ΕΙΔΟΣ : Turn based strategy
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : PS4, XBOX ONE, SWITCH,PC
REVIEWED ON : PS4
Αρκετό καιρό πριν την αρχική κυκλοφορία του XCOM 2, η Firaxis ερωτήθηκε από μια μερίδα του τύπου για την απόφαση της να το κρατήσει αποκλειστικό στο pc, αφού ο πρώτος τίτλος είχε κυκλοφορήσει ταυτόχρονα σε όλες τις πλατφόρμες.
Η απάντηση της εταιρίας ήταν απολύτως λογική, δικαιολογώντας την θέση της με το γεγονός ότι αισθάνονταν πολύ πιο άνετα να υλοποιήσει όλα όσα ήθελε με την απεριόριστη ελευθερία που προσφέρουν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές.
Όταν λοιπόν ανακοινώθηκε η έκδοση για κονσόλες μερικούς μήνες μετά, ο αρχικός ενθουσιασμός μου αντικαταστάθηκε με ένα βαθμό σκεπτικισμού, θυμούμενος την τοποθέτηση τους πάνω στο θέμα.
Φοβόμουν πως θα είχαμε στα χέρια μας είτε ένα κακό port είτε μια υπεραπλουστευμένη έκδοση, αφού τίτλοι που φτιάχτηκαν εξ ολοκλήρου για pc δύσκολα μεταφέρονται αυτούσιοι στις κονσόλες.
Πλέον είμαι στην ευχάριστη θέση να παραδεχτώ πως όλες μου οι ανησυχίες διαψεύστηκαν, με το XCOM 2 να κυκλοφορεί χωρίς καμία παράλειψη και συμβιβασμό, διατηρώντας την εμπειρία αναλλοίωτη!
Σημείωση: Το παιχνίδι στο Switch κυκλοφόρησε ως XCOM 2: Collection και περιλαμβάνει όλα τα DLCs. Κάποια futures πιθανώς να είναι διαφορετικά στην έκδοση του Switch.
ΥΠΟΘΕΣΗ
Η ιστορία μας διαδραματίζεται 20 χρόνια μετά τα γεγονότα του πρώτου παιχνιδιού, όπου οι εξωγήινοι επικράτησαν, εξολοθρεύοντας τις στρατιωτικές υπερδυνάμεις της Γής.
Το εγχείρημα XCOM αποδείχθηκε ανίκανο να σταματήσει την εξωγήινη απειλή, με το συμβούλιο των εθνών να τους προδίδει, κόβοντας τους την υποστήριξη με συνοπτικές διαδικασίες. Το προσωπικό του XCOM αναγκάστηκε να τραπεί σε φυγή για να γλυτώσει, αφήνοντας έτσι την Γή ανυπεράσπιστη.
Πλέον ο πλανήτης μας είναι υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης Advent,έναν οργανισμό-βιτρίνα των εξωγήινων με στόχο να διατηρεί την τάξη και μέσω προπαγάνδας να παρουσιάζεται ως ο σωτήρας της ανθρωπότητας.
Όσα μέλη του XCOM επιβίωσαν, είτε υπέκυψαν στην κυριαρχία των εξωγήινων, διαγράφοντας το παρελθόν τους, είτε αντιστέκονται ακόμα με διάφορους τρόπους, όπως ο ανταρτοπόλεμος. Ένας από από αυτούς είναι ο chief officer Bradford, πιστός σύμβουλος μας στο πρώτο παιχνίδι.
Commanding Officer…
Μετά την ανακάλυψη ότι ο θρυλικός commander (εσείς δηλαδή) είναι ζωντανός σε μια φυλακή των advent,αποφασίζει να οργανώσει μια ριψοκίνδυνη αποστολή διάσωσης, θεωρώντας πως αυτός αποτελεί το πρόσωπο γύρω απ το οποίο οι αντάρτες της αντίστασης θα συσπειρωθούν για να δημιουργήσουν επιτέλους μια υπολογίσιμη δύναμη και να κηρύξουν πόλεμο στους εξωγήινους για άλλη μια φορά.
