___________________________________________________________________________________________
DEVELOPER : Camouflaj / Logan Games
PUBLISHER : NIS America
ΕΙΔΟΣ : Stealth / Adventure
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΚΤΩΝ : 1
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΓΙΑ : PS4, PC
REVIEWER : Γιώργος Παύλου
REVIEWED ON : PS4
___________________________________________________________________________________________
Φουτουριστικές δυστοπίες, απολυταρχικά καθεστώτα, απόλυτο έλεγχο της πληροφορίας… Αν ανήκετε στην ομάδα των ατόμων που οι παραπάνω έννοιες εξάπτουν την φαντασία σας, ετοιμαστείτε να βιώσετε ένα παιχνίδι που θα έκανε τον George Orwell να αρχίσει τα videogames… Κυρίες & κύριοι, υποταχθείτε στο Republique!
ΥΠΟΘΕΣΗ
Όλα ξεκινούν για εσάς από το μήνυμα υπό την μορφή βίντεο κλήσης που θα λάβετε από τη νεαρή Hope, έναν από του “φιλοξενούμενους” της εγκαταστάσης με το όνομα Metamorphosis. Το μήνυμα της Hope είναι απελπισμένο και ζητά την βοήθεια σας αφού όπως λέει η ιδία κινδυνεύει να την “διαγράψουν”… Πριν προλάβει να σας πει περισσότερα, δυο από τα στελέχη της εγκαταστάσης εισβάλλουν στο δωμάτιο/κελί της Hope και αρχίζουν να την ανακρίνουν, με σκοπό να μάθουν από που προμηθεύτηκε ένα… βιβλίο που φαίνεται να αποτελεί την πηγή του προβλήματος.
Τι συμβαίνει στον κόσμο του Republique; Τι ακριβώς είναι η εγκατάσταση στην οποία βρίσκεστε; Για ποιο λόγο είναι η Hope κλεισμένη εκεί; Ποιοι είναι ο Headmaster και ο επικηρυγμένος Daniel Zager; Όλα αυτά θα αποτελέσουν μόνο μερικά από τα ερωτήματα τα οποία θα σας απασχολήσουν καθώς βιώνετε τον κόσμο του Republique μέσα από τα 5 επεισόδια του παιχνιδιού, τα οποία δίνονται σε νέο ολοκληρωμένο πακέτο για το PS4.
” Η ιστορία δεν πρόκειται να σας δοθεί στο “πιάτο”…θα πρέπει να την συνθέσετε από τα στοιχεία που βρίσκετε”
Η αλήθεια είναι ότι είναι πολύ δύσκολο να κάνεις μια αναλυτική παρουσίαση της υπόθεσης ενός παιχνιδιού, που έχει βγει υπό την μορφή επεισοδίων, χωρίς να κάνεις κάποιο spoiler για τα αρχικά 1-2 επεισόδια. Το concept της ιστορία του παιχνιδιού έχει σαφής επιρροές από λογοτεχνικά έργα όπως το “1984” (George Orwell), Fahreneit 451 (Ray Branbury) αλλά και films όπως το “Equilibrium” (Kurt Wimmer). Η ιστορία δεν πρόκειται να σας δοθεί στο “πιάτο”, αλλά θα πρέπει να την συνθέσετε εσείς από τα στοιχεία που βρίσκετε κατά την εξερεύνηση της εγκατάστασης και είναι αυτό ακριβώς το οποίο αναδεικνύετε ως ένα από τα πιο ισχυρά στοιχεία του παιχνιδιού! Αλλά αυτό σημαίνει ότι ξεφεύγουμε από το κομμάτι της υπόθεσης και αρχίζουμε και μπαίνουμε στο…
GAMEPLAY
Το Republique είναι ένα από τα πιο πρότυπα παιχνίδια που έχω δει τον τελευταίο καιρό με τις επιρροές του να προέρχονται από μια μεγάλη και ετερόκλητη γκάμα παιχνιδιών. Οι πιο “έμπειροι” θα διακρίνουν πολύ γρήγορα επιρροές από τα Metal Gear Solid, Resident Evil (1-3), Bioshock, Deus Ex, Batman: Arkham Series και από adventure games όπως το The Walking Dead. Παρά τις πολλές επιρροές του, το Republique επί της ουσίας, είναι ένα “αμάλγαμα” μεταξύ δυο ειδών: Τα stealth games και τα point & click adventures. Τα καταφέρνει όμως η Camouflaj να συνδυάσει αρμονικά αυτά τα δυο είδη; Με μια λέξη: Ναι!
