Γιώργος Παύλου
Πρέπει να παραδεχτώ ότι όταν ανακοινώθηκε το XBOX Series S το θεώρησα φοβερή ιδέα, ειδικά στην τιμή των 299€.
Φυσικά έγιναν θυσίες… 6 GB λιγότερη RAM και η GPU έχει μόλις το 30% της ισχύς του XSX, αλλά θα έχεις ένα Next Gen XBOX, που θα παίζει ΟΛΑ τα παιχνίδια του XBOX Series X. Ναι, με χαμηλότερες επιδόσεις (ο βασικός στόχος είναι η ανάλυση να μην υπερβαίνει τα 1080P-1440P), αλλά για πραγματικά χαμηλή τιμή.
Το παίρνεις, «πετάς» και ένα gamepass και, με ελάχιστα χρήματα, είσαι άρχοντας.
Μετά, όμως, από τον αρχικό μου ενθουσιασμό, όσο σκεπτόμουν το θέμα τις τελευταίες εβδομάδες, τόσο άρχισα να ανησυχώ ότι το XBOX Series S μπορεί, μακροπρόθεσμα να αποτελέσει ένα σοβαρό «εμπόδιο» για τους Next Gen τίτλους.
Πως θα με ρωτήσετε τώρα…
Tha Last shall come first…
Στο development ενός τίτλου, ο οποίος προορίζεται για διαφορετικά power profiles, υπάρχει μια βασική αρχή: Ξεκινάς από τον χαμηλότερο παρανομαστή. Αυτός είναι ο πιο απλός και ο λιγότερο κοστοβόρος τρόπος, είτε σε χρόνο είτε σε χρήμα, για να αναπτύξεις ένα τίτλο, o οποίος θα τρέχει σε δύο διαφορετικά modes επιδόσεων.
Δηλαδή, με απλά λόγια, όταν ξέρεις ότι παιχνίδι που φτιάχνεις πρέπει να παίζει και στο XBOX One/PS4 και στο XBOX One X/PS4 Pro, ξεκινάς το development από το μικρότερο μηχάνημα και αφού «διασφαλίσεις» ότι το παιχνίδι λειτουργεί ικανοποιητικά εκεί, ΤΟΤΕ κανείς την μεταφορά στο ισχυρότερο SKU.
Και αφού πλέον, δεν έχεις τον «πονοκέφαλο» αν σου φτάνουν οι πόροι του συστήματος για να κανείς αυτά που θέλεις, μπορείς να χρησιμοποιήσεις την επιπλέον υπολογιστική ισχύς του ισχυρότερου SKU για να αυξήσεις τις επιδόσεις του τίτλου (ανάλυση, draw distance, textures quality, frame rate κτλ).
Όλα αυτά δεν θα έπρεπε να προκαλούν έκπληξη. Μια «αντίστροφη» διαδικασία, ξεκινώντας δηλαδή το development στο ισχυρότερο σύστημα και μετά να προσπαθήσεις να το «χωρέσεις» στο λιγότερο ισχυρό SKU, μπορεί να αποδεχτεί προβληματική και χρονοβόρα, αφού είναι που εύκολο να προκύψουν θέματα που να σε κάνουν να αλλάζεις βασικά στοιχειά του gameplay (πχ enemy counts, scene complexity, post process effects κτλ).
Constraining the Future.
Οπότε στην νέα γενιά συστημάτων, κάθε multiplatform παιχνίδι που είναι να δούμε στο XBOX Series και στο PS5, οι developers θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι, ΠΡΩΤΑ απ’όλα το παιχνίδι θα πρέπει να μπορεί να τρέξει αξιοπρεπώς στο XBOX Series S, έχoντας κάποια ελάχιστα standard ποιότητας!
Δεν θα μπορούσα να φανταστώ παιχνίδια στο Series S με ανάλυση χαμηλότερη των 900P ή framerate χαμηλότερο των 30fps. Τουλάχιστον όχι χωρίς ένα τεράστιο shit-storm, από όσους αποκτήσουν το Series S. Και αυτό είναι κάτι που κάθε developer θα το λάβει πολύ σοβαρά υπόψιν, αν δεν υπάρχουν ήδη “δεσμευτικά” quality guide-lines από τη Microsoft.
Τo θέμα είναι ότι XBOX Series S έχει μια χαώδη διαφορά στην GPU και στην μνήμη σε σχέση με XBOX Series X και το PS5!
Αυτό όμως, σημαίνει ότι όλη η θηριώδης παραπάνω υπολογιστικής ισχύς του XBOX Series X, θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο για να κάνει enchant τίτλους που έχουν σχεδιαστεί πρωτίστως για ένα πολύ λιγότερο ισχυρό σύστημα.
Και αυτή η γενιά συστημάτων, με τα XBOX One S/X και PS4/PS4 Pro, μας δίδαξε ένα πράγμα: κανένας developer δεν θα καθίσει να κάνει «τρομακτικά» upgrades στο παιχνίδι του (πχ με καλύτερα μοντέλα χαρακτήρων). Το βασικό παιχνίδι παραμένει το ίδιο και παίζεις με υψηλότερα settings ή/και καλύτερη απόδοση.
Και φυσικά, δεν θα μείνει ανηπηρέαστο το PS5 από τα παραπάνω, αφού θα έχουν «εφαρμογή» σε όλους τους Third-party multiplatform τίτλους…
Lowering my expectations…
Κάπως έτσι, ο αρχικός μου ενθουσιασμός για το XBOX Series S, έχει αντικατασταθεί με προβληματισμό. Όσο το σκέφτομαι, τόσο καταλήγω στο συμπέρασμα ότι η Microsoft, άθελα της, ίσως να έχει περιορίσει σε μεγάλο βαθμό το τι θα μπορούσαν να κάνουν οι developers στη νέα γενιά συστημάτων.
Πως θα δούμε τίτλους να φτάνουν το XBOX Series X στα όρια του, όταν τα ιδία παιχνίδια πρέπει να τρέχουν στο XBOX Series S; Και δεν είναι μόνο θέμα ανάλυσης και FPS.
Η 200% επιπλέον υπολογιστική ισχύς του XBOX Series X, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για παραπάνω πράγματα από υψηλότερη ανάλυση και μεγαλύτερο frame rate (θα μπορούσαν πχ να γίνει χρήση της GPU για πολύ εντυπωσιακά physics ή particle effects που θα ήταν αδύνατον να διαχειριστεί το XBOX Series S ακόμα και στα 1080P).
Και ενώ η κίνηση της Sony για το digital only PS5, μου είχε φανεί στην αρχή βλακώδης (άλλωστε πόσα να γλιτώσεις από εν BD-Rom;), τώρα όσο το σκέφτομαι, βγάζει νόημα…
05/10/2020