ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Γιώργος Παύλου
Τώρα, που έχει καθίσει η “σκόνη” της φετινής Ε3 αποφάσισα να βάλω τις σκέψεις μου σε σειρά γύρω από την παρουσίαση του XBOX One X… Δεν έκρυψα ποτέ ότι ήμουν ενάντια στην κυκλοφορία τόσο του PS4 Pro, όσο και του XBOX One X ( μπορείτε να διαβάσετε το αναλυτικό μου άρθρο εδώ ), αλλά πλέον τα δυο συστήματα είναι γεγονός, οπότε η “γκρίνια” μου για τα mid life upgrades δεν έχει πλέον ιδιαίτερο νόημα (βέβαια, με όλους πλέον να περιμένουν και στην επομένη γενιά ανάλογες κυκλοφορίες, είμαι περίεργος να δω πως θα πάει το launch του PS5 και του επόμενου ΧΒΟΧ…).
Περά όμως από όλα αυτά, στο παρόν άρθρο θέλω να επικεντρωθώ στην παρουσίαση του XBOX One X (XOX από εδώ και πέρα)… Δεν θα μπω σε τεχνικές λεπτομερίες, άλλωστε είχα καταφέρει από την περσινή Ε3 να πέσω πολύ κοντά στα specs του συστήματος (για πρώτη φορά στη ζωή μου πιο κοντά από τις προβλέψεις του Eurogamer). Με αυτό το κείμενο θέλω να γράψω αυτά που με κέρδισαν, αλλά και αυτά που με προβλημάτισαν στην παρουσίαση του ΧΟΧ…
Ξεκινάμε με τα θετικά: Το σύστημα είναι πραγματικά ισχυρό! Αν και η αλήθεια είναι ότι, από άποψη αρχιτεκτονικής το ΧΟΧ δεν έχει τεράστιες διαφορές με το PS4 Pro, ο υπερχρονισμός της APU, τα 4Gb επιπλέον μνήμης και το μεγαλύτερο memory bus κάνουν τα XOX να έχει μια διαφορά της τάξης του 50%! Αν βάλετε και το γεγονός ότι το σύστημα χρησιμοποίει σύστημα υδρόψυξης, έχει 4K BluRay και ένα σωρό αλλά χαρακτηριστικά (με κάποια όπως το freesync να μην έχουν καν εφαρμογή στην αγορά τηλεοράσεων αύτη την στιγμή), κάνουν τα 499€ μια πραγματικά “τίμια” τιμή. Εγώ προσωπικά, με όλα αυτά τα χαρακτηριστικά, πίστευα ότι το σύστημα δεν θα έπαιζε κάτω απο τα 550-599€.
Αυτό που εντυπωσίασε ακόμα περισσότερο είναι οι διαστάσεις του συστήματος. Μετά το σοκ και τις αρνητικές αντιδράσεις που συνόδεψαν το form factor του αρχικού XBOX One, που είχε την χάρη και το μέγεθος ντιβανοκασέλας, χωρίς την επιλογή να μπορεί να στηθεί η κονσόλα κάθετα (ειλικρίνα, τι σκεφτόντουσαν;), η Microsoft με το ΧΟΧ έδωσε τα ρέστα της: Το σύστημα είναι μικρότερο και από το, ήδη μικρό, XBOX One S! Πραγματικά αξίζουν συγχαρητήρια στην εταιρία και στο development team, γιατί με το ΧΟΧ δείχνει ότι θέλει να φέρει ένα πραγματικά όμορφο, high end προϊόν με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για τον καταναλωτή.
Αν και τα παραπάνω είναι όλα τρομερά θετικά, όταν τελείωσε το όλο event της E3 έμεινα με μια πολύ περίεργη αίσθηση… Βλέπετε, ενώ η Microsoft με έπεισε ότι πραγματικά ξέρει να σχεδιάζει ένα ισχυρό σύστημα, λαμβάνοντας σοβαρά το feedback των καταναλωτών, δείχνει να ξεχνά ένα βασικό πράγμα: Τα παιχνίδια… Η ισχύς και το design ενός συστήματος έχουν τεράστια σημασία, αλλά, είναι το αποκλειστικό software που κάνει την διαφορά. Αν αρκούσε η ανώτερη υπολογιστική ισχύς, πολύ απλά κανείς από τα 30 εκατομμύρια χρήστες δεν θα έπρεπε να είχε πάρει το αρχικό XBOX One αφού όλοι θα έπρεπε να είχαν πάει στο ισχυρότερο PS4… Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό αυτών των 30 εκατομμυρίων χρηστών έκανε μια συνειδητή επιλογή να αγοράσει ένα σύστημα με παρόμοια τιμή (για να είμαστε ειλικρινής στην αρχή πολύ υψηλότερη αφού με το kinect το One στοίχιζε 500€), αλλά με “χειρότερο” hardware, για ένα απλό λόγο: Μονό εκεί θα μπορούσαν να παίξουν κάποια από τα αγαπημένα τους παιχνίδια!