Στο Republique αναλαμβάνεται τον ρόλο όχι ενός, αλλά, δυο χαρακτήρων. Της Hope και του… εαυτού σας! Επί της ουσίας έχετε καταφέρει και έχετε κάνει hacking στο σύστημα παρακολούθησης του Metamorphosis και μπορείτε ανά πάσα στιγμή να καταλαμβάνετε την λειτουργιά από πόρτες, συστήματα συναγερμού και, κυρίως, τις αμέτρητες κάμερες της εγκατάστασης μέσα από τις οποίες εξάλλου παρακολουθείτε και την δράση του παιχνιδιού. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή…
Κατά την διάρκεια του παιχνιδιού έχετε δυο διαφορετικά modes: Το “κανονικό” στο οποίο ελέγχετε την Hope και την κάμερα την οποία έχετε καταλάβει, και, δεύτερον, το πολύ ενδιαφέρον “Hacking” mode! Όταν ενεργοποιείται το hacking mode, το παιχνίδι κάνει pause και ενεργοποιεί ένα night vision (στα πρότυπα του Detective mode που βρίσκουμε στην σειρά Batman: Arkham) και κατά την διάρκεια του, βλέπετε ποιες συσκευές και κάμερες μπορείτε να θέσετε υπό τον έλεγχο σας έτσι ώστε να ελέγξετε τον χώρο μπροστά σας για τυχόν κινδύνους. Έτσι, αν για παράδειγμα ανακαλύψετε ότι στο διπλανό δωμάτιο υπάρχει κάποιος εχθρός, μπορείτε με το hacking mode να αναλάβετε την λειτουργιά της κάμερας του χώρου, να επιστρέψετε στο κανονικό mode και να παρατηρήσετε το δρομολόγιο του εχθρού έτσι ώστε να αποφασίσετε πότε πρέπει να μετακινήσετε την Hope.
“Τα πράγματα τα οποία μπορείτε να κάνετε στο Hacking mode καθώς προχωράτε στο παιχνίδι αναβαθμίζονται”
Τα πράγματα τα οποία μπορείτε να κάνετε στο Hacking mode καθώς προχωράτε στο παιχνίδι αναβαθμίζονται, αποκτώντας έτσι “νέα” κόλπα για να προφυλάξετε την Hope. Αυτό, όμως, που έχει περισσότερο ενδιαφέρον είναι τα αντικείμενα τα οποία μπορείτε να ανακαλύψετε και να “σκανάρετε” για την απόκτηση πληροφοριών. Αποκόμματα εφημερίδων, emails, ηχητικά μηνύματα, προσωπικά αντικείμενα και ένα σωρό ακόμα πράγματα θα σας δώσουν ένα πολύχρωμο μωσαϊκό πληροφοριών από το οποίο θα αρχίσει να αναδύεται το τι συμβαίνει στον κόσμο του παιχνιδιού! Μια ιδιαίτερα όμορφη λεπτομέρεια, είναι ότι ακόμα και ο κάθε εχθρός μπορεί να “σκαναριστεί” και να δείτε την “ταυτότητα” του, με τον καθένα να έχει τα δικά του στοιχεία τα οποία είναι από τα άτομα που χρηματοδότησαν το παιχνίδι μέσα από το kickstarter.
Πάμε όμως στο gameplay κομμάτι οπού ελέγχετε την Hope και έχει να κάνει και με την stealth πλευρά του παιχνιδιού. Η προσέκτικη προσέγγιση του κάθε χώρου αποτελεί βασικό κομμάτι του παιχνιδιού αφού είναι απαραίτητο να αποφύγετε τον εντοπισμό από τους εχθρούς σας. Σε αυτό το κομμάτι η συμπεριφορά των εχθρών θυμίζει τα πρώτα Metal Gear Solid οπού ο καθένας τους έχει ένα στάνταρ “δρομολόγιο” το οποίο αν το παρατηρήσετε θα μπορέσετε σχετικά εύκολα να ξεγλιστρήσετε χωρίς να σας αντιληφθεί κάνεις. Ακόμα και αν σας δει κάποιος εχθρός από μακριά, θα μπορέσετε να τον κάνετε να σας ξεχάσει αν απομακρυνθείτε γρήγορα από το σημείο στο οποίο σας είδε. Αν πάλι δεν καταφέρετε να αποφύγετε το τετ-α-τετ, η Hope έχει στη διάθεσή της μερικά περιορισμένων χρήσεων κολπάκια (spray πιπεριού κ.λ.τ) που μπορούν να βγάλουν για λίγο χρόνο τους αντιπάλους εκτός μάχης.
