθελα να αναφέρω τον εξαιρετικό τρόπο με τον οποίο χειρίζεστε την Spirit Flute. Η πάνω οθόνη απεικονίζει την είσοδο αέρα της Flute ενώ η κάτω την λαβή της με τα διαφορετικού μήκους άκρα (άρα και διαφορετικές νότες). Χρησιμοποιείτε το Stylus για να αλλάζετε νότες (κουνώντας αριστερά-δεξιά την λαβή) ενώ ταυτόχρονα φυσάτε στο μικρόφωνο! Η νότα που θα ακουστεί είναι αυτή που φέρατε στη μέση ενώ η διάρκεια και η έντασή της εξαρτάται από τον τρόπο που θα φυσήξετε! Είναι απίστευτο το πόσο καλά λειτουργεί η μίμηση του οργάνου και πόσο όμορφο είναι το αποτέλεσμα! Πρέπει να το δοκιμάσετε οι ίδιοι για να το πιστέψετε!
Τα ηχητικά εφέ είναι ομοίως ποιοτικά και δένουν γάντι σε κάθε σας κίνηση. Οι ήχοι του τρένου είναι πάρα πολύ πιστικοί σε όλους τους τομείς, είτε μιλάμε για το φρενάρισμα και την επιτάχυνση είτε για τους προειδοποιητικούς ήχους προσέγγισης διασταύρωσης και την κόρνα του τρένου (η οποία αλλάζει ανάλογα με την μηχανή που «φοράτε»!). Οι μόνες φωνές που θα ακούσετε για άλλη μια φορά είναι οι κραυγές και τα επιφωνήματα των «μουγκών» χαρακτήρων αλλά…δεν θα ήταν Zelda διαφορετικά!
Το Τρένο Σφυρίζει! Τρέξτε Να Προλάβετε!!
Το Spirit Tracks μπορεί να ξενίσει σε μερικούς, λόγω της επιφανειακής ομοιότητάς του με το Phantom Hourglass. Όμως μην βιαστείτε να κρίνετε το…Video-game από το εξώφυλλο! Τα προβλήματα «αγγαρείας» που υπήρχαν στον προκάτοχό του έχουν εξαλειφθεί και τα νέα χαρακτηριστικά που προσθέτει στην σειρά είναι καλοδεχούμενα κι έξυπνα υλοποιημένα (και πιο σουρεαλιστικά από ότι έχουμε συνηθίσει!) Του αξίζει να κουβαλάει το βαρύ του όνομα κι εσείς μόνο κερδισμένοι θα βγείτε με την ενασχόληση μαζί του (η οποία κρατάει και αρκετά). Τα τρένα ξαναέγιναν της μόδας!!