Το σενάριο παρουσιάζει αρκετό ενδιαφέρον και δεν αποτελεί απλά μια αφορμή για να εμπλακείτε σε μάχες, που είναι και το βασικό στοιχείο παιχνιδιών στρατηγικής. Ο πραγματικός ρόλος της παρουσίας των εξωγήινων στη Γή διακατέχεται από ένα πέπλο μυστηρίου, που ενισχύεται ακόμα περισσότερο με τις φήμες για μαζικές εξαφανίσεις αλλά και απεχθή πειράματα σε ανθρώπους ανά την υφήλιο. Οι βασικές αποστολές είναι πολύ προσεγμένες και θα κρατήσουν το ενδιαφέρον σας αμείωτο μέχρι τέλους.
GAMEPLAY-ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
Ακολουθώντας τον προκάτοχο του, XCOM: Enemy Unknown, το sequel είναι ένα turned based strategy που παίζεται ταυτόχρονα με 2 τρόπους. Σε ένα στρατηγικό παγκόσμιο χάρτη και σε ισομετρικά πεδία μάχης.
Είναι γεγονός πως δύσκολα μπορείς να αντικαταστήσεις την ευχέρεια και ευελιξία που προσφέρει το ποντίκι ,ειδικά σε τίτλους όπου απαιτείται ακρίβεια, εδώ όμως τα controls έχουν μεταφερθεί αριστοτεχνικά στους μοχλούς και κουμπιά του χειριστηρίου.
Ο αριστερός αναλογικός μοχλός ανταποκρίνεται άμεσα στις προσταγές σας και το παιχνίδι κάνει εξαιρετική δουλειά στο να ¨κολλάει¨ τον κέρσορα στο σωστό τετραγωνάκι του πλέγματος, βοηθώντας σας έτσι να μετακινήσετε τους στρατιώτες ακριβώς εκεί που θέλετε.
Λειτουργίες όπως η επιλογή εχθρών ή κάποιου συμμάχου τις έχουν αναλάβει οι πίσω σκανδάλες ενώ με την ίδια ευκολία μπορείτε να επιλέξετε κάποια ειδική ικανότητα ή να αλλάξετε γεμιστήρα στο όπλο, χρησιμοποιώντας το αντίστοιχο κουμπί του χειριστηρίου.
Γενικά, το XCOM 2 μεταφράζεται εκπληκτικά καλά στην κονσόλα, με ευκολονόητο χειρισμό και με το πλέγμα του χάρτη να αναιρεί την ανάγκη για την ακρίβεια του ποντικιού.
“Πλέον δεν έχετε την οικονομική και στρατιωτική υποστήριξη των ισχυρότερων εθνών του πλανήτη…”
Eκτός απ’ το κομμάτι του χειρισμού, ο τίτλος είναι ένα εξαιρετικό sequel σε όλους τους τομείς, φέρνοντας νέες κλάσεις στρατιωτών και εχθρών, νέα όπλα, είδη αποστολών, νέες λειτουργίες καθώς και οπτικές αναβαθμίσεις.
Ταυτόχρονα, αποφεύγει απ το να γίνει επαναλαμβανόμενο αφού οι νέες λειτουργίες που προανέφερα είναι αρκετά ευφάνταστες ώστε να προσφέρουν ικανοποιήτικη πρόκληση ακόμα και στους βετεράνους της σειράς,αναγκάζοντας τους να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο κυριαρχούσαν στο πρώτο παιχνίδι.
Πλέον δεν έχετε την οικονομική και στρατιωτική υποστήριξη των ισχυρότερων εθνών του πλανήτη, οπότε όλες οι επιχειρήσεις σας θα βασίζονται στο στοιχείο του αιφνιδιασμού.
Mars Attacks!