Αν και το Stealth κομμάτι μπορεί να ακούγεται σχετικά εύκολο, ειδικά με τον έλεγχο των καμερών του κάθε χώρου, υπάρχει μια πολύ ωραία λεπτομέρεια στο gameplay του Republique η οποία θα σας βάλει να ρισκάρετε πολύ συχνά. Αυτό έχει να κάνει με την δυνατότητα της Hope να κάνει PickPocket στους εχθρούς που συναντά, αν καταφέρετε να πλησιάσετε διπλά τους. Από το Pickpocket, το οποίο γίνεται τρομερά εθιστικό, θα αποκτήσετε “δισκέτες” από indie παιχνίδια, αλλά και πασίγνωστα λογοτεχνικά έργα τα οποία έχει απαγορέψει το καθεστώς. Το κάθε ένα από αυτά τα βιβλία “συνοδεύετε” και από ένα ηχητικό μήνυμα του μυστηριώδη Headmaster στο οποίο αναλύει γιατί το έργο κρίνεται “επικίνδυνο”! Είναι από τις λεπτομέρειες που δίνουν τεράστιο βάθος στην υπόθεση του παιχνιδιού και θα σας κάνουν να ακούτε αυτές τις “αναλύσεις” με τρομερό ενδιαφέρον. Αν πάλι θέλετε πιο χειροπιαστούς λόγους, ότι συλλέγετε από πληροφορίες και έγγραφα μπορείτε να τα πουλήσετε σε εδικά terminals για χρήματα τα οποία θα χρειαστείτε για την απόκτηση νέων “ικανοτήτων”!
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ
Οι επιρροές από τα πρώτα Resident Evil είναι προφανείς στο κομμάτι του χειρισμού του Republique! Σε κάθε χώρο υπάρχουν κάμερες οι οποίες σας δίνουν συγκεκριμένες οπτικές γωνίες του δωματίου. Αν και μπορείτε να χειριστείτε την εκάστοτε κάμερα, πάντα σας αποκαλύπτει ένα μόνο μέρος του χώρου, κάτι που ανεβάζει την ένταση του gameplay και απαιτεί να κινήστε με προσοχή. Αυτό όμως που θα σας λύσει τα χέρια στην εξερεύνηση της δαιδαλώδους εγκατάστασης είναι ο εξαιρετικός χάρτης του παιχνιδιού! Θα σας δίνει πάντα μια ξεκάθαρη εικόνα για το που είστε, που πρέπει να πάτε και ποιους χώρους έχετε επισκεφτεί (το ακούς Batman: Arkham Origins Blackgate;)!
“Αυτό όμως που θα σας λύσει τα χέρια στην εξερεύνηση… είναι ο εξαιρετικός χάρτης του παιχνιδιού”
Πως, όμως, υλοποιήθηκε ο χειρισμός στην έκδοση του PS4; Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα της μεταφοράς ενός τέτοιου τίτλου…Στην έκδοση για PC ο χειρισμός είναι Point & Click, ενώ στην αρχική έκδοση του παιχνιδιού για iOS συσκευές τα πράγματα είναι ακόμα πιο απλά με την touch screen. Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω ότι η Camouflaj έχει κάνει εξαιρετική δουλειά στο να προσαρμόσει το Republique στο χειριστήριο του PS4, κάτι που με την σειρά του έχει φέρει και μια πιο Action πλευρά, η οποία απουσιάζει από τις άλλες εκδόσεις του παιχνιδιού.
Πλέον, ελέγχετε την κίνηση της Hope κατευθείαν με το control stick, σε αντίθεση με την PC έκδοση που κάνετε κλικ σε κάποιο σημείο, περιμένοντας την Hope να πάει εκεί. Ο χειρισμός στο PS4 σας δίνει πιο άμεσο έλεγχο στον χαρακτήρα και εξαλείφει τυχόν προβλήματα με το pathfinding τα οποία παρατηρούνται στο PC. Ναι, ο χειρισμός της Hope δεν είναι τόσο “άμεσος” όσο σε έναν “καθαρόαιμο” action τίτλο, αποκαλύπτοντας τις adventure “ρίζες” του παιχνιδιού, αλλά δεν πρόκειται σε κανένα σημείο να σας προβληματίσει.
