___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : KONAMI
PUBLISHER : KONAMI
ΕΙΔΟΣ : Platform, Action/Adventure
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : PSP, PS Vita, PS3, XBOX 360 (PS1 Version)
REVIEWER : Γιώργος Παύλου
REVIEWED ON : PS Vita, PS3
___________________________________________________________________________________________
Άν και κυκλοφόρησε σχεδόν 20 χρόνια πρίν, συνεχίζει να αποτελεί ένα απίστευτα εντυπωσιακό και καλοφτιαγμένο παιχνίδι και χάρη σε αυτό ένα νέο “είδος” παιχνιδιών δημιουργήθηκε! Κύριες και Κύριοι καλώς ήρθατε στο κάστρο του Κόμη Drac… εεεε συγνώμη ήθελα να πω στο Castlevania: Symphony Of The Night (SOTN για το υπόλοιπο κείμενο).
ΥΠΟΘΕΣΗ
Η υπόθεση ξεκίνα αρκετά πρωτότυπα αφού αρχίζει με την τελική μάχη από το προηγούμενο παιχνίδι της σειράς το Castlevania: Rondo Of Blood (ή The Dracula X Chronicles). έτσι ξεκινάτε το 1792 με τον έλεγχο του Richter Belmont, της γνωστής οικογενείας κυνηγών Vampir, και δίνετε την τελική μάχη ενάντια στον αιώνιο εχθρό των Belmont, τον Κόμη Dracula. Μετά από μια σχετικά εύκολη μάχη καταφέρνετε και νικάτε τον τρομερό βρικόλακα πράγμα που σημαίνει ότι το κάστρο του Dracula μαζί με τον ίδιο θα εξαφανιστεί και για ένα αιώνα δεν θα αποτελεί απειλή για την ανθρωπότητα.
Τα πράγματα περιπλέκονται όταν μόλις τέσσερα χρόνια μετά, το εφιαλτικό κάστρο κάνει ξανά την εμφάνιση του. Πλέον δεν ελέγχετε κάποιο μέλος της οικογενείας Belmont αλλά τον Alucard ένα πανίσχυρο Dhampir (υβρίδιο όπου ο ένας γονιός είναι Vampir και ο άλλος θνητός) και είναι γιός του ίδιου του Dracula (άλλωστε το όνομα του είναι το “Dracula” ανάποδα). Ο Alucard έχοντας απορρίψει την φύση του πατέρα του, χρησιμοποιεί τις δυνάμεις του για να μάθει για ποιό λόγο το κάστρο επέστρεψε τόσο σύντομα, μα τα πράγματα γρήγορα θα πάρουν άσχημη τροπή….
Ο Death, ένας από τους υπηρέτες του Dracula, κάνει την εμφάνιση του και, σε μια προσπάθεια να κάνει τον Alucard να σταματήσει την επίθεση που έχει εξαπολύσει, του αφαιρει όλο τον εξοπλισμό του αφήνοντας τον αποδυναμωμένο. Βεβαία κάτι τέτοιο δεν είναι αρκετό να αποτρέψει τον ηρώα μας αλλά πλέον η περιπέτεια του έχει γίνει πολύ πιο δύσκολη…
“Όλα αυτά δημιουργούν μια επιβλητική ατμόσφαιρα ενός σκοτεινού παραμυθιού η όποια θα σας απορροφήσει εντελώς!”
Που είναι όμως ο Richter Belmont ή κάποιο άλλο μέλος της οικογενείας του; Ποιά είναι η αινιγματική Maria και τι ακριβώς αναζητά μέσα στο κάστρο του Dracula; Άν και η υπόθεση είναι παρά πολύ απλή (με κάποιες μικρές “ανατροπές”), από την πλευρά της ομάδας ανάπτυξης έχει γίνει μεγάλη δουλεία στο να εισάγουν αναφορές και στοιχειά από διαφορές γνώστες ιστορίες από τον χώρο της φανταστικής λογοτεχνίας. Έτσι, θα δείτε άμεσες αναφορές στον “Άρχοντα των Δαχτυλιδιών”, στον “Μάγο του Οζ” αλλά και αμέτρητες λεπτομέρειες που έχουν να κάνουν με μύθους από διαφορετικούς πολιτισμούς. Όλα αυτά δημιουργούν μια επιβλητική ατμόσφαιρα ενός σκοτεινού παραμυθιού η όποια θα σας απορροφήσει εντελώς!