Οταν εισέρχεστε σε μια αποστολή, ξεκινάτε στο στάδιο του concealment, δηλαδή ο εχθρός θα αγνοεί την υπαρξή σας μέχρι να επιτεθείτε,εκτός αν σας ανακαλύψουν νωρίτερα επειδή κινηθήκατε απερίσκεπτα.
Mην περιμένετε όμως να ολοκληρώσετε μια αποστολή με stealth αφού αργά η γρήγορα θα πρέπει να εμπλακείτε σε μάχη, αφού οι εξωγήινοι υπερτερούν αριθμητικά και συνήθως πάντα έχουν φρουρούς στα objectives σας.
Επίσης θα έχετε περιορισμένο χρονικό περιθώριο για να φέρετε σε πέρας τον στόχο σας, οπότε θα βρίσκεστε συχνά στη θέση να πρέπει να πάρετε ρίσκα για να τα καταφέρετε, αντίθετα με το πρώτο παιχνίδι όπου μπορούσατε να ολοκληρώσετε την κάθε αποστολή με το πάσο σας.
Στην διάθεση σας θα έχετε 4 κλάσεις στρατιωτών, με ένα 5ο να ξεκλειδώνεται αργότερα, για να υπερσκελίσετε το οποιοδήποτε εμπόδιο. Το κάθε ένα από αυτά προσφέρει σημαντικές λειτουργίες στο πεδίο της μάχης οπότε η αρμονική αξιοποίηση τους κρίνεται απαραίτητη για να επιτύχετε.
Σε σχέση με το προηγούμενο παιχνίδι, το αρχικό ρόστερ στρατιωτών είναι μικρότερο, κάνοντας έτσι την απώλεια ενός έμπειρου μαχητή ακόμα πιο επώδυνη αφού δύσκολα θα μπορέσετε να τον αντικαταστήσετε, ειδικά απ τα μέσα του campaign κι έπειτα.
Οι εξωγήινοι στο XCOM 2 είναι ανελέητοι και αρέσκονται στο να σας θυμίζουν πως βρίσκεστε συνεχώς σε μειονεκτική θέση και ότι αντιμετωπίζετε μια θεμελιωμένη και οργανωμένη δύναμη. Θα ρίχνουν συνεχώς απέναντι σας όλο και ισχυρότερες μονάδες, οπότε θα πρέπει να προσαρμόζεστε συνέχεια σε νέα δεδομένα.
Strategic advantage…
Στο στρατηγικό κομμάτι του παγκόσμιου χάρτη, θα εστιάσετε τις προσπάθειες σας στο να οργανώσετε την αντίσταση, συγκεντρώνοντας πόρους και προσωπικό, όπως μηχανικούς, επιστήμονες και στρατιώτες.
Η βάση σας πλέον δεν είναι στατική, αφού θα μετακινήστε ανά την υφήλιο με ένα ιπτάμενο όχημα-φρούριο, τον “Εκδικητή”. Ο «Εκδικητής» αποτελεί την κινητή βάση του XCOM ,όπου βρίσκονται τα σημαντικότερα μέλη της αντίστασης, όπως ο officer Bradford.
Εκεί θα πραγματοποιείτε την απαραίτητη έρευνα για νέες τεχνολογίες στο research lab, θα κατασκευάζετε νέα όπλα και πανοπλίες στο engineering και θα προσαρμόζετε την εμφάνιση των στρατιωτών σας στο armory.
Οι αισθητικές παρεμβολές που μπορείτε να κάνετε στους στρατιώτες είναι πάμπολες, δίνοντας σας έτσι την δυνατότητα να τους φτιάξετε ακριβώς όπως θέλετε,με τον καθένα να έχει την δική του ξεχωριστή εμφάνιση.Περισσότερες επιλογές γίνονται διαθέσιμες όσο ανεβαίνουν επίπεδα, όπως τατουάζ, καμουφλάζ και ουλές, ξεχωρίζοντας έτσι τους βετεράνους πολεμιστές απ τους ‘rookies’.