Στο Hacking Mode έχουμε μια ιδιαίτερα έξυπνη υλοποίηση του χειρισμού. Με το R1 μπορείτε να ενεργοποιήσετε το mode οποιαδήποτε στιγμή και κάθε συσκευή ή αντικείμενο το οποίο μπορείτε να hackαρετε/εξετάσετε εμφανίζεται στην οθόνη σας με μια αντιστοίχηση σε ένα πλήκτρο του χειριστηρίου σας. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να πατήσετε για λίγα δευτερόλεπτα το πλήκτρο που αντιστοιχεί με το αντικείμενο, με το οποίο θέλετε να αλληλεπιδράσετε και… Voila! Ίσως, η καλύτερη υλοποίηση που θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε αυτό το κομμάτι του παιχνιδιού.
Δυστυχώς όμως, το παιχνίδι έχει και ένα σοβαρό θέμα το οποίο είναι καθαρά τεχνικό αλλά επηρεάζει άμεσα τον χειρισμό. Αναφέρομαι στα loading times που παρατηρούνται αρκετά συχνά όταν αλλάζετε κάμερα, φτάνοντας πολλές φορές τα 4-5 δευτερόλεπτα! Περά από το γεγονός ότι γίνεται κουραστικό, επιβραδύνοντας την “ροη” του gameplay, είναι και τρομερά περίεργο τεχνικά. Όλο το μέγεθος του Republique είναι κάτι λιγότερο από 5GB και, θεωρητικά, το PS4 θα μπορούσε να κάνει upload ολόκληρο το παιχνίδι στην RAΜ του! Προφανώς, η ύπαρξη αυτών των loading times μεταξύ των καμερών, έχει να κάνει με κάποια παράληψη στη μηχανή του παιχνιδιού και δεν είναι απίθανο το όλο θέμα να λυθεί με κάποιο Patch.
ΓΡΑΦΙΚΑ/ΗΧΟΣ
Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το Republique είναι μια ανεξάρτητη παραγωγή, και η Camouflaj βασίστηκε στο Kickstarter για να συγκεντρώσει τα απαραίτητα χρήματα για την ανάπτυξη του παιχνιδιού. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει κάποιο τεράστιο team πίσω από το παιχνίδι, ούτε υπήρχε η δυνατότητα χρησιμοποίησης “ακριβών” τεχνικών όπως το motion capture. Όμως, παρόλο που τα γραφικά του θα μπορούσαν να ανήκουν σε τίτλο του PS3, το Republique είναι ένα πολύ όμορφο παιχνίδι, και σίγουρα μια από τις πλέον εντυπωσιακές ανεξάρτητες παράγωγες!
Στο PS4 έχουμε επί της ουσίας την αναβαθμισμένη PC έκδοση του παιχνιδιού που τρέχει σε Unity 5, με όλα τα “καλούδια” των αναβαθμισμένων γραφικών ενεργοποιημένα. Νέο σύστημα φωτοσκιάσεων, χρήση Shaders για αντανακλάσεις, gloom lightning, αναβαθμισμένα textures και πολλά άλλα δημιουργούν μια εντυπωσιακή εικόνα! Αν και τα μοντέλα των χαρακτήρων (ειδικά των εχθρών) είναι σχετικά “λιτά”, οι χώροι που θα συναντήσετε είναι τρομερά εντυπωσιακοί. Πολυτελείς αίθουσες, με τεράστια αγάλματα, μαρμάρινους κίονες και κάθε λογής φυτά, θα σας φέρουν στο μυαλό την Rapture του Bioshock! Στην συνέχεια, θα έχετε και την ευκαιρία να περιηγηθείτε και σε εξωτερικούς χώρους, όπου ο γραφικός τομέας του παιχνιδιού πραγματικά διαπρέπει κάνοντας μια “στροφή” σε μια ποιο σκοτεινή αισθητική.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κάποια θεματάκια με το θέμα τον γραφικών. Από τεχνικής άποψης παρατηρούνται δυο περίεργες συμπεριφορές της μηχανής του παιχνιδιού. Πρώτον, αν και υπάρχει η εφαρμογή anti-aliasing και μάλιστα με πολύ καλά αποτελέσματα, ορισμένες φορές φαίνεται να απενεργοποιείται χωρίς κάποιο συγκεκριμένο λόγο. Δεύτερον, στην περίπτωση που δεν έχουμε χρήση από soft shadows, οι σκιές των χαρακτήρων γίνονται render σε πολύ χαμηλή ανάλυση. Και τα δυο παραπάνω θέματα, αν και άξια αναφοράς, δεν θα σας απασχολήσουν ιδιαίτερα και πιθανότατα θα λυθούν με κάποιο patch.
