- Γιώργος Παύλου
Οι διαγωνιζόμενοι πλησιάζουν το ρινγκ αποφασισμένοι και γεμάτοι αυτοπεποίθηση. Το πλήθος παραληρεί, ζητωκραυγάζει, αδημονεί. Ο αγώνας είναι έτοιμος να ξεκινήσει. Όλοι κρατούν την ανάσα τους… Και την απολυτή σιγή σπάει μια φράση που δείχνει ότι η μάχη επιτέλους ξεκινάει: «Ο Juohmaru είναι έτοιμος»!
Ahead of the curve
Μόνο ετεροχρονισμένα θα μπορούσε να εκτιμήσει κανείς, το πόσο «μπροστά» ήταν το PlaWres Sanshiro για την εποχή του, θέτοντας «σιωπηλά», από το 1983, τις βάσεις για αυτό που θα γινόταν μιάμιση δεκαετία αργότερα το mega trend στον χώρο της ψυχαγωγίας.
Σε μια εποχή όπου στα anime επικρατούσαν τα τεράστια mechs που είχαν μέγεθος ουρανοξύστη, το PlaWres Sanshiro ήρθε να αποδείξει ότι ένας ήρωας θα μπορούσε να χωρέσει στο χέρι ενός παιδιού και ότι οι πιο συγκλονιστικές μάχες θα μπορούσαν να δοθούν σε ένα μικρό πάρκο.
Flipping the Scale
Στο PlaWres Sanshiro δεν θα δείτε κάποιον ανελέητο αγώνα για τη σωτηρία της ανθρωπότητας. Εδώ η κλίμακα των πραγμάτων είναι πολύ «μικρή» και κατά συνέπεια πολύ πιο ανθρώπινη, κάτι που σου επίτρεπε σαν παιδί πραγματικά να ταυτιστείς με τους χαρακτήρες και τα γεγονότα της σειράς.
Αυτό που σε σαγήνευε ήταν το πόσο «κοντά» φαντάζει η πραγματικότητα του anime με τη δική μας. Στο απροσδιόριστα κοντινό αυτό μέλλον, το PlaWres αποτελεί μια νέα κατηγορία στους αγώνες πολεμικών τεχνών. Για να λάβει κανείς μέρος, αρκούσε ένας απλός υπολογιστής και ο μαχητής του διαγωνιζομένου: Ένα μικρό robot το οποίο δεν είχε μέγεθος μεγαλύτερο από ένα action-figure.
Από μια άποψη, ακόμα και πριν 40 σχεδόν χρόνια, το όλο concept του PlaWres έδειχνε πραγματικά εφικτό. Τα βασικά υλικά, σχεδόν τα είχες στα χέρια σου και ενδόμυχα πίστευες ότι ήταν θέμα χρόνου να βιώσεις ανάλογες συγκινήσεις στην πραγματική ζωή.
Και τι συγκινήσεις ήταν αυτές! Κάθε μια μάχη ήταν μια εμπειρία, ένα μάθημα ζωής. Με τον Mad Hurricane μάθαμε τι θα πει «θάρρος», με το Ikarus Wing την έννοια του fair play, με τον Rocky το τι θα πει επιμονή και η τραυματική εμπειρία της μάχη με τον «Κουνούπι», ήταν η πρώτη κλεφτή μας ματιά προς την «ενηλικίωση».
Staying Human
Αυτή την ενηλικίωση την βιώνεις παράλληλα με τον πρωταγωνιστή της σειράς, τον Sanshiro Sugata. Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την ταύτιση παίζει το γεγονός ότι ο Sanshiro δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα παιδί. Ένα παιδί γεμάτο πάθος, αυτοπεποίθηση, αφέλεια, υπεροψία, ανοησία αλλά πάνω απ’ όλα όνειρα! Όνειρα που τον κάνουν να συνεχίζει, να επιμένει, να ξανασηκώνεται, να μαθαίνει από τα λάθη του και να προσπαθεί.
