Γιώργος Παύλου
Α… Remasters, HD Editions, Remakes και πόσες ακόμα παραλλαγές των παραπάνω… Η αλήθεια είναι ότι αυτό που έχει γίνει με την τελευταία γενιά συστημάτων δεν έχει προηγούμενο. Ναι και στις προηγούμενες γενιές είχαμε δει παλιότερους τίτλους να επανακυκλοφορούν ως “αναβαθμισμένες εκδόσεις”, αλλά ήταν κάτι το σχετικά σπάνιο.
Με το PS4 και το One, το όλο πράγμα έχει γιγαντωθεί, βλέποντας να επανακυκλοφορούν δεκάδες τίτλοι, πολλές φορές σε πακέτα τα οποίοι περιέχουν σχεδόν όλα τα παιχνίδια ενός franchise…
Ποιες είναι όμως οι διαφορές ανάμεσα στους όρους HD Edition, Remaster και Remake; Τι μας έχουν δείξει οι μέχρι τώρα κυκλοφορίες και τι θα έπρεπε να περιμένουμε από μια επανακυκλοφορία βλέποντας μια από τις παραπάνω “ταμπέλες” στον τίτλο της;
Η αλήθεια είναι ότι ορισμένες φορές τα πράγματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα, αλλά ας δώσουμε μερικούς βασικούς ορισμούς για να “μιλάμε” την ιδία γλώσσα.
HD Edition
Ουσιαστικά ο τίτλος HD Edition σε προετοιμάζει για να πολύ βασικό lifting του τίτλου, χωρίς κάποια δραματική επέμβαση σε θέματα γεωμετρίας, μοντέλων και λοιπών assets. Τα βασικότερα στοιχεία που δει πρέπει να περιμένει να δει κάποιος βελτιωμένα είναι η ανάλυση, το frame rate, υψηλότερης ανάλυσης textures, εφαρμογή anti-aliasing, anisotropic filtering, καλύτερο shading και, ίσως, κάποιο tweeking στους μηχανισμούς φωτοσκίασης.
Κατά μια έννοια, συγκρίνοντας την κανονική έκδοση ενός παιχνιδιού με την “HD Edition”, είναι σαν να βλέπει ένα PC game με διαφορετικές τις παραπάνω ρυθμίσεις και καλύτερο frame rate. Το καλύτερο παράδειγμα είναι το Metal Gear Solid HD Collection.
Remaster
Ενώ το HD Edition είναι ουσιαστικά ένα port το οποίο εκμεταλλεύεται την επιπλέον υπολογιστική δύναμη ενός νέου συστήματος, ο τίτλος remaster “υπόσχεται” πολύ μεγαλύτερες βελτιώσεις.
Έτσι, πέρα από τις βελτιώσεις ενός HD Edition, μιλάμε για σημαντικές παρεμβάσεις στην μηχανή γραφικών, οι οποίες ξεπερνούν την απλή αύξηση της λεπτομέρειας. Αναβαθμισμένα μοντέλα των χαρακτήρων, αύξηση του περιβάλλοντος level of detail και του draw distance, σημαντική δουλειά πάνω στα textures (πολλές φορές ξαναδημιουργούνται), χρήση τεχνικών οι οποίες μπορεί να μην ήταν διαθέσιμες την εποχή που βγήκε ο τίτλος (πχ bump mapping), χρήση physics (πχ cloth physics), αναβαθμισμένα particle effects (ή χρήση εκ του μηδενός), “ξήλωμα” του παλιού συστήματος φωτοσκίασης και χρήση ενός νέου με βάση πιο σύγχρονα δεδομένα, tweeking στους μηχανισμούς του gameplay…
Όπως καταλαβαίνετε, ενώ κατά βάση μιλάμε για το ίδιο παιχνίδι, ένα “σωστό” remaster φέρνει στον τίτλο σημαντικές αλλαγές, σε όλα σχεδόν τα επίπεδα, δημιουργώντας ένα σημαντικά αναβαθμισμένο τελικό αποτέλεσμα! Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το Uncharted: The Nathan Drake Collection και το Bioshock: The Collection.
Remake
Ο τίτλος τα λέει όλα! Σε ένα remake μιλάμε για την απολυτή μεταμόρφωση, αφού το παιχνίδι δημιουργείται εκ του μηδενός, με μια σύγχρονη μηχανή γραφικών!
Το μοναδικό που μπορεί να ειπωθεί σε αυτό το κομμάτι είναι ότι υπάρχουν remakes τα οποία μένουν πιστά στον σχεδιασμό του αρχικού τίτλου (level layouts, gameplay mechanics κτλ), ενώ, σπανιότερα, υπάρχουν remakes τα οποία είναι ολικά, με σημαντικές παρεμβάσεις σε όλους σχεδόν τους τομείς (ειδικά να μιλάμε για ΠΟΛΥ παλιούς τίτλου). Μερικά χαρακτηριστικά παράδειγμα είναι τα Halo Anniversary, Shadow of the Colossus και Metroid: Samus Returns.
Είναι τόσο απλά τα πράγματα;
Με μια λέξη… όχι. Σε μεγάλο βαθμό οι όροι μεταξύ τους χρησιμοποιούνται αδιακρίτως. Υπάρχουν κυκλοφορίες με το τον όρο “HD Edition”, αλλά ομάδες με μεράκι πάνε το όλο πράγμα ένα πράγμα παραπέρα, κάνοντας τόσες αλλαγές-βελτιώσεις ώστε να μιλάμε για remaster. Ταυτόχρονα, υπάρχουν κυκλοφορίες με τον τίτλο Remaster που είναι ένα “κλικ” πάνω από ένα απλό HD Edition, με ελάχιστες ουσιαστικές παρεμβάσεις στο οπτικό κομμάτι (πχ Dark Souls Remastered και The Bard’s Tale).
Τώρα θα μου πείτε, «Εντάξει, με τα παραπάνω, αλλά στα Remake είναι ξεκάθαρα τα πράγματα»… Εεεεε… Όχι!
Ένα απλό παράδειγμα; Έχουμε Remakes παιχνιδιών τα οποία βαφτίζονται ως Remasters! Σας ακούγεται τρελό; Στο Metro Redux, το Metro 2033 φτιάχτηκε από την αρχή με την μηχανή του Metro Last Light, εφαρμόζοντας όλες τις αλλαγές του gameplay που έφερε το μετέπειτα παιχνίδι της σειράς. Επίσης, στο Batman Return to Arkham, έχουμε ένα πλήρες remake του Asylum και του City με την Unreal 4!
Απλά, επειδή η μηχανές των παιχνιδιών δεν έχουν την χαώδη διαφορά, όπως πχ στο αρχικό Shadow of the Colossus σε σχέση με το Remake, και έχουν χρησιμοποιηθεί αρκετά assets από τους αρχικούς τίτλους δεν γίνεται άμεσα αντιληπτό το μέγεθος της δουλειάς που έχει γίνει.
Ελπίζω να βοήθησα να ξεκαθαρίσουμε λίγο τα πράγματα…
18/05/2018