Αυτό όμως που με κούρασε είναι η επιλογή να χρησιμοποιηθεί ένα φίλτρο οθόνης το οποίο προσθέτει αχνές κάθετες γραμμές με ένα απαλό flicker για να δώσουν την αίσθηση της εικόνας από CRT κάμερα. Το συνεχιζόμενο flicker, αν και ανεπαίσθητο στην αρχή, γίνεται πολύ γρήγορα κουραστικό, ειδικά αν παίξετε για πολύ ώρα, ενώ το φίλτρο ρίχνει συνολικά την ποιότητα της εικόνας. Καταλαβαίνω ότι είναι καθαρά αισθητικό το θέμα και σε κάποιον άλλο μπορεί να αρέσει, αλλά θα έπρεπε να υπάρχει η επιλογή στα options για ενεργοποίηση ή μη του φίλτρου, μια επιλογή που δυστυχώς απουσιάζει.
“Όλοι οι ηθοποιοί δίνουν εξαιρετικές ερμηνείες, τις οποίες βοηθούν και οι καλογραμμένοι διάλογοι, αλλά αυτό που κάνει εντύπωση είναι η ερμηνεία του David Hayter.”
Και πάμε στο κομμάτι του ήχου και ειδικά στο Voice acting, τομέα στον οποίο το Republique βάζει τα γυαλιά σε παράγωγες με εικοσαπλάσιο budget! Όλο το voice acting έχει γίνει από επαγγελματίες ηθοποιούς με μερικά εξαιρετικά δυνατά ονόματα του χώρου. Έτσι, πέρα από τη Rena Strober που ενσαρκώνει την Hope, συμμετέχει η Jennifer Hale με άπειρες πρωτοκλασάτες συμμέτοχες στο ενεργητικό της (Halo 5: Guardians, Bioshock Infinite, Mass Effect 1-3, Metal Gear Solid 1 & 4) και ο David Hayter τον οποίο οι περισσότεροι γνωρίζετε ως την φωνή του Snake στα Metal Gear Solid (πλην του 5)!
Όλοι οι ηθοποιοί δίνουν εξαιρετικές ερμηνείες, τις οποίες βοηθούν και οι καλογραμμένοι διάλογοι, αλλά αυτό που κάνει εντύπωση είναι η ερμηνεία του David Hayter. Αν και δεν χρησιμοποιεί την “διαλυμένη”, βραχνή φωνή που υιοθετούσε για τον ρόλο του Snake, δίνει μια εκπληκτική ερμηνεία ενός ατόμου στα όρια της παράνοιας, δείχνοντας ταυτόχρονα πόσο λάθος ήταν το να μην χρησιμοποιηθεί για τον ρόλο που τον ανέδειξε στο Metal Gear Solid V και να πάρουμε μια εντελώς χλιαρή ερμηνεία από τον Kiefer Sutherland… Κατά τα αλλά τα μουσικά κομμάτια του παιχνιδιού λειτουργούν διακριτικά ως “χαλί” δίνοντας την απαραίτητη ένταση και μυστήριο στις καταστάσεις που αντιμετωπίζετε.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Το Republique καταφέρνει να σε εγκλωβίσει στον υπέροχα δημιουργημένο κόσμο του και θα σας κάνει να επιστρέφετε σ’αυτόν ξανά και ξανά. Πέρα από το Stealth κομμάτι του παιχνιδιού, το οποίο θα ικανοποιήσει απόλυτα τους οπαδούς των δυο πρώτων Metal Gear Solid, η υπόθεση θα σας κάνει να αναζητάτε τα στοιχεία τα οποία θα σας δώσουν μια εικόνα για το τι συμβαίνει στη Hope και στην Metamorphosis. Όλα αυτά πλαισιωμένα από ένα εξαιρετικό voice acting, το οποίο αλλάζει τα δεδομένα για το τι θα έπρεπε να περιμένουμε σε ποιοτικό επίπεδο από έναν ανεξάρτητο developer.