GAMEPLAY/ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
Το SOTN αποτέλεσε ένα κομβικό σημείο για την σειρά Castlevania, η όποια μέχρι το 1997 αριθμούσε ήδη πολλές κυκλοφορίες στο ενεργητικό της. Τα μέχρι τότε παιχνίδια της σειράς ήταν κλασσικά side scrolling platforms με μερικά rpg στοιχειά στο gameplay τους. Για να είμαστε δίκαιοι το 1987 υπήρξε και το Simon’s Quest (το όποιο έχει αρκετά κοινά στοιχειά με το SOTN) και ήταν το μοναδικό Castlevania το όποιο διαφοροποιούνταν από τα υπόλοιπα παιχνίδια της σειράς, αλλά όσα Castlevania κυκλοφόρησαν μετά από αυτό, επέστρεψαν στο παραδοσιακό gameplay της σειράς.
Με φανερές επιρροές από τα εξαιρετικά Metroid της Nintendo, η KONAMI κατάφερε να πάρει και να εισάγει ένα σύνολο νέων στοιχείων στο SOTN με τόσο αρμονικό τρόπο που ένα νέο είδος παιχνιδιών γεννήθηκε: τα Metroidvania! Έτσι, το SOTN είναι ένα κατά βάση ένα Platform game με την διάφορα ότι δεν υπάρχουν πλέον διαδοχικές πιστές όπου τελειώνοντας την μια, προχωράτε στην επομένη όπως συμβαίνει συνήθως στο είδος. Πλέον το κάστρο που καλείστε να εξερευνήσετε (ούτε υπάλληλος της πολεοδομίας να ήσασταν) είναι ένας τεράστιος ενιαίος χώρος, γεμάτος μυστικά και μπορείτε να κινηθείτε μέσα σε αυτό με όποια σειρά θέλετε.
Όσο προχωράτε στην εξερεύνηση σας ο χαρακτήρας θα αποκτήσει νέες ικανότητες (όπως το να μεταμορφώνεται σε λύκο) που θα σας επιτρέψουν πρόσβαση σε προηγουμένος μη προσβάσιμα σημεία του κάστρου, με αποτέλεσμα να έχετε να κάνετε πολύ μπρος-πίσω μεταξύ των περιοχών. Βεβαία, για να σας κάνουν την ζωή πιο εύκολη, οι δημιουργοί του παιχνιδιού έχουν βάλει αρκετά save rooms όπου μπορείτε να σώσετε την πρόοδο σας αλλά και δωμάτια τηλεμεταφοράς, τα όποια σας μεταφέρουν στα αντίστοιχα δωμάτια που υπάρχουν διάσπαρτα στο κάστρο.
Βεβαία δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε για ένα Castlevania! Έτσι, έχουμε να κάνουμε με ένα καταπληκτικό platform game που απαιτεί προσεκτικό χειρισμό του χαρακτήρα σας και κατά την διάρκεια της περιήγησης μέσα στο κάστρο θα κληθείτε να εξολοθρεύσετε αμέτρητα υπερφυσικά πλάσματα. Η ποικιλία των εχθρών είναι πραγματικά τεράστια, αλλά, αυτό που θα ευχαριστηθείτε είναι τα εκπληκτικά Boss Fights όπου και θα αντιμετωπίσετε εντυπωσιακούς εχθρούς, σε μάχες γεμάτες ένταση οι οποίες απαιτούν να κινηθείτε μεθοδικά εκμεταλλευόμενοι “ανοίγματα” στις επιθέσεις του αντιπάλου σας.
“Θα αντιμετωπίσετε εντυπωσιακούς εχθρούς σε μάχες γεμάτες ένταση οι οποίες απαιτούν να κινηθείτε μεθοδικά”
Ξεχάστε βεβαία τα μαστίγια-morning stars τα όποια ήταν σήμα κατατεθέν των προηγούμενων Castlevania και αγαπημένο όπλο των μελών της οικογενείας Belmont (τώρα βεβαία ποιος πάει να εξολοθρεύσει Vampir μαστιγώνοντας τα είναι μια άλλη ιστορία). Ο Alucard έχει μια ιδιαίτερη αγάπη στα long swords αλλά, κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, θα σας δοθούν κυριολεκτικά δεκάδες επιλογές ανάμεσα σε διαφορετικά είδη όπλων, από σιδερογροθιές έως τεραστία two handed σπαθιά, με το κάθε όπλο να έχει το δικό του στυλ επίθεσης αλλά και, πολλές φορές, μοναδικές καταστροφικές ιδιότητες.