Μέσα από τις γκάφες του και τις αποτυχίες του, τη σχέση με τους φίλους του, ακόμα και με τις κόντρες του με τον παππού του, που ξεδιπλώνουν μια σχέση αστεία, όμορφη και κατά βάθος τρυφερή, έβλεπες τον Sanshiro να ωριμάζει και να μεταμορφώνεται.
Η ίδια κατάσταση αντικατοπτρίζεται και στον Juohmaru, τον μαχητή του Sanshiro. Ο Juohmaru δεν είναι πανίσχυρος ή αήττητος. Αν μη τι άλλο δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια προέκταση του Sanshiro. Έτσι και ο Juohmaru «μαθαίνει» από τα λάθη του. Μέσα από τις νίκες του αλλά κυρίως από τις οδυνηρές ήττες του, αλλάζει, αναβαθμίζεται και μετατρέπεται σε κάτι πολύ παραπάνω από ένα mid-range μοντέλο από «ενισχυμένο πλαστικό».
Losing the Fight…
Δυστυχώς, η σειρά δεν κράτησε για πολύ… Μετά από ένα σημείο, είχε χάσει το βηματισμό της σε μια προσπάθεια να ξεφύγει από το κομμάτι των αγώνων, με στόχο να μεταμορφώσει το plot σε κάτι μεγαλύτερο οδηγώντας το όλο πράγμα σε αδιέξοδο.
Μετά από μόλις 37 επεισόδια σε διάστημα 8 μηνών, το PlaWres Sanshiro σταμάτησε με τον Sanshiro και τον Juohmaru να μας αποχαιρετούν και το όλο πείραμα των «μαχητών τσέπης» να δείχνει αποτυχημένο.
Οι βασικές ιδέες όμως πίσω από τη σειρά, περίμεναν υπομονετικά για να επανεμφανιστούν μετουσιωμένες σε αυτό που θα γινόταν ένα από τα εμπορικότερα franchises του entertainment, δημιουργώντας ένα ολόκληρο νέο genre!
From robots to monsters
Το 1997 η σειρά Pokémon ήρθε να αλλάξει για πάντα την βιομηχανία του gaming και των anime, χωρίς να μπορεί να κρύψει όμως ότι πολλές από τις βασικές της ιδέες, είχαν παρθεί αυτούσιες από τον κόσμο του Sanshiro Sugata.
Το γεγονός ότι ο Kunihiko Yuyama, ο σκηνοθέτης του PlaWres Sanshiro, είχε αναλάβει τα ηνία της σειράς Pokemon, μονό σύμπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί: Τα μικρά πλάσματα που μάχονται εκτελώντας εντολές των εκπαιδευτών, οι έντονες ομοιότητες μεταξύ Sanshiro και Ash, το πέταγμα της poke ball για να μπει ένα pokemon στην αρένα σε σχέση με το αντίστοιχο του Juohmaru…
Ακόμα και στο θέμα του ονόματος, με τη λέξη «Pokemon» να είναι σύζευξη των λέξεων «Pocket» και «Monster», όπως αντίστοιχα λέξη “PlaWres” προέρχεται από τον συνδυασμό των λέξεων “Plastic” και “Wrestling”, δείχνουν με ξεκάθαρο τρόπο το πόσο έντονες ήταν οι επιρροές του PlaWres Sanshiro.
Αυτό που αποκαλύπτει όμως, την πραγματική επιτυχία του PlaWres Sanshiro είναι ότι ακόμα και σήμερα, σαράντα σχεδόν χρόνια μετά, υπάρχουν άνθρωποι που το πρόσωπο τους λάμπει στο άκουσμα μιας φράσης: «Ο Juohmaru είναι έτοιμος»!
09/10/21
*Συνήθως στα anime βάζω βαθμολογίες… Εδώ θα κάνω μια εξαίρεση. Μου είναι αδύνατον να βαθμολογήσω το Plawres Sanshiro με στοιχειώδη αντικειμενικότητα. Σήμαινει πάρα πολλά για εμένα…