Η Sony και η Nintendo έχουν αντιληφτεί πόσο μεγάλη είναι η σημασία των αποκλειστικοτήτων: Τίτλοι όπως το νέο God of War ή το Mario Odyssey είναι αρκετοί από μόνοι τους για να οδηγήσουν κάποιον την αγορά ενός PS4 ή του Nintendo Switch… Bloody hell (όπως θα έλεγαν και οι Βρετανοί), ακόμα και για το 3DS, που όλοι ξέρουμε ότι έχει κλείσει τον κύκλο του ανακοινώθηκε μια πολύ σοβαρή αποκλειστικότητα: Το Metroid: Samus Returns, το remake του Metroid 2 του Gameboy (διαβάστε της σκέψεις μου για την ανακοίνωση του παιχνιδιού εδώ)! Όλοι οι παραπάνω τίτλοι έχουν ένα κοινό: Δεν μπορείς να τους βρεις σε κανένα άλλο σύστημα! Αυτό από μόνο του τους καθιστά system sellers (πως το δουλεύω το αγγλικό ο άτιμος), αφού ο άλλος δεν μπορεί να τους παίξει πουθενά άλλου…
Μπορούμε να πούμε ότι το ίδιο ισχύει αυτή την στιγμή και το ΧΟΧ; Με μια λέξη, όχι… Η περσινή απόφαση της Microsoft να κυκλοφορούν ΟΛΟΙ οι τίτλοι του ΧΒΟΧ και για windows PC, έχει επί της ουσίας μετατρέψει την κονσόλα σε ένα είδους “Steam Box”… Θυμάστε… Tα PC/ κονσόλες που προσπάθησε πριν λίγο καιρό να προωθήσει η Valve και θα “τρέχουν” ένα Linux λειτουργικό με βάση το Steam. Προφανώς η Microsoft θέλει να προωθήσει το ίδιο concept, κάνοντας τα Windows 10 και το XBOX μια κοινή πλατφόρμα, κάτι το όποιο έχει δημιουργήσει στην κονσόλα της ένα σημαντικό πρόβλημα: ΔΕΝ έχει αποκλειστικότητες! Θεωρητικά, όποιος έχει PC (με τα κατάλληλα specs) έχει και πρόσβαση στους τίτλους του XBOX!
Φυσικά, δεν συζητάμε την διαφορά στο κόστος ή στο κομμάτι της λειτουργικότητας μεταξύ του XBOX και ενός PC για έναν gamer. Όποιος δεν ενδιαφέρεται για του τίτλους της Sony και είναι “άρρωστος” με Gears, Halo κτλ, η αγορά του ΧΒΟΧ, και ειδικά του ΧΟΧ, είναι μονόδρομος. Τι γίνεται, όμως με τους υπόλοιπους και ειδικά όσους δεν έχουν ακόμα 4Κ TV; Εγώ προσωπικά που δεν έχω ΧΒΟΧ, όταν άκουσα την περσινή κίνηση της Microsoft για το κοινό Library μεταξύ κονσόλας και windows, πήρα την απόφαση στο επόμενο upgrade που θα κάνω στο PC μου, να ξοδέψω 100-130€ παραπάνω ώστε να μπορώ να παίξω όποιους τίτλους του XBOX δεν θα κυκλοφορήσουν στο PS4. Άλλωστε με τις ταχύτατες εξελίξεις στις GPU (με το 4Κ gaming να είναι κάτι απόλυτα εφικτό ακόμα και για Mid-range μοντέλα), σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι τίτλοι, ως βάση, θα κυκλοφορούν και στο “μικρό” XBOX One S, σημάνει ότι ένα με ένα σχετικά μικρό επιπλέον κόστος, θα μπορώ να παίζω αυτά τα παιχνίδια στα 720/900p με medium settings… Άρα γιατί να μπω στη διαδικασία να αγοράσω ένα ακόμα σύστημα;
Με το XBOX One X, η Microsoft απέδειξε σε όλους ότι σε επίπεδο engineering είναι ικανή να κάνει θαύματα. Εκεί που η Sony με το Pro κατάφερε να αυξήσει την δύναμη σε σχέση με τον απλό PS4 κατά 2,2 φορές, η Microsoft με το ΧΟΧ έκανε την ανάλογη αύξηση κατά 4,6! Το σύστημα από κάθε άποψη είναι αυτό που λέμε “state of the art”. Για όποιον έχει 4Κ τηλεόραση και είναι οπαδός των franchises του συστήματος ή θέλει να παίζει την καλύτερη έκδοση των third party τίτλων, τα 499€ είναι μια απόλυτα λογική τιμή για όλα αυτά που παίρνετε … Για τους υπόλοιπους, όμως, και ειδικά πάνω στο κομμάτι του software, οι πολίτικες της Microsoft έχουν καταφέρει μια πολύ περίεργη κατάσταση που στερούν από το σύστημα ένα πολύ σημαντικό όπλο: Την ικανότητα να προσφέρει ένα προϊόν που ΔΕΝ είναι πουθενά άλλου διαθέσιμο.