Hard as Nails…
Η φημισμένη δυσκολία του XCOM επιστρέφει κι εδώ, με τα λάθη να τιμωρούνται άμεσα και η έλλειψη πλάνου για το που πρέπει να εστιάσετε στον στρατηγικό χάρτη να οδηγεί με συνοπτικές διαδικασίες στην απώλεια όλου του campaign.
Oι εξωγήινοι δεν κάθονται με σταυρωμένα χέρια, και ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα επιτίθενται σε βάσεις τις αντίστασης τις οποίες θα πρέπει να υπερασπιστείτε αν θέλετε να συνεχίσουν να σας τροφοδοτούν με supplies.
Eπίσης, θα χτίζουν διάφορα φρούρια τα οποία προσθέτουν συνεχώς πόντους σε έναν μετρητή που ονομάζετε avatar project, ο οποίος αν γεμίσει εξ ολοκλήρου, θα έχετε ένα πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα πρώτου το παιχνίδι τελειώσει αυτόματα υπέρ των εξωγήινων.
Για να σταματήσετε τον μετρητή θα πρέπει να ολοκληρώνετε αποστολές τις βασικής ιστορίας αλλά και να καταστρέφετε τα εν λόγω φρούρια. Αλλά αυτό είναι και το καλύτερο στοιχείο του XCOM 2, το ρίσκο να πάνε όλα στραβά είναι πάντοτε υψηλό και το combat έχει μια δυναμική που δύσκολα βρίσκεις σε αντίστοιχους τίτλους.
“Τα διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας είναι έτσι δομημένα ώστε να προσφέρουν ένα βαθμό πρόκλησης για όλα τα γούστα”
To tutorial κάνει εξαιρετική δουλειά στο να σας εξηγήσει όλους αυτούς τους μηχανισμούς και να σας εντάξει ομαλά στο κυρίως campaign, οπότε το συστήνω ανεπιφύλακτα σε όσους δοκιμάσουν το παιχνίδι για πρώτη φορά.
Τα διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας είναι έτσι δομημένα ώστε να προσφέρουν ένα βαθμό πρόκλησης για όλα τα γούστα.To rookie και veteran είναι κατάλληλο για καινούργιους παίκτες που ζητούν μια πιο ομαλή καμπύλη δυσκολίας, ενώ το commander και legend είναι καταλληλότερο για τους πιο έμπειρους από εσάς, που έχουν αποκτήσει ευχέρεια με τους νέους μηχανισμούς του XCOM 2 και είναι πλέον ικανοί να σκέφτονται 2 κινήσεις μπροστά, στοιχείο απαραίτητο για ένα επιτυχημένο campaign σε αυτά τα επίπεδα.
ΓΡΑΦΙΚΑ-ΗΧΟΣ
Όπως κάθε sequel που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και το XCOM 2 κυκλοφόρησε με μία ανανεωμένη μηχανή γραφικών, βελτιωμένη σε όλους τους τομείς. Η αισθητική του είναι σαφώς επηρεασμένη από ταινίες όπως το Elysium, Oblivion και Blade Runner, καθώς και άλλα video games με παρόμοια θεματολογία.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένας τίτλος που έχει τις ρίζες του στο πρώτο XCOM, ώστε να μην μοιάζει τελείως ξένο, αλλά συνάμα με αρκετές προσθήκες ώστε να διατηρεί το φουτουριστικό στοιχείο.
Places to see…
Η Firaxis πρόσθεσε μια σημαντική λειτουργία στον τρόπο με τον οποίο εμφανίζονται τα επίπεδα, χρησιμοποιώντας τυχαία assets κάθε φορά με σκοπό να μειώσει αισθητά την αίσθηση της επανάληψης, στοιχείο πολύ σημαντικό αφού στο πρώτο XCOM γινόντουσαν αρκετά επαναλαμβανόμενα, ειδικά μετά από πολλαπλά playthroughs.