Φυσικά κάτι που δεν θα μπορούσε να λείπει από ένα παιχνίδι που θέλει να λέγετε Castlevania είναι η ύπαρξη των ειδικών δευτερευόντων όπλων τα όποια βρίσκει κατά την διάρκεια της περιπέτειας του ο Alucard. Αυτά τα όπλα ποικίλουν από μαχαίρια, αγιασμό, τσεκούρια, πραγματικά ο κατάλογος είναι μεγάλος. το κάθε όπλο έχει την δική του μοναδική συμπεριφορά και η χρήση του καταναλώνει ένα αριθμό από “καρδιές”, που διαφέρει από όπλο σε όπλο, τις οποίες και βρίσκετε καταστρέφοντας διάφορα στοιχειά του background (ναι, δεν βγάζει και πολύ νόημα αλλά θα μπορούσε να είναι σκαντζόχοιρος που μαζεύει δαχτυλίδια ή υδραυλικός που κουτουλάει τούβλα που βγάζουν κέρματα…).
Μια νέα προσθήκη στο οπλοστάσιο σας είναι η ύπαρξη των spells που μπορείτε να αποκτήσετε κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, και η χρήση τους καταναλώνει manna, καθώς και η ύπαρξη των Familiars. Τα Familiars είναι πλάσματα τα όποια μπορείτε να επιλέξετε να σας ακολούθουν, ποικίλουν από νεράιδες ως και δαίμονες και το καθένα έχει τις δίκες του ιδιότητες με τις οποίες και σας βοηθά.
“Αυτό όμως που κάνει την μεγάλη διάφορα είναι ότι πλέον ο χαρακτήρας σας έχει ένα πλήρες inventory”
Σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς στο SOTN βλέπουμε μια μεγάλη εισαγωγή rpg στοιχείων κάτι που καταφέρνει να δώσει ένα ιδιαίτερο βάθος στο gameplay. Πλέον ο Alucard κερδίζει experience points από κάθε εχθρό που καταστρέφει, με αποτέλεσμα να αναβαίνει level όταν συγκεντρώσει τον απαραίτητο αριθμό και με κάθε επιπλέον level αυξάνονται αυτόματα τα στατιστικά του χαρακτήρα σας κάνοντας τον πιο ισχυρό.
Αυτό όμως που κάνει την μεγάλη διάφορα είναι ότι πλέον ο χαρακτήρας σας έχει ένα πλήρες inventory μέσα από το οποίο μπορείτε να τον εξοπλίσετε με τα αντικείμενα της επιλογής σας. Έχετε να επιλέξετε με τι όπλα θα κάνετε τις μάχες σας, αφού μπορείτε να εξοπλίσετε με ένα αντικείμενο το κάθε χέρι του Alucard, την πανοπλία που θα χρησιμοποιείτε, αλλά και να επιλέξετε από πολλά διαφορετικά φυλαχτά και δαχτυλίδια και όλα αυτά έχουν τα δικά τους μοναδικά χαρακτηριστικά τα όποια μπορούν να ποικίλουν από το να “ανεβάζουν” κάποια στατιστικά (πχ την άμυνα σας) έως και να έχουν κάποια μοναδικά στοιχεία τα όποια θα αλλάξουν τελείως τη ρόη του παιχνιδιού!
Αυτό έχει να κάνει με την ύπαρξη μια σειράς γρίφων στο παιχνίδι οι όποιοι λύνονται, κατά βάση, κάνοντας equip τα κατάλληλα αντικείμενα. Πιστέψτε με, έχει τεραστία σημασία μιας και το παιχνίδι έχει, επί της ουσίας, δυο διαφορετικούς τρόπους να το τελειώσετε και για να το τερματίσετε με τον “καλό” τρόπο (ο όποιος διπλασιάζει και το μέγεθος του παιχνιδιού) είναι απαραίτητη η λύση ενός τέτοιου γρίφου. Δεν μπορώ να γράψω περισσότερα χωρίς να κάνω κάποιο τεράστιο spoiler, πρέπει όμως να πω ότι είναι η πρώτη φορά που βλέπω ένα τόσο μεγάλο μέρος ενός παιχνιδιού να είναι ουσιαστικά μυστικό. Μιλάμε για το μισό παιχνίδι με τους δικούς τους μοναδικούς εχθρούς και αρχηγούς ! Το παράδοξο είναι ότι στο “κρυφό” κομμάτι του SOTN υπάρχουν και μερικά από τα πιο εντυπωσιακά σημεία του παιχνιδιού!