Επίσης,υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία στα περιβάλλοντα,ανάλογα με πιο σημείο του πλανήτη λαμβάνουν χώρα οι επιχειρήσεις σας. Οπότε εκτός από μεγάλα αστικά κέντρα ετοιμαστείτε να πολεμήσετε σε ζούγκλες, ερήμους, κωμοπόλεις, παγωμένους λόφους και άλλα πολλά.
Eδώ να σημειώσω πως τα επίπεδα καταστρέφονται σε μεγάλο βαθμό, δίνοντας σας στρατηγικά πλεονεκτήματα, ειδικά αν στοχεύσετε τα σημεία κάλυψης των εχθρών σας.
Cinematic Thinking.
Το πρώτο παιχνίδι έκανε εξαιρετική δουλειά στο να κάνει ένα turn-based strategy να μοιάζει κινηματογραφικό, και το sequel είναι ακόμα καλύτερο σε αυτόν τον τομέα, με την κάμερα να ζουμάρει δραματικά ανάμεσα στον στρατιώτη σας και τον στόχο του,τον οποίο είτε θα δείτε να σωριάζεται στο έδαφος γεμάτος καυτό μολύβι είτε -αν είστε άτυχοι- να βγαίνει αλώβητος από την συμπλοκή.
Τα πιο λεπτομερή μοντέλα, οι πιο ρεαλιστικές υφές και το ποικιλόμορφο περιβάλλον κάνουν τέτοιες στιγμές ακόμα πιο εντυπωσιακές ώστε κάθε συμπλοκή να σας μένει αξέχαστη.
Και όλα αυτά κρατώντας τις επιδόσεις των καρέ σε σταθερά επίπεδα αν και παρατήρησα κάποιες μικρές απώλειες όταν υπήρχε αρκετά μεγάλος αριθμός εχθρών και εφέ στην οθόνη. Αυτό συνέβαινε πολύ σπάνια όμως ώστε να μην επηρεάσει αρνητικά την εμπειρία μου.
“Το πρώτο παιχνίδι έκανε εξαιρετική δουλειά στο να κάνει ένα turn-based strategy να μοιάζει κινηματογραφικό”
Στο κομμάτι του ήχου, ο συνθέτης Tim Wynn έχει κάνει φοβερή δουλειά, παραδίδοντας ένα soundtrack άκρως ταιριαστό με το φουτουριστικό στυλ του τίτλου.Η μουσική κατά την διάρκεια των αποστολών ποτέ δεν γίνεται κουραστική, με εμψυχωτικές μελωδίες όταν βγαίνετε νικητές και πιο μελαγχολικές όταν επιστρέφετε στην βάση με απώλειες.
Οι ήχοι των όπλων και των εκρήξεων διατηρούνται στα ίδια υψηλά επίπεδα, ενισχύοντας έτσι την ατμόσφαιρα της μάχης. Τέλος, το voice acting των μελών της αντίστασης είναι πολύ καλό, προσδίδοντας προσωπικότητα στους χαρακτήρες και δίνοντας την ανάλογη βαρύτητα στα όσα συμβαίνουν.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
To είδος της στρατηγικής του XCOM μπορεί να έχει της ρίζες της στην χρυσή εποχή του PC gaming, αλλά το βλέμμα του είναι στραμμένο στο να οικοδομήσει το μέλλον αυτού του είδους παιχνιδιών.
Περιορίζοντας την εξάρτηση σας στα ασφαλή, αμυντικά στυλ παιχνιδιού και πιέζοντας σας να κινηθείτε γρήγορα και επιθετικά, η Firaxis έχει δημιουργήσει ένα από τα πιο τεταμένα, απαιτητικά και εθιστικά παιχνίδια στρατηγικής όλων των εποχών, όπου κάθε επιλογή έχει συνέπειες και κάθε στρατιώτης, κάθε νίκη μετράει.
Αν το αγοράσετε,φροντίστε να έχετε το πρόγραμμά σας ανοικτό γιατί θα σας κρατήσει κολλημένους για μήνες.
Νίκος Βαρσαμάς, 26/02/2017