Τέλος, ο χειρισμός του παιχνιδιού είναι πραγματικά υποδειγματικός! Ξεχάστε τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς όπου μεγάλο μέρος της δυσκολίας τους προερχόταν από τον δύσκολο χειρισμό και ειδικά το απίστευτα “ξύλινο” άλμα. Ο Alucard αποκρίνεται άμεσα σε κάθε πάτημα πλήκτρου, ενώ το κάθε όπλο έχει τη δική του συμπεριφορά στον τρόπο “χειρισμού” που από την μια το κάνει ξεχωριστό και απαιτεί από εσάς μια “εξοικείωση” για να του “πάρετε τον αέρα”, αλλά, ταυτόχρονα κάνει το κάθε όπλο μοναδικό. Έτσι, πχ τα two handed όπλα ακινητοποιούν τον χαρακτήρα σας για λίγο παραπάνω μετά από κάθε (καταστροφική) επίθεση, ενώ τα μικρά σπαθιά όπως το Rapier δίνουν πολύ γρήγορες μα αδύναμες επιθέσεις. Μοναδικό παράπονο είναι ότι στο equip menu δεν χωρίζονται τα όπλα από τα items μιας χρήσης (που για να τα χρησιμοποιήσεις πρέπει επίσης να τα κάνεις equip) όποτε δημιουργείται μια τεραστία λίστα.
ΓΡΑΦΙΚΑ/ΗΧΟΣ
Πριν πούμε οτιδήποτε για το τεχνικό κομμάτι πρέπει να θυμίσουμε ότι το SOTN κυκλοφόρησε το 1997 για PSONE και SEGA SATURN (πήγε άπατο…). Είναι περιττό να σας πω ότι υπάρχουν αποχυμωτές αυτή την στιγμή με υψηλότερες επιδόσεις στο κομμάτι των γραφικών… και αυτό ακριβώς είναι που κάνει το SOTN τόσο εντυπωσιακό. Διότι η ποιότητα των γραφικών που βλέπετε δεν έχει να κάνει με τις τρέλες τεχνικές ή πανίσχυρες GPU αλλά καθαρά με το art style και το μεράκι των δημιουργών. Το SOTN είναι το πρώτο παιχνίδι της Ayami Kojima (απλή συνωνυμία με τον Hideo Kojima των Metal Gear) η όποια έφερε μια μοναδική καλλιτεχνική κατεύθυνση στο παιχνίδι με το ιδιαίτερο στυλ της.
” Θα περιηγηθείτε σε… μεγαλοπρεπείς αίθουσες, σκοτεινά ορυχεία, τεράστιες βιβλιοθήκες… ο κατάλογος είναι ατέλειωτος και εντυπωσιακός”
Το SOTN είναι δισδιάστατο, με πανέμορφα γραφικά τόσο στα sprite των χαρακτήρων όσο και στα backgrounds. Θα περιηγηθείτε σε δεκάδες διαφορετικά περιβάλλοντα τα όποια περιλαμβάνουν μεγαλοπρεπείς αίθουσες, σκοτεινά ορυχεία, τεράστιες βιβλιοθήκες… Πραγματικά ο κατάλογος είναι ατέλειωτος και εντυπωσιακός. θα θαυμάσετε εκπληκτικές λεπτομερές στα backgrounds, όπως τεράστιους τρομακτικούς πίνακες, πανέμορφα βιτρό ή αμέτρητα σύννεφα τα όποια κινούνται με ταχύτητα στον ουρανό και όλα αυτά συμβάλουν σε μια οπτική πανδαισία η όποια δημιουργεί μια παραμυθένια ατμόσφαιρα. Υπάρχει μια τεραστία ποικιλία εχθρών που το μέγεθος τους κυμαίνεται από πολύ μικρό (όπως οι νυχτερίδες) έως απλά τεράστιο με ένα μόνο μέρους του εχθρού να “χωράει” στην οθόνη.
Το animation είναι εξαιρετικό σε όλα τα sprites αλλά εκεί που θα μείνετε με το στόμα ανοιχτό είναι η κίνηση του Alucard. Όλες οι κινήσεις έχουν τέτοια ροή που πραγματικά θα εντυπωσιαστείτε και θα πιάσετε τον εαυτό σας ακόμα και μετά από πολλές ώρες παιχνιδιού να θαυμάζει άπλες λεπτομερές όπως η κίνηση των μαλλιών του όταν τρέχει. Αν και το παιχνίδι είναι δισδιάστατο σε ορισμένα σημεία γίνεται χρήση 3D μοντέλων, κυρίως στο Background, στα εφέ από μερικά spells αλλά και σε μερικούς εχθρούς. Σε συνδυασμό με κάποιες προηγμένες (τότε…) τεχνικές δισδιάστατων γραφικών όπως rotation, scaling και parallax scrolling δημιουργείται πολλές φορές μια αίσθηση “βάθους” η οποία έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Τέλος, για το κομμάτι των γραφικών θα συνιστούσα σε όσους έχουν την δυνατότητα να παίξουν το παιχνίδι στο PS Vita για ένα απλό λόγο. Η ανάλυση του παιχνιδιού είναι 256 x 240 πράγμα που σημαίνει ότι τα γραφικά έχουν αρκετά έντονα pixels, χωρίς βεβαία να γίνονται άσχημα. Περίεργος, αν και η οθόνη του PS Vita έχει αρκετά υψηλή ανάλυση (960 x 544), τα γραφικά αποδίδονται με πολύ καλύτερα αποτελέσματα σε αυτό σε σχέση με μια full HD τηλεόραση.
Ο ήχος του SOTN θα σας αφήσει με ανάμικτα συναισθήματα… Τα μουσικά κομμάτια του παιχνιδιού περιλαμβάνουν μερικά από τα καλύτερα μουσικά θέματα που έχω ακούσει σε παιχνίδι. Υπάρχει μια τεραστία ποικιλία κομματιών που κυμαίνονται από ατμοσφαιρικές, κλασσικές συνθέσεις, έως απίστευτα πορωτικά metal κομμάτια (χωρίς να λείπουν και τα περάσματα από τον χώρο της Jazz), ενώ τα ηχητικά εφέ είναι σε γενικές γραμμές ικανοποιητικά χωρίς όμως να εντυπωσιάζουν.
“Δεν θυμάμαι έχω ακούσει ξανά τόσο βαριεστημένο voice acting!”
Εκεί όμως που τα πράγματα είναι πραγματικά χάλια είναι το voice acting στους διάλογους των χαρακτήρων. Ειλικρινά θα θέλετε να βαρέσετε το κεφάλι σας στον τοίχο (και δεν θα βγουν και νομίσματα, αυτό που το πάτε;). Ήταν γενικό γνώρισμα εκείνης της εποχής το voice acting να γίνετε από ερασιτέχνες ηθοποιούς (στην καλύτερη περίπτωση) και το κείμενο των διαλόγων να είναι επιπέδου B movie, αλλά το SOTN πάει το όλο πράγμα σε άλλο επίπεδο… Δεν θυμάμαι έχω ακούσει ξανά τόσο βαριεστημένο voice acting! Μιλάμε οι άνθρωποι αυτοί έκαναν τεραστία αγγαρεία. και σαν μην έφτανε αυτό η ποιότητα της ηχογράφησης είναι σαν να έχει γίνει με κασετόφωνο με τους χαρακτήρες να ακούγονται λες και βρίσκονται μέσα σε κανένα πηγάδι. Ευτυχώς η ομάδα ανάπτυξης φαίνεται να είχε αντιληφθεί το πρόβλημα και έχει κρατήσει τους διαλόγους όσο το δυνατόν πιο σύντομους και πάνω που το παίρνεις απόφαση να ξεριζώσεις τα αυτιά σου τα πάντα έχουν τελειώσει.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Το SOTN αποτελεί ένα εξαιρετικό platform-adventure με αρκετά rpg στοιχειά που κατάφερε να αλλάξει για πάντα την σειρά Castlevania. Δημιούργησε ένα νέο είδος παιχνιδιών και σε μεγάλο βαθμό ακόμα και, σχεδόν, 20 χρόνια μετά παραμένει αξεπέραστο. Είναι φοβερό ότι σύγχρονα παιχνίδια όπως το Batman Arkham Origins Blackgate (που είναι πραγματικά καλό) ωχριούν μπροστά στο SOTN. Αγνοήστε το εφιαλτικό voice acting και παίξτε το! (Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο μόνο μέσω Playstation Store και XBOX Live Arcade)